De eerste keren dat ik op een westernzadel zat, had ik dat gevoel ook. Geen kontakt met mijn paard, ik zat op een tonnetje, kon niet lichtrijden (stijgbeugelophanging te ver naar voor dus stoelzit), nooit meer zei ik.
Tot ik voor het eerst op Piablo reed, proefrit in de bossen van Zutendaal. Heuvel op, leger-gebouw-walletje op, rond en dan steil naar beneden, echt zwaar terrein en veel natuurlijke hindernissen. En ik zat heerlijk en voelde me veel veiliger dan met mijn engelse zadel, ondanks dat ik op een jonkie met nog weinig balans en evenwicht zat. Was gewoon een goed zadel (plus de klik met Pialbo was er ook natuurlijk, hij voelde gewoon als thuiskomen).
De garland en dat andere zadel wat ik nu te koop heb zitten ook heel fijn, al is de garland te groot voor me dus ga ik schuiven bij sterke hellingen. Ik zit er nog iets in stoelzit mee, dus het kan nog beter, maar ik voel de paarden even goed bewegen en heb evenveel invloed met mijn zit als met een engels zadel.
Westernzadels zijn helaas gewoon duur. Ben al wel even aan het rondkijken en uittesten, en een zadel wat mooi is, Piablo past en mijn goed zit heb ik nog niet gevonden. We die "bijna" goed zijn, en die kosten toch ook rond de 2000 euro. (ok, eentje van 1300 gevonden, maar dat vond ik niet mooi)
't Is inderdaad een serieuze investering (zijn vorige zadel kostte "maar" 750 euro), maar als ik tel wat osteopaten ed kosten en wat een ellende een niet goed passend zadel met zich meebrengen... ik heb bovendien bekkeninstabilieit, dus vb de podium die Piablo wel past kan ik niet goed op zitten en als ik daar een uur mee rijd heb ik de volgende nacht en dag pijn en kan ik niks doen.
Het moet gewoon passen, voor allebei. Alternatief is enkel wat spelen en rijden met vb voltigeersingel in de bak en gronderk doen, wat ik nu de latste maand doe en zal moeten blijven doen tot het zadel er is. Ook leuk, maar vroeg of laat wil ik wel terug naar buiten.
We gaan dit jaar niet op vakantie(nou ja, wel een cursusje met de honden en dan 4 dagen kamperen met een tent in Friesland, maar geen dure vliegtuigvakantie dus), dat scheelt ook.
En voor een niet-paardenliefhebber echtgenoot kan mijn ventje soms verrassend lief zijn.
Bladwijzers