Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 39

Topic: Teken... hoe te voorkomen?

Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    45

Teken... hoe te voorkomen?

Sinds het wat warmer is geworden, heeft Askja erg vaak teken. Zo haalde ik er gister nog vijf van haar af! Ook Blessa, die ik ook regelmatig controleer, had er zelfs twee. De dames staan heerlijk onder de boom, ze eten van lang gras en we wandelen door het bos. De score bij mijzelf was vandaag trouwens ook alweer drie teken!

Het viel me op dat beide paarden een teek hadden die al dood leek. Een uitgedroogde teek, best groot. Ze zaten beide nog wel goed vast. Kan dit? Gaan teken dood als ze nog op/ aan hun gastheer zitten?

Zoveel teken; de kans op een "verkeerde" is dan natuurlijk wat groter aan het worden. Wie weet er een middeltje waardoor mijn paarden (en ikzelf) wat minder aantrekkelijk worden? Liefst iets natuurlijks natuurlijk. Ik zat zelf aan tea tree olie te denken. Iemand ervaring hiermee?

Bea
    Started!

Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    45

Re: Teken... hoe te voorkomen?

Edit; tekenscore bij mijzelf is opgelopen tot vier.
    Started!

Sophie heeft bijna nooit teken en ik zelf overigens ook niet. (we zijn niet lekker)
    Ik heb laatste een middeltje gezien bij de kruidvat maar of dat werkt geen idee.(wil het nog gaan kopen)
    En mijn vriendin die wist ook iets was met
    Citronelle en trea olie en nog wat dingen ik ga het even bij haar navragen

Forum Meubilair Tinky's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Leeftijd
    36
    Dagboek Berichten
    1

Voor jezelf is Autan een goeie. Rotspul, maar het werkt echt. Voor muggen enzo 6-8 uur (Ik ben dramatisch populair onder alle steek/prikbeesten, had er van het weekend mét autan net gesprayed een stuk of 8 op 4 cm om mijn arm heen zoemen terwijl de buurvrouw zonder autan nérgens last van had ), voor teken moet je elke twee uur sprayen, maar ideaal als je op pad gaat oid.

Voor paarden, goh, ik geloof dat veerust wat deed. Maar dat kun je ook niet blijven spuiten en is in principe ook al van die troep. Verder gewoon goed controleren en blijven uittrekken. gebruik je daar een tekentang voor?

Citronella, teatree, het doet wel iets, maar vaak niet langer als tien minuten (de geur is er dan af)... En of dat zo goed is om te blijven smeren... Zeker met teken is het of gewoon eruit halen of echt aggresief spul gebruiken...

Of iemand moet hier een goude tip hebben...

Tja.. de gouden tip.. het enige middel dat werkt tegen teken is Frontline spray of Defendog. Eigenlijk zijn dit middelen voor honden maar het wordt ook wel voor paarden gebruikt - benen ( vanaf de hoef tot knie) ermee insprayen.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    45

Ik ben zelf altijd erg te spreken over tea tree, en hoopte eigenlijk dat dat hier ook de oplossing zou kunnen zijn. Chemische middelen wil ik niet gaan gebruiken.
    Een tekentang gebruik ik niet. Bij mijzelf zijn de teken te klein om met een tang eruit te halen, bij de paarden draai of trek ik ze eruit.

Probleem is ook dat de teken zich niet beperken tot de benen. Askja heeft er veel op haar boeg en tussen haar voorbenen, en bij Blessa zat een joekel in haar voorpluk! Ze klimmen dus overal, die rotbeesten.

Zit niets anders op dan blijven checken en vooral blijven hopen dat we geen verkeerde treffen.

Bedankt allemaal voor het meedenken.
    Bea
    Started!

Ik ben zelf altijd erg te spreken over tea tree, en hoopte eigenlijk dat dat hier ook de oplossing zou kunnen zijn. Chemische middelen wil ik niet gaan gebruiken.
    Met betrekking tot het gebruik van Tea Tree, alcohol en andere middelen.. wellicht een wat vreemd, maar wáár verhaaltje: Als een teek zich al vastgezet heeft op de huid is de beste remedie deze te verwijderen met een tekentang ( of als je handig bent met de hand).
    Middeltjes zoals hiervoor genoemd, op een vastgebeten teek smeren of deppen kan bij de teek veroorzaken dat het beestje gaat 'overgeven' waardoor bepaalde stoffen in de bloedbaan van de gastheer/vrouw' terecht komen. (De simpele verklaring hiervoor: het diertje probeert zich zo snel mogelijk los te maken en zich van de irriterende stof te verwijderen - het reeds opgezogen bloed is ballast en dat wordt weer geloosd) In het geval van een met Lyme besmette teek is dat dus zeer riskant.

Frontline/Defendog wordt op de vacht gespoten en de achtergebleven stoffen voorkomen dat de teek zich via de vacht gaat vastzetten - chemisch of niet, het is een probaat middel om te voorkomen dat een tekenbeet plaatsvindt. De stof in Frontline veroorzaakt desorientatie bij de teek ( lees: tast het zenuwstelsel aan) waardoor deze zich weer gauw van het 'object' laat vallen.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    45

Dat wist ik. Tea tree gebruik ik dan ook na het uittrekken van de teek om te "ontsmetten", en te zorgen dat het wondje snel heelt.
    Ik ben niet voor Frontline ed omdat ik niet wil dat mijn paarden dat goedje binnenkrijgen als ze zichzelf of elkaar eens lekker behappen.
    Started!

Actief Forumlid Ginny's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006

Ook mijn paarden hebben last van teken en ik ben hier een tijdje geleden mee bezig geweest. Ik ben erachter gekomen dat ENDURE het enige 'paardenmiddel' is dat ook tegen teken (deerethicks) helpt !

Duur, maar het werkt wel...

Actief Forumlid Ginny's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006

hierbij een link waarin ook beschreven staat dat het tegen o.a. thicks werkt.
    http://www.farnamhorse.com/product.p...014&key=300002

gewoon in NL te verkrijgen.

teken moet je er recht uittrekken, nooit draaien dan blijft het koppie erin zitten en kan gaan ontsteken.

de hond bij ons heeft wel veel tegen maar die krijgt daar pipetjes voor die wel werken.

Bij onze wei zitten echt enorm veel teken. We smeren nu iedere dag wat tea tree op de teek-geliefde plekken. Het helpt toch wel hoor. Niet dat er helemaal geen teken meer zitten, maar wel duidelijk minder.
    Tis het proberen waard
    Surrender to fun!

Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    45

Over teken draaien of trekken bestaan verschillende meningen. Ik moet je eerlijk bekennen dat ik soms draai en soms trek. Het kan beide.

Bedankt Hastli voor de tip! Hier hoopte ik al op.

Bea
    Started!

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marjo & Sophie
    teken moet je er recht uittrekken, nooit draaien dan blijft het koppie erin zitten en kan gaan ontsteken.

de hond bij ons heeft wel veel tegen maar die krijgt daar pipetjes voor die wel werken.
    Zeer mee oneens
    Juist door te draaien, trek je de kop mee.

Ik ben een echte tekenverwijder kampioen, mijn hond heeft er helaas 15 per dag als we uit het bos komen. Als ik vooraf tee trea op hem druppel, heb ik maar 2. Bij de paarden haal ik er 3 per week ofzo af. Vrijwel altijd volgezogen, dus heel makkelijk weg te halen.
    De dierenwinkel heeft nu een nieuw tangetje:
    Blauw, met een soort kuipje eraan. Dat kuipje schuif je onder de teek en dan draai je hem er makkelijk uit.
    Teken met een lengte van 3 mm kun je hiermee uit krijgen!

De hond boerderij heeft er elke dag wel genoeg en ik draai nooit want dan blijft het kopje erin zitten waardoor het gaat onsteken.

de pony hier heeft nooit teken de koeien daarin tegen zitten nu vreselijk onder..

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten