Oorspronkelijk Geplaatst door
berlingo
ik ga mijn paard binnenkort verhuizen naar een andere stal.
ik ga hier alles zelf doen,dus zelf mn hooi regelen,mn biks mn bodembedekking,zelf mesten,zelf bepalen wat ik voer en hoeveel,zelf bepalen hoelang ze buiten staat etc.
ze komt met 3 andere paarden te staan.swinters komen de paarden ook buiten in een grote paddock,de andere 3 paarden gaan in de winter snachts op stal,dus dat zal zij ook gaan,omdat ze anders in dr eentje buiten staat.
1.mijn eerste vraag gaat dan ook over de bodembedekking;waar kiezen jullie voor?
oa met het oog op de gezondheid van de hoeven en luchtwegen,makkelijk schoonhouden en comfort voor het paard?
gaan jullie voor vlas,stro,zand of rubberen stalmatten in de box?vooral naar ervaringen met de stalmatten ben ik wel benieuwd.
Ik zou voor stro gaan. Als ze dan 's nachts opgesloten staat heeft ze toch nog steeds iets te knabbelen.
Het ligt zacht, het neemt vocht op.
er zit een gewone betonnen vloer in de stal,zou de urine dan wel goed weglopen?en zijn die matten wel comfotabel voor het paard om op te liggen?
Matten worden ook in de HIT-actief stallen gebruikt. Ik denk dat dit het idee is waaraan je moet wennen....
Voor de urine: het stro neemt dit wel op.
2.vraag over het voer,en dan het krachtvoer.
op het moment krijgt ze wel wat bijgevoerd naast de weidegang,namelijk een handje subli slobber met subli fokkerij mineralen (poeder supplement),ik overweeg echter om daar mee te gaan stoppen en haar dan op enkel gras (in de zomer) of hooi (in de winter) te zetten icm een liksteen,welke liksteen is dan het beste?
volgens pn zou dit voldoende zijn,ook voor een paard in de groei (ze is 1,5jaar) maar ik twijfel daar nog aan,wat zouden jullie doen?
Er van uitgaande dat het hier gaat om een warmbloed van +/- 600 kg volwassen gewicht heeft deze nu 5150 VEP en 440 VREp nodig.
Als hij 12 kg droge stof eet is ie verzadigd. Dan heeft dit paard al meer als voldoende VEP en VREp binnen wanneer er hooi van gemiddelde kwaliteit werd gegeven.
Ik heb hier nog geen rekening gehouden met vitamines en mineralen etc, dat moet ik nog even bekijken moest je dit willen.
3.over het ruwvoer
ik kan dus ook zelf mijn eigen hooi gaan kopen.
in de winter zou ik haar graag onbeperkt hooi geven,maar omdat ze dan overdag in de paddock staan weet ik niet hoe dat het meest praktisch te realiseren is.iemand tips?
en dan nog iets,wat voor hooi/ruwvoer zouden jullie kiezen?
Bladwijzers