Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: Dieet eczeem paarden

Actief Forumlid Jill's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2007
    Leeftijd
    31

Dieet eczeem paarden

Wat is het perfecte dieet voor (zomer) eczeem paarden?
    Wat voer jij en waarom?

Brand los!

Re: Dieet eczeem paarden

Deze topic ga ik ook even volgen.. wat hier ben ik ook al lang naar opzoek..

Mijn pony krijgt nu enkel gras, en met de trainingen brok of muesli.. En intensief rijden, Maar als ik dan tijdje niet rij komt ze gauw weer aan.

Actief Forumlid Jill's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2007
    Leeftijd
    31

Wij hebben 2 weides, eentje staat nu aan te sterken en de andere is opgedeeld, onze 2 pony's staan nu dus op het opgedeelde stuk, en krijgen elke dag een metertje gras erbij.
    Verder krijgt Misch 1x in de week een 'soepje' slobber met vitamine poeder, klein schepje knoflook -geen commentaar- en magnesium.
    Ook hebben ze een zoutblok tot hun beschikking, waar Mischa geen gebruik van maakt maar volgens mij snapt hij ook nog niet hoe het werkt. Daar ga ik dus mee aan de slag vandaag.

Er zijn inmiddels op jouw - gerelateerde - vragen al diverse zaken aangedragen.
    Eén ding is zeker: het 'perfecte dieet' voor een ZE-paard bestaat niet zolang de werkelijke oorzaak van ZE niet bekend is. Een aantal zaken zijn wel bekend: zo weinig mogelijk krachtvoer ( suikeriname beperken) en zoveel als het kan 'natuurlijk voer' (gras en hooi, alhoewel sommige paarden ook daar reageren op fructanen ) - het is allemaal erg onduidelijk en zolang men zweeft tussen allerlei mogelijkheden ( tot en met genetische afwijkingen aan toe) is het antwoord op je vraag niet te geven. Het is vooral een kwestie van experimenteren en wat bij het éne paard werkt, werkt bij het andere paard niet.
    Het is dus aan jouzelf om aan het dokteren te gaan.(En te weten dat een verandering in bv dieet niet van de ene dag op de andere resultaten biedt)..

En dan is er ook nog het gegeven: : " Vroeger"... kende men niet of nauwelijks ZE .. een belangrijke vraag is dan "waarom niet"? Voeding? Stalling? Véél meer lichamelijke inspanning dan de huidige paarden? Milieuvervuiling? Luchtvervuiling? Toename van straling? De Ozonlaag? Bodemarmoede? Ga je gang maar!!
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    En dan is er ook nog het gegeven: : " Vroeger"... kende men niet of nauwelijks ZE .. een belangrijke vraag is dan "waarom niet"? Voeding? Stalling? Véél meer lichamelijke inspanning dan de huidige paarden? Milieuvervuiling? Luchtvervuiling? Toename van straling? De Ozonlaag? Bodemarmoede? Ga je gang maar!!
    Zucht, hier worstel ik nu ook al weken mee. Goed verwoordt, Marianne

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Wat betreft vroeger... áls zomereczeem veroorzaakt wordt door het mugje, dán is de toename redelijk verklaarbaar . Het is pas sinds de laatste 10-15 jaar dat natuurbeheer en aanleg in Nederland in opmars is, wat globaal ook inhield dat het waterpeil in de sloten veranderde (zomerpeil werd langer hoog gehouden, winterpeil is ook niet zo laag meer als het geweest is), men raakte tegen het laten instromen van "gebiedsvreemd" water in de polders (waardoor er minder stroming in de sloten kwam) én men besloot tot aanleg van vele grotere en kleinere poelen (met vaak weinig stromend tot stilstaand water). Ofwel, prima kraamkamers voor muggen. Met name in het binnenland waar het toch warmer is als aan de kust en waar ook vaak minder wind staat, leidde dit hoogstwaarschijnlijk tot een toename van muggen en dus zomereczeem.

Vergeet ook niet dat we er voorheen door de omgevingsfactoren in Nederland ook nauwelijks rekening mee hoefden te houden op faktechnisch gebied, een paard met aanleg voor zomereczeem kreeg het niet door de gunstige factoren. Dat zou ook een verklaring kunnen zijn, namelijk dat er gewoon is doorgefokt met paarden die genetisch wel de aanleg of gevoeligheid hadden, maar waarmee doorgefokt werd omdat het nooit zichtbaar werd.

En ja, ik denk ook dat vervuiling in alle vormen ook leidt tot jeuk en huidproblemen, al dan niet veroorzaakt vanuit disfunctie van organen. Niet alle jeuk/overgevoeligheid is immers zomereczeem nietwaar? Overigens denk ik dat het voer anno nu ook een rol speelt, vroeger had je brok voor basissport en hogere sport, slobber en granenmengelingen. Meer was er eigenlijk niet, nu zijn er veel meer soorten en wordt er van alles toegevoegd. Dat zal voor gevoelige paarden ook een rol spelen vermoed ik.

Maar als ik kijk naar het echte zomereczeem, dus de muggen-variant, dan denk ik dat de hoofdoorzaak zit in de verbeterde omstandigheden ten opzichte van vroeger voor de muggen.
    Wat betreft de toename van andere allergische (huid)reacties, zou ik eerder denken aan triggers in lucht, bodem en voeding.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Bladwijzers

Forum Rechten