Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 30 van de 30

Topic: stock zadel of toch boomloos?

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Re: stock zadel of toch boomloos?

Als je voor boomloos gaat zou ik zelf wel een boomloos zadel met stevige onderkussens kiezen, zoals de ghost (die inderdaad bèst een soort van lelijk is, maar oh zo lekker zit ) of de startrekk. DrukVERDELEN doet een boomloos zadel nooit, maar drukpunten vermijden gaat m.i. het best dus met een zadel wat toch stevigheid heeft.

dat een boomloos zadel de druk niet verdeeld vind ik wel een erg groot nadeel voor zo'n jong paard die nog weinig bespiering heeft.

ik denk dat ik dan beter voor een zadel met een licht flexibele of verwisselbare boom kan gaan.

op mijn vorige paard had ik een malibaud randonee liggen,ook een heerlijk zadel,maar helaas ook niet flexibel ofzo.

dan misschien toch maar een simpel wintecje voor het begin....

kreeg ook een tip dat de norton stock wel een licht flexibele boom heeft,en dat als je deze gebruikt met een corrector dat je de kleine veranderingen dan wel op kan vangen,maar dat lijkt me ook niet verantwoord,want als het paard er eenmaal spieren bij krijgt wordt het zadel natuurlijk alleen maar krapper,met of zonder corrector.

nou ik heb in ieder geval 1 besluit genomen;het wordt geen boomloos.
    maar wat dan wel?of een boomzadel,waarvan je de boom kan verwisselen,of een flexibel zadel (tussen boom en boomloos in dus eigenlijk)

dit zijn degene die ik tot nu toe wel zie zitten;

de massimo trail
    wintec stock (nadeel vind ik wel dat ie toch erg duur is voor een kunsstof zadel,want hoe lang blijft dat mooi?)
    wintec veelzijdigheid of dressuur
    zadel van equestor
    singlefooter soft balance
    trekker master II (maar dat vind ik weer teveel een echt dressuur zadel,endurance vind ik niet echt mooi eigenlijk)

ik ben gelukkig niet veeleisend he!

wat zijn jullie ervaringen?

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik heb de bates caprielle dressuur (luxere uitvoering van de Wintec en wat vriendelijker voor mijn achterwerk ), ik vindt het een fijn zadel omdat het zadel niet zo,n diepe zit heeft, de vervangbare bomen zijn erg prettig.
    Maar het is niet zo dat dan een zadel altijd past, ik merk wel dat de kussens qua vorm beter aan zouden kunnen sluiten. Maar Whoopie is de laatste tijd erg veranderd van bespiering en dan is het toch wel erg prettig.

Er zijn trouwens veel meer zadels met verstelbare bomen op de markt tegenwoordig oa equastor geloof ik??
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Oef, kort mijn ervaringen dan maar.

Vooraf wil ik je zeggen dat eea erg afhangt vd bouw van je paard!!

Ik heb 2 koudbloedjes, korte rug, geen schoft en erg breed.

De ene, Andor, heeft een Wintec gehad. Wijdste boom erin, die al extra was uitgebogen. Leuk om mee te beginnen. Hard zadel. Was een dressuur model. Bleef in prima staat en was relatief makkelijk te verkopen toen hij echt niet meer pastte.
    Na wat omzwervingen, via de Ghost en de Startrekk, heeft hij nu een Massimo Trail. waarom dit zadel?
    Het is kort genoeg voor zijn rug. Het is verkrijgbaar in zeer brede maten, het zit heerlijk en ik vind hem er prima uitzien.
    Hij heeft een Equestor opgehad om te passen. Was aan de lange kant. Dat werd hem niet.

Merrit heeft een uitgebreider zadel verleden. Hij heeft nu een Wintec XXL, wat me tot nu toe het beste bevalt. Hij heeft ook een Startrekk Comfort, die ik toch niet geschikt vind voor trektochten. Voor hem zoek ik nog steeds iets anders. Flexzadels zijn eigenlijk allemaal te lang en ook nog eens niet breed genoeg. Ik kijk regelmatig naar een Equiflex, ik, als dresuur ruiter. Maar goed, het past gewoon niet. Verder had ik een optie op een Equestor. Dat ging niet door. Maar ik verwacht dat die ook te lang is voor hem.
    Voor hem wordt het dus ook doorsparen voor een Massimo Trail. Dat past hem, mij, mijn bijrijder en zit goed.

Overigens is de Singlefooter Soft Balance een boomloze hoor. En als je een 2 jarige hebt, hoor je je hier eigenlijk nog helemaal niet mee bezig te houden.

Actief Forumlid Sarah's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Interessant topic! Ik zit met hetzelfde probleem. Mijn paard is in mei 5 geworden en ik pieker me suf wat ik moet doen.
    Twijfel over precies dezelfde dingen. Ik heb echter wel de mogelijkheid om aan mijn eigen zit te werken, voor ik op hem stap. Alleen natuurlijk niet met het nieuw aan te schaffen zadel.

Af en toe denk ik weer ja het wordt echt een boom en dan denk ik weer nee toch echt boomloos. Ik weet het nog niet.
    Zit je ook nog met het probleem dat je het zadel niet uit kan proberen voordat je paard goed en wel zadelmak is. Het wordt dus een soort van kip en ei situatie. Moet ik dus een zadel aanschaffen op de gok, zonder erop gereden te hebben.

Laatst heb ik bij een stand van buitenzinnig de ghost en de freeform gezien. Hier heb ik in ieder geval van geleerd dat je toch echt eerst op een zadel moet zitten voor je weet of hij ook prettig is. Ik dacht dat ik de freeform classic (geloof ik) prettiger zou vinden. De freeform enduro keek ik niet eens naar. Toen ik er echter op zat (op een bok welliswaar) vond ik hem echt niet lekker zitten, vooral omdat de zweetbladen zo stug waren. Mijn bijrijdster zat op de enduro en vond dat ik daar ook echt eens op moest gaan zitten. Die vond ik dus wel lekker zitten. Ik heb ook nog op een Ghost gezeten, die vond mijn bijrijdster helemaal geweldig, maar mijn rug werd hol getrokken ofzo. Het is dus ook nog eens heel erg persoonlijk. Je moet ze echt uitproberen. Ik had nooit gedacht dat ik de enduro fijn zou vinden. Op een paard in beweging is het natuurlijk ook weer helemaal anders. Maar dat is dus het lastige als je paard nog niet zadelmak is.

Ik las laatst wel een artikel, dat wanneer je boven de 70 kilo weegt, je beter niet op een boomloos kan gaan zitten, omdat dan idd de drukverdeling in het geding zou komen. Nou kom ik daar wel aan, het zou dan misschien net kunnen, maar dan vind ik wel dat ik erg dicht in de 'gevaren zone' kom. Wellicht ook iets om rekening mee te houden.

Verder vind ik persoonlijk de beugelophanging erg belangrijk. Mijn paard is groot en ik ben klein. Ik moet dus altijd of met een krukje opstappen (zoiezo beter) of mijn beugel langer maken. Op een buitenrit moet ik makkelijk op en af kunnen stappen. Ik vind dat met fenders wat ongemakkelijk.

Op mijn vorige paard had ik een wintec. Misschien hebben ze inmiddels er wat aan verbeterd, maar ik kreeg de singel echt niet aangesingeld. Het materiaal waar de singelstoten van waren, was zo stug. Ik kreeg het niet voor elkaar. Ook belangrijk om op te letten vind ik.

Welk zadel je ook koopt, het is belangrijk dat ie past. Zadels met verwisselbare boom passen net zo min overal op als dat een boomloze dat doet. De softbalance en de trekker master zijn trouwens ook boomlozen.

Dat verhaal van de 70 kilo, daar zijn de meningen geloof ik best over verdeeld. Mijn mening is dat je dan eigenlijk sowieso niet op een paard thuis hoort.

Ik heb in ieder geval geen spijt van mijn keuze voor de barefoot. Dat blijf ik een heel geschikt zadel vinden voor een jong paard. De enige reden dat ik wellicht wat anders zou willen is dat mijn houding er niet optimaal in is. Ook niet dramatisch hoor, maar het kan beter.

zoveel mensen zoveel meningen!

het blijft natuurlijk wel een feit dat je als je een zadel koopt om je paard mee te gaan beleren deze wel op je paard kan passen,maar nog niet zelf uitgebreid kan testen natuurlijk.

wat dat betrefd zou ik het best op safe spelen en een wintec of stock aanschaffen omdat ik weet hoe die zitten.

misschien is het verstandig om voor de eerste periode een barefoot te kopen en dat als de basis er wat in zit en de bespiering zich aardig ontwikkeld heeft,om dan verder te kijken voor een ander zadel met misschien verwisselbare kussens of een flexibele boom.
    de massimo trail sprak mij in ieder geval ook wel erg aan.

ik las trouwens op de site van barefoot dat ze nu ingebouwde kussens hebben,is de drukverdeling dan ook al iets verbeterd?

wat mijn gewicht betrefd,ik weeg zelf rond de 70kg,maar ben druk bezig om daar verandering in te brengen (en ik heb nog zeker 2 jaar de tijd,dus dat moet gaan lukken!)

Dat verhaal van de 70 kilo, daar zijn de meningen geloof ik best over verdeeld. Mijn mening is dat je dan eigenlijk sowieso niet op een paard thuis hoort.
    Wow... dat is wel héél erg streng

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Wow... dat is wel héél erg streng
    Weet ik, daarom zat ik nog te twijfelen om het neer te zetten
    En natuurlijk is er nog meer van belang... hoe is je balans, werk je het paard niet tegen etc.

Actief Forumlid dusi's Avatar
    Aangemeld
    May 2006
    Leeftijd
    59

Tja, iemand van 80kg kan minder "zwaar" op het paard zitten dan iemand van 60kg. En dan heb je ook nog verschil in paarden. Een smal arabiertje of een lekkere stevige Belg....

Wat betreft het boomloos of boomzadel... Neo heb ik de eerste twee jaren nu met een Wintec 2000 Pro gereden. Tot nu toe heb ik er twee verschillende voorbomen in gehad.
    Ik ben nu aan het rondkijken voor een boomloos, een Startrekk Delphin om precies te zijn. Dit is met mijn 81kg op een lipizzaner nog wel te doen

(even voor de gemoedrust van enkelen hier... ik ben al aan het lijnen )
    Engelen bestaan , alleen hebben ze soms geen vleugels en noemen we ze vrienden.

Ik ben dol op Australische stockzadels, maar ik vind het niets voor jonge paarden.
    De rug van een jong paard moet je ontzien en een stockzadel is toch meer gemaakt voor doorzitten, zeker de versies met een knop.
    Dus eerst een ander zadel waarop je goed kunt lichtrijden en in verlichte zit kunt zitten en dan na een paar jaar, als je paard helemaal uitgegroeid is en bespierd is, evt een stockzadel erbij kopen (alsof het niets kost ...)

Mijn driejarige draverdame rijden we nu ook in met een klassiek dressuurzadel. Dat zat het lekkerste, alhoewel ik absoluut geen dressuurtiep ben. Nog een paar jaar verlekkerd naar een stockzadel kijken voordat we die bij haar gaan proberen.
    Geduld is een schone zaak...

Christel

Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman
    Overigens is de Singlefooter Soft Balance een boomloze hoor. En als je een 2 jarige hebt, hoor je je hier eigenlijk nog helemaal niet mee bezig te houden.
    Idd boomloos en ik ken aardig wat mensen die er niet over te spreken zijn.

Wilma
    Guest

Wij zijn er net uit met onze zadels, hebben voor onze paarden allebei een boomloos zadel van barefoot gehad.
    Voor beiden paarden was het niet goed. Je moet een rond paard hebben voor de barefoot zadels. Plus dat wij een paard hebben met een hele korte rug.

Wat wij vooral geleerd hebben het laatste jaar, koop nooit zo een zadel ook geen boomloos maar laat het aanmeten door iemand die daar deskundig in is. Wij hebben de barefoots moeten verkopen en voor allebei de paarden een ander boomloos zadel moeten kopen.

Ik heb de espaniola van startrekk, wel weer boomloos maar met meer stevigheid, de kussens kun je aanpassen, op dikte, en ook de pommel kun je zo verwisselen als je paard nog niet goed in de bespiering zit.

Datzelfde geldt voor het andere paard, daar paste alleen maar de shorty op van startrekk, zij heeft een hele korte rug en vrij hoge schoft. Ook daar geldt dat je de kussens kunt aanpassen en de pommel.

Mijn paard is nu 6 jaar en ik rij nu ruim een jaar met haar, eerst heel rustig en korte stukjes in de bak, wel heel veel gewandeld soms uren, maar dan zonder zadel. Ik ben nu een jaar intensief met haar aan het trainen vooral grondwerk en er nog niet altijd op, en ze begint nu mooi in de bespiering te komen.
    Ik heb zelf geleerd, begin niet te vroeg met het bereiden van je paard, met 5 jaar zijn ze eigenlijk pas uitgegroeid, en zelfs toen merkte ik dat mijn paard mij niet echt goed kon dragen. Ze komt nu pas goed in balans en leert me dragen.

ik zit ook idd meer te denken in de richting van een aanpasbaar zadel,of met flexibele boom,een gewoon boomzadel lijkt me lastig omdat dit al snel niet meer past,boomloos lijkt mij voor een jong paard te storend omdat hij iedere beweging van zn ruiter meekrijgt,
    het stockzadel wat ik in gedachten had heeft ook een licht flexibele boom,maar ik heb liever iets wat ik wat meer aan kan passen,misschien de pegaso ofzo.

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten