Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 23

Topic: 24/7 op de wei,voeren julie bij?

  1. #1

    24/7 op de wei,voeren julie bij?

    dit gaat zowel om een paard wat altijd gras kan eten,als een paard wat onbeperkt hooi kan eten.

    mijn paard staat 24uur per dag op een goed gevulde wei,ze kan het hebben,want ze is nog jong en in de groei,maar ik twijfel of ik voor de vitamines niet beter bij kan voeren.
    ik heb pavo vital voor haar,maar ze eet t niet,of ik moet het met van alles gaan mengen,ze heeft hier wel maar 50gr van nodig per dag.

    zouden jullie bijvoeren?
    op de site van paard natuurlijk staat dat een paard alle vitamines die hij nodig heeft uit het gras of hooi kan halen (hij maakt zelf de meeste vitamines aan in de darm) en dat het dus eigenlijk alleen noodzakelijk is om een goede liksteen in de wei te leggen voor de mineralen,hoe denken jullie daarover?

  2. #2
    Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Brabant
    Berichten
    834

    Re: 24/7 op de wei,voeren julie bij?

    ik heb mijn jonge shetlander wel altijd bijgevoerd. Had ook 24/7 weidegang plus dan een kilo per dag gewone basisbrok. Deed hij het heel goed op.
    Nu is hij bijna 7, en doet hij het gewoon op hooi/gras en een handje biks, muesli of iets anders wat ik toevallig heb staan na het werken.
    Hij heeft wel altijd een liksteen.

    Het andere paard wat ik bijrijdt, (5 jr) staat nu 24/7 in de wei, en krijgt na het werk 1/4 tot 1/2 kilo muesli zonder haver.

    Of het nódig is... Goede vraag.
    voor mijn gevoel was het wel goed.
    Bij een eventueel volgend veulen/jonge shet zou ik misschien minder krachtvoer geven. Geloof dat de maat die ik heb aangehouden meer geschikt is voor een paard-veulen, en ik mag dan altijd spreken over mijn "paard" maar het is en blijft natuurlijk een shetlander...

    Groetjes, Lacuna

  3. #3
    Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Achterhoek
    Berichten
    1.136

    Re: 24/7 op de wei,voeren julie bij?

    Bij goed gras is het m.i. niet nodig om bij te voeren in de zomermaanden (pak-um-beet van eind april t/m eind november). Ik sta bij een fokker waar ze al sinds jaar en dag de veulens achter op de wei laten lopen en nooit bijvoeren. In de winter doen ze het trouwens ook niet, dan hebben ze 24/7 beschikking over voordrooghooi. Maar dan zou ik persoonlijk wel wat bij geven.
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

    The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

  4. #4
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: 24/7 op de wei,voeren julie bij?

    Daar bestaan dus verschillende meningen over,ik zou bv een Marstall weidekoek bij voeren voor de mineralen, krijgen ze alleen hooi dan de marstall stal-koek, lekker makkelijk goed en betaalbaar. St-hypolite heeft ook een mineralen/vitmengsel nml sempermin maar dit is wel ook een beetje poederachtig vindt ik weer wat lastiger voeren, pavo heeft ook een weidekoek (maar ben niet zo voor pavo ivm datgene wat ze er in stoppen voor de houdbaarheid)
    Zo heeft bijna ieder merk wel iets wat je kunt gebruiken als aanvulling.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  5. #5

    Re: 24/7 op de wei,voeren julie bij?

    Ik voer sophie wel beetje bij als ik aan spelen ben, want ik gebruik nu als beloning gewone brokken van pavo.
    maar dit is heel weinig.

  6. #6
    Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    Matrei in Osttirol - Oostenrijk
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.203
    Dagboek Berichten
    7

    Re: 24/7 op de wei,voeren julie bij?

    Ik geef Sterre Structur-E van St. Hippolyt bij. Hoef je maar weinig van de geven en alles zit er in. Geef een halve voerschep van deze muesli per dag. De dagen dat ik dit niet voer (meestal dus als iemand anders de paarden doet) wordt er een koek van Marstall gegeven.
    Verder zomers gras en swinters hooi (niet onbeperkt overigens want dan kan ik Sterre de paddock uit rollen).

    Brego staat nu sinds anderhalve week bij mij. Werd in het begin niet bijgevoerd in de opfok, maar werd wel erg schraal.
    Hij kreeg vanaf dat moment daar Subli merriebrok (ook voor opgroeiende jonge paarden en hengsten in het dekseizoen) en dat voer ik hem nu ook nog bij. Dat ben ik van plan tot ie 2 jaar is en dan over op de Marstall koeken, als het allemaal gaat zoals gepland.

  7. #7
    Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Achterhoek
    Berichten
    1.136

    Re: 24/7 op de wei,voeren julie bij?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dorien66
    ... ze al sinds jaar en dag de veulens achter op de wei laten lopen ...
    Aanvulling: de veulens met hun moeder.
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

    The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

  8. #8
    Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Achterhoek
    Berichten
    1.136

    Re: 24/7 op de wei,voeren julie bij?

    Mijn eigen merrie (is geen jong paard en heeft geen veulen maar 'werkt' wel) krijgt wel bijgevoerd. Een schep Reform Kruiden Muesli van de Havens, zo goed als dagelijks.
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

    The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

  9. #9
    Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Achterhoek
    Berichten
    1.136

    Re: 24/7 op de wei,voeren julie bij?

    Barst, ik ben ongemerkt over de 1.000 berichten gegaan
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

    The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

  10. #10
    Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Locatie
    Hasselt (B)
    Leeftijd
    40
    Berichten
    3.718
    Dagboek Berichten
    3

    Re: 24/7 op de wei,voeren julie bij?

    ik heb casandra altijd nog bijgevoerd toen ze in de groei was.... Nu krijgt ze bijna niets... een kwart schep voer en een halve schep zemelen.
    De dagen voor Endurancewedstrijd en voor stevige wandelingen voer ik wel wat extra, omdat ik merk dat ze die energie wel nodig heeft....

  11. #11
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re: 24/7 op de wei,voeren julie bij?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door berlingo
    op de site van paard natuurlijk staat dat een paard alle vitamines die hij nodig heeft uit het gras of hooi kan halen (hij maakt zelf de meeste vitamines aan in de darm) en dat het dus eigenlijk alleen noodzakelijk is om een goede liksteen in de wei te leggen voor de mineralen,hoe denken jullie daarover?
    Hier ben ik het niet mee eens, en ik heb tot nu toe ook nog geen enkele voedingsdeskundige of dierenarts gesproken die het ermee eens is. Het gras (en dus ook het hooi) van de weides hier in Nederland is over het algemeen veel te eenzijdig, en veel eigenlijk bedoeld voor koeien (raaigras). In de natuur leeft een paard ook niet van 1 grassoort alleen, maar eet hij allerlei soorten gras, planten, takken en bladeren. Qua energie zullen ze wel voldoende uit het gras kunnen halen, maar er bestaat wel degelijk een kans op een tekort aan vitaminen en mineralen.

  12. #12

    Re: 24/7 op de wei,voeren julie bij?

    Bij ons staan de paarden ook 24/7 op de wei ( goed gevulde wei) , met likstenen.
    Ook ik voer nog steeds bij , de ruinen ( 5 en 2 jaar) krijgen meusli zonder haver van cavalor , en nu ik hier zo lees , twijfel ik weer over cavalor en wil op zoek gaan naar iets anders ( maar eigenlijk doen ze het er goed op )
    De merrie en haar veulen ( 4 maanden) geef ik probreed ( ja toch ook weer cavalor) , merrie en veulen vinden het wel lekker , zien er goed uit ( merrie mocht wel wat dikker , volgens mij dan , anderen vinden dat ze er prima uitziet).
    Vanwege het negative over cavalor ga ik me toch maar eens verder orienteren.
    Je wilt gewoon het beste voor je paarden , he !

  13. #13

    Re: 24/7 op de wei,voeren julie bij?

    moeilijk hoor wel of niet bijvoeren...

    mijn paard lust helaas het voer wat ik heb niet,behalve waneer ik er een fijn gesneden wortel doorheen doe met een handje muesli.

    ik zit te denken om dan wat anders voor haar te halen wat ze wel graag eet,maar wat is een aanrader?liefst met zo min mogelijk suikers en eiwitten,ik denk dat een muesli wel in de smaak zal vallen bij haar,maar k vind het dan wel belangrijk dat alle vit en min erin zitten.

    (voor degene die interesse hebben in pavo,ik heb het te koop staan,is nog ongeveer 7 kg,daar doet een volwassen paard nog zo'n 3 a 4 maanden mee.)

  14. #14
    Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Locatie
    Hasselt (B)
    Leeftijd
    40
    Berichten
    3.718
    Dagboek Berichten
    3

    Re: 24/7 op de wei,voeren julie bij?

    kan je niet in de winkel wat staaltjes van voer vragen, zodat je het kan proberen? Want eigenlijk is het toch te gek dat je een grote zak koopt en je paard het dan niet eet?!

    Wat je wel eens kan proberen is de kruidenmengeling van pavo. Ik weet dat die door veel paarden wel graag gegeten wordt. Wij geven gewone mengeling van aveve en zemelen van aveve.

  15. #15

    Re: 24/7 op de wei,voeren julie bij?

    ik kan het voer wel opvoeren hoor,met een worteltje en een handje muesli (gewoon voor mensen bedoelde muesli,maar er zit verder niks in) erdoor komt het wel op,maar t is toch lastig op deze manier,ik kan het nu bijv ook niet als beloning gebruiken bij het trainen omdat ik het moet mengen.

    ik zou natuurlijk ook gewoon een zak muesli kunnen kopen voor haar,en dit net zo lang mengen met het huidige voer totdat dat op is.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •