Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: Het ideale (boomloze) zadel voor Bjarni gezocht

Het ideale (boomloze) zadel voor Bjarni gezocht

Hallo allemaal,

Al tijden rij ik op Bjarni alleen maar zonder zadel, soms met een dekje, soms ook niet.
    Er zijn echter soms van die momenten dat ik begin te twijfelen en denk, toch maar een zadel.
    Bjarni loopt fijn zonder zadel maar ik heb toch vaak het idee dat het misschien voor zijn rug niet helemaal ideaal is.
    Dus vandaar mijn zoektocht.
    Ik wil graag een boomloos zadel omdat Bjarni door het jaar heen nogal veranderd... in de zomer wordt hij nogal wat ronder zeg maar

Heb voor mezelf wat dingen op een rijtje gezet waar het aan zou moeten voldoen, en dan zoek ik vooral veel ervaringen!
    - Een kort, licht zadel, ivm korte rug. Ooit eens een barefoot geprobeerd maar die was echt te lang.
    - Mijn achterste moet er wel inpassen, dus geen kindermaatje.
    - Vlakke zit, ik heb er een hekel aan als ik in 1 houding gedwongen wordt. Verder beugelophanging niet te ver naar voren.
    - Prijs speelt ook wel mee, heb op het moment even geen enorme bedragen te besteden.

Dus, vertel vertel! Welk zadel heb je, waarvandaan, hoe bevalt het en wat kost het
    Zie ik dingen over het hoofd?

Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    45

Re: Het ideale (boomloze) zadel voor Bjarni gezocht

Voor mijn IJslander met een kort ruggetje heb ik gister de Star Trekk Delfin besteld bij Buitenzinnig. Heerlijk zadel. Groot voordeel vind ik de traploos verstelbare pommel. Nadeel voor jou is misschien de prijs.
    Misschien is het een idee om een aantal testzadels te laten komen. Zo heb ik bijvoorbeeld na de Barefoot (te lang, verschoof ook), de Ghost (nog langer), en de Espaniola (teveel gedoe al die pommels) getest.
    Succes met je zoektocht!
    Bea
    Started!

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Als je bij het forum Bokt kijkt, bij naturals dan zie je ook een apart topic over boomloze zadels met veeeeel info echt de moeite waard!!

Ik vondt de startrek ook een fijn zadel, ze hebben ook een schorty uitvoering, dus speciaal voorde korte rug.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

.. Ik verkoop Ghost en Spirit. Sinds kort ook Spirit de luxe..
    De beugelophanging is verstelbaar.. veel mogelijkheden om de beugels naar voor of naar achter te hangen. Het is een kort (de kussens onder de Ghost zijn 55 cm lang), licht zadel met een zeer vlakke zit. Verschillende materialen mogelijk. Véél kleuren mogelijk... wordt op bestelling handgemaakt in Italie, terwijl de prijs (mn van de Spirit en Spirit de Luxe) best meevalt (vind ik dan )
    Ik weet niet waar je vandaan komt, maar als je in NoordHolland, Flevoland of Friesland woont, kun je bij mij een testzadel aanvragen via http://www.mzm-geestig.nl

Dat zijn snelle reacties, fijn!
    Ik ben al flink aan het rondkijken bij buitenzinnig en andere sites maar zie door de boom(lozen) het bos niet meer.
    Freeform spreekt me op dit moment erg aan maar vind ik prijstechnisch toch nog wat lastig. Bij Startrekk vind ik dat "handvat" voorop het zadel niet ideaal, lijkt me toch een beetje een opgesloten gevoel geven (puur gevoelsmatig hoor) maar ben benieuwd naar je ervaring als hij er is!

Het topic (of moet ik zeggen de verschillende topics) op bokt had ik al gezien. Wist alleen niet zo goed waar ik moest beginnen aangezien er al 3 delen zijn van 500 pagina's...

Nienke, jou ga ik even een PBtje sturen.

Groetjes Manon

Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    45

"Handvat" bij de Espaniola vond ik ook niet fijn. Bij de Delfin had ik daar helemaal geen last van. Zelfs fijn, om af en toe even mijn hand op te leunen tijdens pauzes.
    Bea
    Started!

Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Ik heb zelf de phantom van Ghost, voor mijn shetlandpony, maar eigenlijk ook voor alle andere paardjes die ik mag rijden. Ben er zeer over te spreken.
    Het is ook te gebruiken als barebackpad. de zitting is geheel plat, dus het dwingt je helemaal nergens in een houding. Ook geen "opstaande randjes" eromheen, gewoon een plat vlak. Ideaal.
    Beugelophanging en singelophanging is verstelbaar, en inderdaad, het weegt echt helemaal niets. Mn beugels+beugelriemen zijn zwaarder dan het zadel zelf

Ik heb ook de Ghost zelf getest, maar die werd echt te lang voor mn pony. Vandaar dat ik gegaan ben voor de Phantom, en achteraan met een "cantleblokje" een opstaand randje gemaakt heb, zodat ik niet te ver achterop de rug kom te zitten. Het zadel toont nu nog wel wat lang (maar niet overdreven) maar drukt dus zelfs bij mijn shet (die zelfs voor een shetlander een korte rug heeft) niet op plaatsen waar geen druk mag komen.

Groetjes, Lacuna

Ik heb ook een phantommetje voor zowel shet als ijslander..lekker zadeltje voor erbij ik gebruik hem eigenlijk enkel als barebackpad en bij de shet als echt zadeltje voor de kids. Dus heb je twee in één. Verder rij ik op zowel een barefood als een Fhoenix, beide heerlijke zadels en boomloos.
    Er is zoveel keuze, voor elk wat wils te vinden hoor...

Mocht je voor een Espaniola kiezen (goede drukverdeling en geschikt voor een paard met een korte rug ) dan heb ik er nog één te koop....
    Het boze breekt, het kwaad verdeelt,
    maar liefde bindt en liefde heelt

Ik zoek nog lekker door, bedankt voor de reacties!
    Begin een lichte voorkeur te ontwikkelen voor de Freeform. Moet alleen bekijken of dat prijstechnisch haalbaar is. Anders spreekt de Ghost (spirit of Phantom) me ook wel aan.
    Misschien toch maar eens testzadels gaan uitproberen.

Tja, da's toch de beste manier om uit te vinden wat er prettig is én om ze goed te kunnen vergelijken

Veel succes!
    Het boze breekt, het kwaad verdeelt,
    maar liefde bindt en liefde heelt

Bladwijzers

Forum Rechten