Precies Marianne, magnesium heeft wisselwerkingen met andere mineralen, zoals calcium/fosfor balans, maar ook in sterke mate met kalium (goh... waar bemesten we ook alweer vaak weides mee?). Ik denk ook dat daar een grote oorzaak zit in het hele verhaal, een magnesiumtekort komt zelden door puur en alleen gebrek dááraan, maar veel vaker door gebrek of disbalans in het systeem met andere stoffen. Vandaar ook dat ik me helemaal kan vinden in je opmerking dat paarden van nature geen graaneters zijn en we anno nu veel meer stoffen via andere wegen (o.a. krachtvoer) toedienen als dat in de natuur voorkomt. Tuurlijk hebben wij allang geen wilde paarden meer en zal er dus ook heus wel iets veranderd zijn in de behoefte aan of verwerking van mineralen.
Overigens wordt in de humane geneeskunde ook magnesium verstrek, met name aan oudere diabetici. Dus het heeft wat dat betreft wel iets te maken met insuline en botten. Bij koeien is volgens mij weinig bekend over insulinehuishouding en de invloed van magnesium daarop. Wel kent men kopziekte, een magnesiumgebrek waarbij de koe ernstig ziek wordt na het kalven, het beeld lijkt op een epileptisch insult waarbij er geen kortsluiting in het hoofd is (wel in de spieren). Veroorzaakt door tekort magnesium in het dieet tijdens de laatste fase van de dracht en/of een te hoog gehalte aan kalium in het voer (werkt atagonistisch met magnesium). Dat te hoog kalium komt overigens door overbemesting met met name rundveedrijfmest. Uiteraard kan er ook een gebrek ontstaan door gebrek in de bodem
.
Bladwijzers