even een paar vragen hierover;
mijn paard is bijna 2 en ik ben al druk aan het bedenken wat voor zadel ik er later op wil gooien.
ik ben erg enthousiast over het concept van boomloos,vooral voor bij een jong paard wat zich nog volop zal ontwikkelen in de bespiering.
aan de andere kant vind ik dat ook een nadeel,want als ik haar in ga rijden heeft ze nog niet zoveel bespiering,en dan heb je wel minder goede drukverdeling dan met een boomzadel.
dan het stockzadel (norton) ik zit heerlijk in een stock,zadel heeft wel een boom,met als voordeel dat bij het jonge paard de druk beter verdeelt wordt,maar met als nadeel dat je kans hebt dat het paard eruit zal groeien.
de reden waarom ik twijfel:ik heb zelf nauwelijks gereden de laatste tijd,weet ook niet of ik die optie zal hebben voordat ik haar ga beleren (ga er dus maar even van uit dat dit niet zo is)
en ik ben dus bang dat mijn zit aan het begin wat minder stabiel zal zijn,dat is met een boomloos natuurlijk niet fijn voor een jong paard,omdat die iedere beweging van de ruiter voelt,en een boomloos geeft ook nog is minder steun voor de ruiter natuurlijk...
in een stockzadel heb je wel een goede steun natuurlijk,wat voor het jonge paard dan misschien wat prettiger is.
wat de verandering van bespiering betrefd;ik ga haar eerst goed aan de hand trainen (lange lijnen werk,dubbele longe etc) zodat ze al wat bespiering heeft voordat ik erop stap...
waar zouden jullie in mijn geval voor kiezen?
een boomloos? (en welke?)
of een boom? (dan dacht ik aan de stock,maar een wintec zadel is natuurlijk ook makkelijk omdat je de boom nog kan veranderen)
waar zouden jullie voor kiezen?
Bladwijzers