Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 16

Topic: tips over huisvesting en voeding gevraagd

tips over huisvesting en voeding gevraagd

ik ga mijn paard binnenkort verhuizen naar een andere stal.

ik ga hier alles zelf doen,dus zelf mn hooi regelen,mn biks mn bodembedekking,zelf mesten,zelf bepalen wat ik voer en hoeveel,zelf bepalen hoelang ze buiten staat etc.

ze komt met 3 andere paarden te staan.swinters komen de paarden ook buiten in een grote paddock,de andere 3 paarden gaan in de winter snachts op stal,dus dat zal zij ook gaan,omdat ze anders in dr eentje buiten staat.

1.mijn eerste vraag gaat dan ook over de bodembedekking;waar kiezen jullie voor?
    oa met het oog op de gezondheid van de hoeven en luchtwegen,makkelijk schoonhouden en comfort voor het paard?
    gaan jullie voor vlas,stro,zand of rubberen stalmatten in de box?vooral naar ervaringen met de stalmatten ben ik wel benieuwd.

er zit een gewone betonnen vloer in de stal,zou de urine dan wel goed weglopen?en zijn die matten wel comfotabel voor het paard om op te liggen?

2.vraag over het voer,en dan het krachtvoer.
    op het moment krijgt ze wel wat bijgevoerd naast de weidegang,namelijk een handje subli slobber met subli fokkerij mineralen (poeder supplement),ik overweeg echter om daar mee te gaan stoppen en haar dan op enkel gras (in de zomer) of hooi (in de winter) te zetten icm een liksteen,welke liksteen is dan het beste?
    volgens pn zou dit voldoende zijn,ook voor een paard in de groei (ze is 1,5jaar) maar ik twijfel daar nog aan,wat zouden jullie doen?

3.over het ruwvoer
    ik kan dus ook zelf mijn eigen hooi gaan kopen.
    in de winter zou ik haar graag onbeperkt hooi geven,maar omdat ze dan overdag in de paddock staan weet ik niet hoe dat het meest praktisch te realiseren is.iemand tips?
    en dan nog iets,wat voor hooi/ruwvoer zouden jullie kiezen?

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Re: tips over huisvesting en voeding gevraagd

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door berlingo
    1.mijn eerste vraag gaat dan ook over de bodembedekking;waar kiezen jullie voor??
    Ik zou gaan voor vlas of stro. Misschien zelfs liever voor vlas als er geen afvoerputje is. Dat neem goed vocht op, is lekker zacht, minder volume op de mesthoop dan met stro en minder stoffig. Matten lijkt me niks. Hard, glad en de pies loopt onder de mat.....
    op het moment krijgt ze wel wat bijgevoerd naast de weidegang,namelijk een handje subli slobber met subli fokkerij mineralen (poeder supplement),ik overweeg echter om daar mee te gaan stoppen en haar dan op enkel gras (in de zomer) of hooi (in de winter) te zetten icm een liksteen,welke liksteen is dan het beste?
    volgens pn zou dit voldoende zijn,ook voor een paard in de groei (ze is 1,5jaar) maar ik twijfel daar nog aan,wat zouden jullie doen???
    Als je paard 24/7 op een goede wei staat is bijvoeren pas nodig als het gras minder voedzaam wordt. Dan kan je kuil bijvoeren op het land. Zelf heb ik een rode mineralen liksteen, maar schijnt dat een gewone witte voor paarden ook voldoende bevat. Als ze 's nachts binnen staat, dan moet je haar wel bijvoeren omdat ze anders niet voldoende binnenkrijgt. Ze is 1 1/5, en nog in de groei. Ze mag onbeperkt toegang hebben tot kuil en/of hooi. Ik zou voor langstengelige kuil kiezen, niet van de eerste snede, dus niet te vet. Daarvan kunnen ze lekker blijven peuzelen zonder te vervetten. Want dat is bij een paard in de groei óók weer niet de bedoeling.
    Dat was meteen even over je vraag 3.

Dit zijn mijn two cents.
    Spannend!

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

1.mijn eerste vraag gaat dan ook over de bodembedekking;waar kiezen jullie voor?
    Linde staat 's winters ook 's nachts op stal. Het is een oude loopstal (koeien) en op de betonnen roosters liggen rubber matten (urine loopt dus makkelijk weg). Verder zorg ik ook voor een deel houtvezelbedekking, omdat plassen op kaal rubber heel onprettig is (het spettert zo). En ik merk dat Linde ook altijd op de vezels ligt, ze ligt nooit op het rubber.

haar dan op enkel gras (in de zomer) of hooi (in de winter) te zetten icm een liksteen,welke liksteen is dan het beste?
    volgens pn zou dit voldoende zijn,ook voor een paard in de groei (ze is 1,5jaar) maar ik twijfel daar nog aan,wat zouden jullie doen?
    Persoonlijk ben ik het er niet mee eens. Onze weilanden zijn te eenzijdig en een tekort is zo opgelopen, en dat is juist bij een opgroeiend paard heel slecht. Zorg voor continue ruwvoer, als het geen gras kan zijn dan hooi of arme kuil en voer een beetje muesli bij. Of iets speciaal voor paarden in de groei. Welk krachtvoer precies vind ik moeilijk te bepalen, de meningen zijn zo verdeeld. Zelf ben ik nogal te spreken over Havens Reform Kruidenmuesli (http://www.paardenvoeders.nl/page11.html), makkelijk verkrijgbaar en zeer smakelijk. Mijn Linde is een uiterst moeilijke eter en deze muesli gaat erin als koek. Linde raakt trouwens likstenen niet aan. Ze heeft in het verleden een witte en zo'n sjieke Himalaya-steen gehad, ze keek er niet eens naar.

3.over het ruwvoer
    in de winter zou ik haar graag onbeperkt hooi geven,maar omdat ze dan overdag in de paddock staan weet ik niet hoe dat het meest praktisch te realiseren is.iemand tips?
    Wij geven het gewoon op de grond in de wei (indien nodig), maar Linde staat dan ook maar met twee andere paarden zonder echte voernijd op de wei. En ze hoeven niet veel bijgevoerd te worden, de wei kan het maar net niet aan. Dus 1x per dag een kruiwagen met zijn 3-en is voldoende.

Tsja... Goed hooi, maar ja, ik weet niet waar je het wilt gaan kopen en in welke hoeveelheden.
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

ben net nog even wezen kijken op de nieuwe stal,de bodem loopt wel schuin af naar de zijkant,de bodem is betegeld,maar het water kan daar dan verder niet weglopen,dus dat is niet echt ideaal.

de staleigenaar is zelf niet zo moeilijk,dus als mijn paard er eenmaal staat gaan we overleggen of het mogelijk is om een betonnen vloer te storten met een afvoer,zodat ik daarop dan de rubberen matten met drainage kan gaan gebruiken,als dit niet kan dan denk ik dat we beter gewoon strooisel kunnen blijven gebruiken.

In een grote bak ( komt van de groenteveiling) met een rooster erop. Zo:

Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Marianne waar heb jij het betongaas vandaan?

Wij hebben nu een raster met hele kleine gaatjes, dat gaat op zich prima, maar ze geven nu zulke keiharde rukken eraan dat het rooster telkens tegen de ruif rammelt.
    Kritiek op de goeroe is niet gewenst......

Wij hebben hier in de buurt een smid ( geen paardensmid hoor!!) die het verkoopt. Een bouwconstructiebedrijf zal het zeker ook hebben.
    Die grotere gaten werkt prima - ze kunnen het hooi er met hun grote snoeten keurig uitpeuzelen, zonder er, zoals voorheen, hele plukken uit te trekken die vervolgens in het zand terecht komen en praktisch oneetbaar worden. Bevalt prima dit!

Het ijzer is op zich aardig zwaar dus wordt het rek ook niet omhoog getrokken.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

ik ga mijn paard binnenkort verhuizen naar een andere stal.

ik ga hier alles zelf doen,dus zelf mn hooi regelen,mn biks mn bodembedekking,zelf mesten,zelf bepalen wat ik voer en hoeveel,zelf bepalen hoelang ze buiten staat etc.

ze komt met 3 andere paarden te staan.swinters komen de paarden ook buiten in een grote paddock,de andere 3 paarden gaan in de winter snachts op stal,dus dat zal zij ook gaan,omdat ze anders in dr eentje buiten staat.

oa met het oog op de gezondheid van de hoeven en luchtwegen,makkelijk schoonhouden en comfort voor het paard?
    gaan jullie voor vlas,stro,zand of rubberen stalmatten in de box?vooral naar ervaringen met de stalmatten ben ik wel benieuwd.

Ik zou voor stro gaan. Als ze dan 's nachts opgesloten staat heeft ze toch nog steeds iets te knabbelen.
    Het ligt zacht, het neemt vocht op.

er zit een gewone betonnen vloer in de stal,zou de urine dan wel goed weglopen?en zijn die matten wel comfotabel voor het paard om op te liggen?

Matten worden ook in de HIT-actief stallen gebruikt. Ik denk dat dit het idee is waaraan je moet wennen....
    Voor de urine: het stro neemt dit wel op.

Er van uitgaande dat het hier gaat om een warmbloed van +/- 600 kg volwassen gewicht heeft deze nu 5150 VEP en 440 VREp nodig.
    Als hij 12 kg droge stof eet is ie verzadigd. Dan heeft dit paard al meer als voldoende VEP en VREp binnen wanneer er hooi van gemiddelde kwaliteit werd gegeven.

Ik heb hier nog geen rekening gehouden met vitamines en mineralen etc, dat moet ik nog even bekijken moest je dit willen.

3.over het ruwvoer

Voor onbeperkt ruwvoer te kunnen geven:

http://images.google.be/imgres?imgurl=h ... l%26sa%3DN

Aangemeld
    Jul 2005

Ik geloof dat Berlingo alweer een stapje verder is en weer weg wil van de plek waar zie in het begin van dit topic nog naartoe zou gaan
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ &lt;--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Oh sorry.
    Zie nu pas dat het van eind juli geleden is dat iemand een reactie gaf!

hoi Berlingo,

Wat betreft tekorten in het voer; je zou een bodemonderzoek kunnen laten doen, dat heb ik ook voor het eerst gedaan dit jaar(na 3 jaar gebruik en hiervoor werd helemaal niet bemest en stonden er meststieren) en ondanks het feit dat we maar eenmaal per jaar een heel kleine hoeveelheid kunstmest strooien en ik iedere dag de mest uit de wei haal waren de tekorten in de bodem te verwaarlozen. Dus dan weet je ook welke stof je paard eventueel tekort komt. Is de uitslag goed, dan hoef je ook geen mineralen bij te geven. Scheelt geld en het is gezonder.

Ik zou je trouwens geen drainagetegels aanraden, omdat er toch altijd urine onder blijft -ook al loopt de stalvloer goed af. Je zou dan regelmatig de matten uit de stal moeten halen om het eronder schoon te maken ivm de ammoniakdampen. Je kunt beter een dichte rubbermat kiezen, zoals bv een koematras. Je kunt er dan ook een laag stro naast leggen om te proberen je paard te leren dat hij op het stro plast en de rubber mat schoont blijft, daarnaast is het idd fijn dat er altijd wat te knabbelen ligt zoals al eerder geschreven is.
    Don't make or teach assumptions

Aangemeld
    Jul 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door jenniferjcristina
    hoi Berlingo, [...] is.
    Ik citeer mezelf:
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dorien66
    Ik geloof dat Berlingo alweer een stapje verder is en weer weg wil van de plek waar zie in het begin van dit topic nog naartoe zou gaan
    Berlingo heeft zelfs al een nieuwe plek gevonden (99% zeker als ik het zo inschat .
    Maar goed, wellicht heeft iemand anders nog eens wat aan alle tips die hier nog steeds gegeven worden
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ &lt;--

- Albert Einstein -

helaas gaat de andere stal niet door,ik had het graag wel zo gezien want de leefomstandigheden voor mijn paard zijn dara perfekt....nou ja,de rest staat in mn andere topic.

mijn paard blijft nu dus voorlopig op de huidige stal staan waar ze snachts binnen moeten.

de vloer is van beton en loopt af opzij,daarnaast nog een andere stal.

wat zouden jullie als bodembedekking gebruiken?
    ik heb ook al gelezen over er niks op doen omdat dat beter is voor de hoeven,maar als mn paard dan wil liggen vind ik dat ook erg sneu,misschien een klein hoekje voorzien van bedekking?er wordt alleen vlas gebruikt bij ons op stal,had liever stro gebruikt zodat ze ook nog wat te knabbelen heeft maar de stalhouder wil enkel dat er vlas gebruikt wordt geloof ik.

misschien een rubberen koeienmat met een klein gedeelte vlas erop,of een hoekje ofzo?

de plas kan dus wel weglopen opzij,maar loopt dan de box van het buurpaard in,denk niet dat die daar zo blij mee is,ik kan dan natuurlijk ook die bx nemen dan heb ik dat probleem niet,maar die box is wel iets kleiner en ze staat dan niet naast haar weidegenoot.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door jenniferjcristina
    hoi Berlingo,

Ik zou je trouwens geen drainagetegels aanraden, omdat er toch altijd urine onder blijft -ook al loopt de stalvloer goed af. Je zou dan regelmatig de matten uit de stal moeten halen om het eronder schoon te maken ivm de ammoniakdampen. Je kunt beter een dichte rubbermat kiezen, zoals bv een koematras. Je kunt er dan ook een laag stro naast leggen om te proberen je paard te leren dat hij op het stro plast en de rubber mat schoont blijft, daarnaast is het idd fijn dat er altijd wat te knabbelen ligt zoals al eerder geschreven is.
    rubber tegels lijken mij juist handiger omdat je die er wekelijks even uit kan pakken en schoon kan spuiten eronder....met een vaste matras kan dat natuurlijk niet en blijft de urine erop liggen,hoe maak je dit dan het beste schoon?gewoon dagelijks een sopje erover en leegvegen ofzo?

Wilma
    Guest

Dat ga je vast niet doen, iedere week de rubbertegels eruit halen, wij hebben ze liggen maar ze zijn behoorlijk zwaar.

Wij vinden het heerlijk die rubbere tegels, wij hebben een inloopstal en er niets op, maar bij ons plassen ze buiten vinden het niet fijn op de tegels want dat spettert!!
    Weet wel van mensen die ook die rubbere tegels op stal hebben met vlas erop, bevalt ze uitstekend. 1x per jaar eruit halen, met hogedrukspuit schoonspuiten.

Hopelijk heb je er iets aan, succes.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten