Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 30

Topic: stock zadel of toch boomloos?

stock zadel of toch boomloos?

even een paar vragen hierover;

mijn paard is bijna 2 en ik ben al druk aan het bedenken wat voor zadel ik er later op wil gooien.

ik ben erg enthousiast over het concept van boomloos,vooral voor bij een jong paard wat zich nog volop zal ontwikkelen in de bespiering.

aan de andere kant vind ik dat ook een nadeel,want als ik haar in ga rijden heeft ze nog niet zoveel bespiering,en dan heb je wel minder goede drukverdeling dan met een boomzadel.

dan het stockzadel (norton) ik zit heerlijk in een stock,zadel heeft wel een boom,met als voordeel dat bij het jonge paard de druk beter verdeelt wordt,maar met als nadeel dat je kans hebt dat het paard eruit zal groeien.

de reden waarom ik twijfel:ik heb zelf nauwelijks gereden de laatste tijd,weet ook niet of ik die optie zal hebben voordat ik haar ga beleren (ga er dus maar even van uit dat dit niet zo is)

en ik ben dus bang dat mijn zit aan het begin wat minder stabiel zal zijn,dat is met een boomloos natuurlijk niet fijn voor een jong paard,omdat die iedere beweging van de ruiter voelt,en een boomloos geeft ook nog is minder steun voor de ruiter natuurlijk...
    in een stockzadel heb je wel een goede steun natuurlijk,wat voor het jonge paard dan misschien wat prettiger is.

wat de verandering van bespiering betrefd;ik ga haar eerst goed aan de hand trainen (lange lijnen werk,dubbele longe etc) zodat ze al wat bespiering heeft voordat ik erop stap...

waar zouden jullie in mijn geval voor kiezen?
    een boomloos? (en welke?)

of een boom? (dan dacht ik aan de stock,maar een wintec zadel is natuurlijk ook makkelijk omdat je de boom nog kan veranderen)
    waar zouden jullie voor kiezen?

Re: stock zadel of toch boomloos?

Ik zou beginnen met een boomloos. Ben zelf op 3 jarige leeftijd begonnen met een stocksaddle op Enya en helaas heeft ze daar nog geen 2 jaar onder kunnen lopen, toen was hij alweer te klein.

Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    24

ik heb nu ook een boomloos voor snowdon. hij is vier.
    ze groeien en verandere nog zo erg!
    en met inrijden maak je toch nog geen hele lange heftige ritten met veel lichtrijden
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2008
    Leeftijd
    53

Ik gebruik voor mijn jonkie ook een boomloos.
    Ze groeien en veranderen inderdaad nog zoveel als ze zo jong zijn.
    If you have trouble keeping your emotions under control, focus instead on controlling your thoughts.
    What you feel is created largely by what you allow yourself to think.

maar hoe zit het met je balans op zo'n boomloos zadel?
    ik heb dan al een tijd niet gereden,en dan zit je ook meteen op een heel vreemd zadel...

nou bouw je het rijden rustig op natuurlijk,eerst heel kort en alleen stap,dan af en toe een drafje etc,dus ik heb natuurlijk alle tijd om te wennen aan het zadel.
    maar hoe stevig zit je in zo'n zadel?

ik zou dan denk ik voor de cheyenne gaan,of misschien een gost zadel,maar die vind ik toch wel erg lelijk!(sorry )

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2008
    Leeftijd
    53

Ik heb een Freeform classic, daar zit je best goed in. Dat is nog een vrij stevig zadel.
    Mijn probleem is dat mijn benen best wel eens wiebelen. Maar misschien is dat omdat ik een Western zadel gewend ben.
    If you have trouble keeping your emotions under control, focus instead on controlling your thoughts.

dan zou je dat probleem toch juist niet moeten hebben denk ik dan.

de meeste boomloze zadels hebben geen kniewrongen waardoor mensen wiebelbenen kunnen krijgen aan t begin,maar een westernzadel heeft ook geen wrongen dus dan ben je dat toch al wat gewend?

Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    24

ik heb de cheyenne, maar eigenlijk nog nooit me gereden
    snow wordt een beetje onzeker van het zadel dus dan de eerste stapjes maar zonder he
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

Een boomloze leert je onafhankelijk zitten. Als je dat niet kunt, moet je sowieso niet op een jong paard stappen. Vind ik dan.
    Maar goed, mijn Walter heb ik ook ingereden met een barefoot cheyenne. Ik ben begonnen toen hij 4,5 jaar was en eerlijk gezegd blij dat ik toen niet voor een boomzadel heb gekozen, want dat had hij nu al niet meer gepast. Ondanks dat ik al veel longeerde met dubbele lijnen.
    Het wordt gewoon een beetje een buffel

ik zeg niet dat ik geen onafhankelijke zit heb,zeg alleen dat het wel weer even wennen zal zijn na een tijd niet meer te hebben gereden.

dus het merendeel hier zou ook voor boomloos gaan geloof ik.......
    is natuurlijk wel het meest praktisch bij een jong paard.

maar ik val dan weer over het feit dat een jong paard nog niet zo'n goede spieropbouw heeft en als je daar dan een boomloos op legt.....die hebben toch een minder goede drukverdeling dan een (goed passend) zadel met boom.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

http://www.greendistance.nl/index.php?id=105

Ken je het trekker zadel, is ook boomloos maar toch wat "meer "zadel en je hebt niet zo,n brede zit, er zijn inmiddels wat dingen aangepast/verbeterd.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Je hebt ook een stockzadel van Wintec
    Als het even kan zou ik voor een boomloos gaan, omdat je paard nog veel zal veranderen. Als jij zelf de steun mist en misschien daardoor wat minder zelfvertrouwen hebt? , kun je misschien eerst met je boomloze zadel gaan rijden op een paard wat al wel alles kan? Zodat jij in ieder geval gewend bent aan het zadel wanneer je op je paardje kunt gaan zitten/rijden. En anders kiezen voor een zadel met boom, maar dan zou ik echt regelmatig controleren of het zadel nog wel past en grote kans dat je paard het zadel 'ontgroeit'...dan moet je alsnog een ander zadel kopen.
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2008
    Leeftijd
    53

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door berlingo
    dan zou je dat probleem toch juist niet moeten hebben denk ik dan.

de meeste boomloze zadels hebben geen kniewrongen waardoor mensen wiebelbenen kunnen krijgen aan t begin,maar een westernzadel heeft ook geen wrongen dus dan ben je dat toch al wat gewend?
    Dit is het zadel wat ik heb, de classic (maar dan zonder die achterste wrong). Het geheel is een soort schuim van binnen. Het is best wel stevig en veel stugger als bijvoorbeeld een Barefoot. Op zich vind ik de zit prima.
    Alleen heb ik de originele beugelriemen vervangen door Barefoot (engelse) beugelriemen, omdat het af en toe net elastieken leken. Ik wil hem nou gaan proberen met Barefoot fenders, omdat het me nog niet helemaal bevalt.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door berlingo

maar ik val dan weer over het feit dat een jong paard nog niet zo'n goede spieropbouw heeft en als je daar dan een boomloos op legt.....die hebben toch een minder goede drukverdeling dan een (goed passend) zadel met boom.
    De andere kant van het verhaal... wat gebeurt er met die spieropbouw als je zadel na een paar maanden rijden niet meer zo goed past?

Een wintec is ook een oplossing, daarmee heb ik de volgende 'groei-jaren' overbrugd (na het stocksaddle). Door de verwisselbare voorboom kan je écht wel even vooruit en wintec heeft zelfs stocksaddles! http://www.wintec.net.au/products/stock/stockPro.html

ja precies,dat niet meer passen na een tijdje,daar zit ik wel mee ja,een paard kan zo snel veranderen,en zeker een jong paard.

die wintec stock is wel mooi,maar ik vind de norton mooier (die heeft dan weer geen verwisselbare boomvolgens mij)

ik vind de wintec stock wel vrij prijzig,want ook al is de boom verwisselbaar,het kan evengoed zijn dat ie na een tijdje toch niet lekker meer ligt natuurlijk....

ik ga nog even hard nadenken,(heb ook nog zeeen van tijd daarvoor ) tips zijn welkom!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten