Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 21

Topic: welk bitloos hoofdstel?

Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

welk bitloos hoofdstel?

pff..
    nooit gedacht dat ik dit zou vragen.
    Maja, ook nooit gedacht dat ik de zoon van Syd zou gaan rijden en das ook gebeurd

Goed, sinds vorige week maandag rijd ik Rob voornamelijk bitloos. Op het moment is de eigenaresse op vakantie, en ben ik dus de enige die hem rijdt, en loopt hij dus vrijwel constant bitloos. (in overleg met eigenaresse hoor)
    Hij loopt op een touwhalster, en dat gaat heel goed, maar ik loop tegen beperkingen aan. (valt op de voorhand, is niet fijn bewerkbaar, etc.) Dus voor gewoon wat hobbelen door de bak is het prima, maar daar blijft het bij.

Daarom zoek ik nu iets anders. Liefst iets waarmee ik met een contactteugeltje kan rijden, omdat ik zit- en beenhulpen niet goed kan geven. Zéker niet op het moment dat ik het echt nodig heb (als hij iets engs ziet ofzo )
    ik wil er graag dressuurmatig mee kunnen rijden, maar óók western-gericht (krijg les CR en western) en daarnaast wil ik ook van het bit af op buitenritten, en vooral daar wil ik hem goed naar mijn hand toe kunnen rijden zodat hij fijn de achterhand gebruikt en nageeft (en geen tijd heeft voor de monster-achtige scheve grassprietjes)

Ik dacht zelf aan een sidepull, of een hoofdstel met een gekruiste neusriem. (zoals van ruitersportshop)
    Ben zelf niet zo erg te spreken over de hoofdstellen waarbij je kruisriemen hebt onder de kaak (dr. cook enzo) slechte ervaringen door slechte release. Nu heeft Rob geen baard, en sunny wel, maar het idee staat me toch niet meer zo aan.

Welk hoofdstel/systeem past het best bij ons?

Groetjes, Lacuna

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Re: welk bitloos hoofdstel?

Ja, eventueel iets met een kruislings systeem, of anders misschien een bosal? Ik ben zelf bezig een Indian Bosal te bestellen, die lijkt me heel fijn. Is een soort combi van gekruiste neusriem en bosal!
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Van alle dingen die Wien en ik hebben geprobeerd bevalt de sidepull het beste. Of alleen de sidepull bevalt, de rest is gewoon afgekeurd

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Als ik rij, rij ik met een marylot sidepull. Bevalt mij heel goed.
    Zaterdag a.s. heb ik rechtrichtles.. de eerste. Ik ga beginnen met de dubbele longe en wil kijken of ik dat ook met de sidepull kan.

Ik blijf de side-pull ook erg prettig vinden, Whoopie loopt daar prima mee ook met lange teugelen en werken aan de hand. Ik heb een touw side-pull (heb er nog een te koop), en een leren neusriem die ik heb laten maken door masja en aan het hoofdstel heb bevestigd.
    Vindt dat je met side-pull fijner kunt inwerken dan met een touwhalster en het werkt eigenlijk hetzelfde al een bit vindt ik.

Aangemeld
    Feb 2005

Ja, ik dacht inderdaad ook aan een sidepull.
    heb ook al even contact opgenomen met degene van diereninpastel.nl omdat ik wel ook iets wil waar ik vooraf mn grondwerk mee kan doen, dus ik wil dan een extra ring op de neus, zodat het eigenlijk een soort-van kaptoom wordt.

De bosal was me ook al aangeraden door iemand, maar daarmee kan ik niet met een contactteugeltje rijden (of althans, daar istie niet echt voor gemaakt volgens mij)

@whoops (uhh... janneke, is je account-naam gewijzigd ofzo? ) je zegt dat hij ook bevalt voor het langeteugel-werk, werk je dan ook met een contactteugel? En kun je er ook oefeningen mee vragen als sbw, travers, etc?

Bedankt voor de info!
    Groetjes, Lacuna

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Ik merk wel dat de side-pull bij veel mensen/paarden werkt, alleen ben er zelf niet zo weg van. Het is meer het 'trek'principe dan het 'duw'principe. Niet wijken voor druk dus. Ik denk dat je wat verschillende dingen uit moet proberen, en dan kiezen wat je het prettigst vind
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

@whoops (uhh... janneke, is je account-naam gewijzigd ofzo? ) je zegt dat hij ook bevalt voor het langeteugel-werk, werk je dan ook met een contactteugel? En kun je er ook oefeningen mee vragen als sbw, travers, etc?
    Ja heb mij maar even opnieuw geregistreerd, forum doet een beetje raar kan er met mijn eigen naam niet inkomen.

Lange teugelwerk doe ik meest van de tijd niet met contactteugel, maar soms wel zoals vanochtend om even iets uit te leggen aan Whoopie , en dat gaat dan prima. Met de side-pull van het touwspul vroeg ik mij wel altijd af of het niet teveel druk gaf op de neus bij langdurig contact daarom heb ik nu een leren neusriem met zacht leer eronder en dat bevalt wel goed. Ik denk dat de touwen side-pull overigens ook wel meevalt hoor. Die van Nienke (side-pull lijkt mij ook een fijn ding, maar is natuurlijk weer wat kostbaarder).

@ Rianne, als ik druk op de neus geef en ze geeft na dan is het wijken voor druk, als je zijwaarts gaat en je rijdt echt dressuur (doe ik niet hoor) dan zou je paard na moeten geven op de buitenteugel die je dan geeft zeg maar, dus hoeft geen trekprincipe te zijn, het is eigenlijk niet veel anders dan een bit alleen geef je de hulpen op een andere plaats.

Als ze er overigens ineens vandoor wil gaan dan wordt het wel het "trekprincipe", maar daaar ben ik dan ook blij mee dat ik die mogelijkheid heb om haar even te corrigeren.

Gr Janneke

Aangemeld
    Feb 2005

Als ze er overigens ineens vandoor wil gaan dan wordt het wel het "trekprincipe", maar daaar ben ik dan ook blij mee dat ik die mogelijkheid heb om haar even te corrigeren.
    en dát zoek ik dus
    Inderdaad, nageven op de teugel die je geeft en dan wil je van het paard dat hij de aanleuning terug opzoekt en dus de juiste stelling aanneemt. Niet je paard omtrekken, maar je teugel geven waar je niet naartoe wil, zodat er een drukverschil ontstaat wat hij op moet lossen door stelling aan te nemen. En dan met zit, houding, been en gewichtshulpen je paard vertellen wát hij dan precies met die stelling moet

Thnx janneke, voor het uitgebreide antwoord. Kan ik absoluut iets mee, en het is fijn te horen dat de sidepull bij jou dus voldoet. Zeker omdat ik precies herken wat je schrijft, dát zoek ik in een bitloos hoofdstel.

Groetjes, Lacuna

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Hier nog een fan van de sidepull. Ook allerlei andere bitloze dingen geprobeerd, touwhalster, zelfgemaakt, Dr. cook....
    Ik vind de manier van rijden dmv de sidepull het meest aansluiten met een bit-hoofdstel.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Ik heb goede ervaringen met zo'n Voest-hoofdstel. Maarre... Er zijn volgens mij al meerdere topics over dit onderwerp, waarom zoek je daar niet even in?
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Aangemeld
    Feb 2005

Al gezocht, maar niet de info gevonden die ik wilde hebben (een bitloos hoofdstel, geschikt voor dressuurmatig rijden, geschikt voor iemand die niet de juiste been- en zithulpen kan geven en dús iets extra's nodig heeft in de vorm van contactteugel)
    Misschien niet goed/lang genoeg gezocht, maar geloof toch dat ik mn best heb gedaan. Daarom toch even een topic geopend. Liever een nieuw topic openen dan eentje van een paar maanden terug weer omhoog schoppen

Groetjes, Lacuna

Aangemeld
    Jul 2005

Zoals gezegd heb ik een Voest-uitvoering (variant, van Junik).
    Hier: http://www.mijnalbum.nl/Album=4FRTJS4I kun je hem bekijken.
    Hiermee kun je met losse of contactteugel rijden. Ik merk dat als ik de zwaardere dressuuroefeningen doe ik vaak meer contact wens. Bij buitenrijden etc hangen ze los.
    Wel uitkijken als je paard een forse baard ontwikkelt in de winter, dan is de release vaak niet goed. Trea weet daarvan.
    Groeten,
    Dorien

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dorien66
    Zoals gezegd heb ik een Voest-uitvoering (variant, van Junik).
    zo te zien ook een soort crosslink maar dan alleen onder de kin?
    Werkt alleen goed als de relaese goed werkt. Dat vind ik nu het grote voordeel van de sidepull, de relaese zit daar altijd goed.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Aangemeld
    Jul 2005

Ik heb nooit problemen met de release, maar ja, ik heb een hoog in het bloed staand paard en die heeft dus weinig beharing. En haar wintervacht is kort en glad, en niet zozeer lang en stroef.
    Groeten,
    Dorien

- Albert Einstein -

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten