Bij de boerderij waar Yngvar staat (paard van dovish/Eva) staat ook een jaarling Welshje. Het is een leuk paardje om te zijn maar zijn gedrag is tot nu toe moeilijk.
Hij is namelijk erg brutaal. Zo komt hij altijd heel dicht op je staan om aan je gezicht of je tenen te snuffelen. Als je hem dan wegstuurt draait hij zijn achterhand naar je toe en doet een dreigende schop naar achteren. Soms is dit niet alleen maar dreigend; gisteren werd Eva al in haar buik geraakt! Niet hard gelukkig, maar het maakt wel dat je op moet passen met dit paardje. Zeker omdat er soms ook kleine kinderen pony`s uit de wei moeten halen omdat op de boerderij ook les wordt gegeven.
Nu zit ik erover te denken of ik grondwerk met dit paardje zal doen. Hij is nog zo jong en speels dat ik denk dat hij er veel van kan leren en mogelijk verandert zijn gedrag in de wei ten opzichte van mensen dan ook ten positieve. Daarbij heb ik er op dit moment wel tijd voor een om een paar keer week even met hem bezig te gaan. Er zijn alleen een aantal dingen die ik me afvraag:
- Zou ik, met een kleine drie jaar Parelli ervaring met braaf paard, een level 1 assessment en nu halverwege level 2, genoeg savvy in huis hebben om met dit paardje aan de slag te gaan?
- Wat zou ik het beste met dit paardje kunnen doen, nu het nog zo jong is? Zelf dacht ik aan een begin maken met de seven games. Friendly game en leren wijken voor druk lijken me het belangrijkst. En voetjes geven natuurlijk ook. Zie ik hierbij nog iets over het hoofd?
-En zou, door het grondwerken met mij, het gedrag van de pony ook kunnen veranderen naar andere mensen (kinderen) toe? Of zou de gedragsverandering beperkt blijven tot het spelen met mij?
Wat zijn jullie gedachten hierover?
Bladwijzers