Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: snowdon is bang voor water

Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    24

snowdon is bang voor water

jaja het is waar zelfs de dappere snowdon is ergens bang voor, namelijk water

hij durft opzich wel door plassen heen en drinken uit de waterbak en plassen op straat is ook geen probleem, maar als ik bijvoorbeeld zijn sokken wil wassen dan lukt dat echt niet!
    vorige week ben ik al met een emmer en spons aan de slag gegaan. ik kon hem met veel approach en retreat best afsponzen maar zodra ik de spons in de emmer ga uitspoelen is hij weg. het lijkt dus wel of hij bang is voor het geluid.

Laatst heb ik geoefend met spuitjes water in zijn mond spuiten (voor medicijnen) en dat gaat best goed, tot ik mijn flesje water omdraai om het spuitje te vullen en het water klotst dan is hij weg. maar toen ik gister uit een flesje water dronk wilde hij het ook in zijn mond hebben, tot het weer gaat klotsen en dan is hij weg.

Gisteren heb ik de slang van de pomp op het pad gelegd en de pomp gestart, eerst durfde hij er echt niet in maar gelukkig is hij nog steeds nieuwschierig dus op het laatst ging hij er wel uit drinken en dan kreeg hij ook regelmatig een sloot water tegen zijn neus dit was uiteindelijk geen probleem meer. toen de spuit uit was kon ik hem ook wel in de plas stil laten staan en zijn benen nat spetteren.

wie heeft er nog meer tips om snow over zijn water angst heen te helpen.
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

Re: snowdon is bang voor water

Hmm, doet mij een beetje denken aan Kalinine. Die is namelijk bang voor de geluidjes van een GSM. Ik laat gewoon de GSM spelen en loop ermee weg met haar aan een lange lr en ze moet ons volgen. Als ze rustig is, meteen geluidje uit. Als dat goed gaat, doe ik er friendly mee met geluid aan, en ook daarbij geldt: rustig is geluid weg . Misschien een idee omdit te proberen. Vooral niet geluid uit doen of weg halen als hij bang is!

Om hem te laten wennen aan water zelf ben je goed bezig denk ik!

Xjes!
    NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
    Ryona, Kalinine en El Amore

Eh... is het wel zo verstandig om met water aan de slag te gaan zolang je paard mok heeft?
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Aangemeld
    Aug 2005
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    24

vast niet marianne, maar stel hij loopt in de wei en zwikt dan wil ik hem toch wel normaal kunnen afspoelen, of als het straks 30 graden is, snow is nog niet uit zijn wintervacht dan wil ik hem wel kunnen afspoelen om te koelen. als hij iets verkeerds eet en hij is aan de diaree zou ik toch wel graag zijn staart uit kunnen wassen tegen de vliegen en zo kan ik nog wel even door gaan. Ik vind het belangrijk dat hij water kent en dat hij er niet bang voor is ondanks zijn mok.
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

Ik kan me goed voorstellen dat je je paard aan water wil laten wennen hoor, moet je ook zeker doen. Maar het leek me op dit moment gewoon niet zo handig, tenzij je de door mok aangetaste plekken héél erg goed droogt ( (haardroger? ook een leuk wen-spelletje).. en je meent toch niet dat je paard nu met 30 graden nog wintervacht heeft?
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Aangemeld
    Aug 2005
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    24

ja snowdon heeft zijn wintervacht nog... haren van wel 10 cm, daar is oa de homeopaat voor geweest aangezien het advies van de VA was scheren (een andere VA dan die van het bloedonderzoek)

edit voorlopig ben ik ook nog niet zo ver dat ik hem kan raken met de slang hoor hij is er vandaag met de voorkant van zijn voorvoeten tegen aan gaan staan dus de mokplek was nog mooi droog

Actief Forumlid Nappie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2007
    Leeftijd
    41

Wij hadden hetzelfde probleem met Sincero. We hebben het met clickeren opgelost, dat werkt bij Sin altijd super.
    Dus eerst elk stapje richting slang click + belonen, dan neus richting slang belonen, slang met neus aanraken belonen, hetzelfde doen met slang die aanstaat. Vanaf dan kan je het zo in kleine stapjes verder opbouwen. Belonen voor stilstaan bij slang richting hoeven, hoeven nat spuiten endan langzaam omhoog naar het been en de rest van het lijf. Het kan handig zijn dit met z'n tweeën te doen zodat 1 persoon het paard vast kan houden en 1 persoon de slang, zodat je niet in je eentje aan het klungelen bent. Verder vooral hele kleine stapjes nemen, hoeft allemaal niet in 1 dag (lukte bij Sin wel, maar hij doet dan ook álles voor een brokje).
    Als je liever niet met voedsel werkt kan je ook proberen met een kriebel of een enthousiast 'goedzo!' of wat je paard dan ook als beloning ziet, al zal dit voor de meeste paarden niet zo sterk werken als een voedselbeloning. Als je wel met voedsel wil werken is het wel handig om eerst wat basis clickerdingen te doen zodat je paard het idee snapt (geen idee of je er al mee bezig bent geweest?)
    Het waterflesjesprobleem hadden wij ook (kwam ik achter toen ik een slokje wilde drinken terwijl ik Sin vasthad) en dat ook opgelost met clickeren. Targetten (dingen aanraken) kende hij al, dus eigenlijk was dat zo opgelost.
    Misschien heb je hier iets aan, misschien ook niet, maar bij Sin heeft het in ieder geval goed geholpen en misschien kom je hierdoor weer op nieuwe ideeën.
    Succes nog ermee!

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door dekoezegtboe
    wie heeft er nog meer tips om snow over zijn water angst heen te helpen.
    Een weekje bij Droo zetten
    Die is helemaal dol op water en gaat er zelfs in rollen...

Ik zou veel approach en retreat gaan doen met flesje, waterslang etc. Als hij bang van het geluid is, zou ik zorgen dat hij dat geluid zoveel mogelijk te horen krijgt en er dus op den duur niet eens meer op let. Gewoon een week of langer die fles meenemen en lekker laten klotsen
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Bladwijzers

Forum Rechten