Resultaten 1 tot 7 van de 7

Topic: Advies nodig over wel of niet longeren

Advies nodig over wel of niet longeren

Sinds een paar weken hebben wij een draver. Ze heeft 17 jaar bij 1 eigenaar gelopen op 1 plek. Mijn man en ik hebben allebei bij een eerste ontmoeting op haar gereden. Wij zijn beide kneusen qua rijden. Bij ons beide liep ze rustig. Op de grond was ze erg lief en erg licht aan de hand. Deed precies wat ik wilde en had alles snel door. Ze is erg allert op je.

Nu heeft Bart (in de eerste week van de vakantie) voor het eerst les op haar gehad. Met opzadelen gedroeg ze zich rustig en netjes. Met opstijgen ook netjes. De eerste 2 rondes in stap ook prima. De duitse lerares zei tegen Bart..... die beine ganz locker (betekend lekker ontspannen)..... Bart dacht mmmmm locker... klinkt als Lock (opslot) dus ik moet mijn benen lekker strak erom heen doen (hij is manege paarden gewend). Dus hij heeft die 2 lange stelten lekker strak om haar heen gekruld. lady heeft gas gegeven en bleef gas geven. Ik heb nooit geweten dat een paard zo ontiechelijk hard kon draven want het was nog steeds draven. Bart is blijven zitten maar raakte zijn stijgbeugels kwijt en klemde zijn benen nog meer om haar heen. Dus Lady ging nog een versnelling harder. Ik stond erbij in de rijbak met Odet aan de hand. Ik zag Bart voorbij komen met ogen zo groot als schoteltjes. In de volgende ronde ben ik er voor gaan staan maar ze zag me niet en ik kon net op tijd aan de kant gaan anders had ze mijn omver gelopen.

Toch heeft ze niet een keer geprobeerd te bokken of te steigeren. Toen Bart zijn kans zag is hij eraf gesprongen. Lady stond ook opslag stil.

De lerares vind dat ze voor een 20 jarig paard nog erg veel vuur in de kont heeft en vind het dus echt nodig om haar te longeren. lady is haar hele leven al gelongeerd dus ze kent het wel.

Toch als ik het verhaal nu terug haal vraag ik mij af of longeren wel zo'n goed plan is. Het is immers een communicatie probleem geweest. Bart heeft de lerares verkeerd begrepen en heeft zijn benen strak aangelegd. Haar reactie daarop was gas geven. Bart zijn reactie was benen nog strakker en zij gaf nog meer gas. Toen de druk weg was stond zij ook direct stil.

De lerares is haar daarna meteen gaan longeren dat ging wel goed alleen ze had haar hoofd erg omhoog dus ook dat werd nog ingebonden met zijgeleiders (zal wel met de verkeerde woorden beschreven worden maar ken alleen de duitse woorden hiervoor).

Toch nu staat Lady al die tijd stil want het weer laat het hier niet toe wat te doen. Alles is glad en ijzig. Als ik straks ga longeren wakker ik voor mijn gevoel het vuur alleen maar op. Maar ander zijds wil ik Lady ook niet te kort doen aangezien wij haar nog niet kunnen rijden. bart durft nog wel met de lerares erbij maar kan ook niet nu.

Mijn gevoel zegtt dat ik helemaal niet aan dat longeren moet beginnen. Maar wil Lady niet te kort doen. Verder staat ze de hele dag op de wei in een grote kudde en als ik haar sávonds op stal zet loopt ze net zo rustig met mij mee.

Ik zou graag jullie visie en mening hierop willen horen en wat zouden jullie doen?
    www.niettevermijden.com

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Re: Advies nodig over wel of niet longeren

Ik ben op zich niet tegen longeren, maar wat is je doel??? Is je doel dat ze er rustig van wordt voordat je gaat rijden, het kan ook tegen je gaan werken omdat ze een goede conditie krijgen van het longeren dus alleen flink laten werken aan de longe lost mi niets op.

Als je meer contact wilt voor het rijden dan vindt ik parelli een goed manier en daar kan ook cirkelwerk bijhoren om haar even lekker te laten bewegen, maar ik zou het juist wat je al zegt zoeken in de comminicatie je wilt dat ze op jouw gericht is, dus veel overgangen vragen en veel van hand veranderen bv op de cirkel maar ook squeesch doen daar worden ze juist rustig van. Een draver wil zichzelf nog wel eens opfokken en dat juist als de beweging sneller is, een cirkel is eigenlijk ook een hele lange lijn dus ze kunnen maar blijven gaan, laat ze nadenken dus balkjes pionnen, zijwaarts dat soort dingen.
    En het is juist fijn als je haar aan de lijn voorwaarts neerwaarts kunt laten lopen zonder haar vast te zetten, anders kan het zijn dat ze toch nog haar rug wegduwt.
    Dat zijn best wel moelijke dingen, mischien eens iemand vragen die je dat voor kan doen want je kunt een paard uitnodigen met je lijf dat te doen, of aan de cirkel eerst op korte afstand het hoofd laag vragen en dan steeds meer afstand nemen, doet ze haar hoofd laag dan kun je dit bv belonen met een worteltje of zo.

Als je merkt dat ze opgefokt wordt , terugvragen in gang dat zou ik steeds doen.
    Succes,
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door amethist
    Ik heb nooit geweten dat een paard zo ontiechelijk hard kon draven want het was nog steeds draven.
    Tja, het is een draver, zeg je. Die kunnen erg hard draven... Ik weet het: behoorlijk irritant. Je kunt het bijna niet bijhouden met licht rijden en probeer ze maar eens in galop te krijgen ...

Zonder gekheid: ik denk dat longeren niet het probleem oplost wat je met dit paard hebt/had. Bart begreep de instructrice niet, legde zijn benen stevig aan en paard deed wat ze goed kan: hard draven (ofwel omdat ze dacht dat dat de bedoeling was, of uit angst voor die klemmende benen).

Dus allereerst moet Bart zijn Duits beter oefenen

Daarnaast lijkt het me sowieso handig om Parelli te gaan doen met dit paard, om de communicatie tussen jullie en het paard te verbeteren. Alleen maar rondjes draven aan de longeerlijn, zeker ook nog met bijzetteugels, lost niets op. Het paard heeft waarschijnlijk al een goede conditie en die zal alleen maar beter worden door veel draven. Energie zal ze er niet gauw mee kwijt raken en dat hoeft ook niet. Het probleem zit in de communicatie.

Dat het nu lastig is om te rijden en dat ze daardoor misschien te weinig beweegt, is helaas zo. Probeer de tijd dat je niet kunt rijden nuttig te besteden aan het opbouwen van een band op de grond. Als ze overdag buiten staat in een kudde, zou ze overtollige energie moeten kunnen kwijtraken met spelen (zodra de bodem dat toelaat).

Als je in de buurt een goede bodem hebt, is het cirkelwerk wat Whoopie beschrijft wel een goede oefening: het bevordert zowel de communicatie als de soepelheid van je paard.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Op lange termijn willen we met Lady en Odet lekker buitenritjes maken. Maar als we het eerste half jaar niet op haar kunnen rijden is dat voor ons helemaal geen probleem. We willen net als met Odet zeker met haar parelli gaan doen. We hebben het al een paar keer gedaan en dat is echt geen enkel probleem. Ze is dan eigenlijk uitermate rustig. Ze loopt net zo rustig achteruit tussen 2 balkjes of tonnen door als voor uit. Porcuine had ze direct door. Ook hebben we haar al opgegeven voor een workshop Piet Bakkeren samen met Odet. We beleven meer plezier met ze op de grond als erop. Uiteraard lijkt het ons wel heel fijn om samen eens een lekker buitenritje te maken.

Uiteraard wil zoon lief erg graag rijden. Blijft een kind. Ahoewel hij 1 keer met haar gespeeld heeft in de rijbak en dat vond hij ook wel leuk voor een keertje.

De reden dat de lerares ons zei dat we haar moesten longeren is dat ze dan haar energie kwijt kan. Ze heeft het idee dat ze dat nodig heeft. (lijkt mij overigens een vraag behoefte gebeuren). Ze denkt ook dat ze dan beter te rijden is.
    www.niettevermijden.com

Oja, dit stukje begreep ik niet Whoopie.....

En het is juist fijn als je haar aan de lijn voorwaarts neerwaarts kunt laten lopen zonder haar vast te zetten, anders kan het zijn dat ze toch nog haar rug wegduwt.
    Dat zijn best wel moelijke dingen, mischien eens iemand vragen die je dat voor kan doen want je kunt een paard uitnodigen met je lijf dat te doen, of aan de cirkel eerst op korte afstand het hoofd laag vragen en dan steeds meer afstand nemen,

We zijn nog echte groentjes wat dat betreft. En ALS ik ga longeren dan neem ik sowieso eerst een lesje bij het "juffie".
    www.niettevermijden.com

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door amethist
    De reden dat de lerares ons zei dat we haar moesten longeren is dat ze dan haar energie kwijt kan. Ze heeft het idee dat ze dat nodig heeft. (lijkt mij overigens een vraag behoefte gebeuren). Ze denkt ook dat ze dan beter te rijden is.
    Dit kan wel even werken, als je dat 1 of 2 keer doet en vervolgens je paard lekker blijft door rijden. Maar het probleem is dat sommige mensen, uit angst voor een te heet paard, elke keer voor het rijden een tijdje longeren om overtollige energie kwijt te raken. Maar het gevolg is dat het paard alleen maar een steeds betere conditie opbouwt en je dus in een vicieuze cirkel terecht komt, waarbij je op het laatst je paard uren kunt longeren zonder dat het moe wordt. Dat lost dus gewoon niets op...
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Ik denk dat je zelf hele logische gedachten hebt bij de issue.

Aanleiding: Je man had een communicatie probleem (met twee partners ) en dat resulteerde erin dat je paard een keer flink ging rennen.

Je instructrice denkt dat Lady te veel energie heeft om haar direct te rijden. Maar jij vraagt je af of je dat wel op kunt maken uit voorgenoemde aanleiding. Ik denk dat je daar helemaal gelijk in hebt, dat het een wel een erg snelle conclusie is en dat er andere meer voor de hand liggende redenen zijn

Om Lady haar energie te laten kwijtraken stelt je instructrice voor om haar te longeren, maar de vraag is natuurlijk of het nodig is. Vervolgens is longeren nog een hele kunst en is het de vraag of het je probleem (welk probleem eigenlijk?) oplost.

Volgens mij mag je je vragen wel gaan omzetten in stellingen en beslissingen
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Bladwijzers

Forum Rechten