Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 17

Topic: Magnesium, niet altijd zonder gevaar!

Magnesium, niet altijd zonder gevaar!

Er is een kleine hype gaande om paarden magnesium bij te voeren. In recente topics heb ik al een paar keer gewaarschuwd dat je niet 'zomaar' magnesium moet gaan bijvoeren maar dat het verstandiger is om een bloedtest te laten afnemen als je denkt dat je paard mogelijk een magnesiumtekort zou hebben.
    Gisteren las ik in het tijdschrift voor Amerikaanse veeartsen een artikel over 'Koliek en Equine Enteroliths' waarin beschreven wordt hoe magnesium in combinatie met andere mineraalzouten zoals fosfor, in het darmstelsel van paarden een soort van stenen kan vormen omdat de mineralen zich vastzetten op kleine voorwerpen in de darmen - dat kan een klein stukje hout, een steentje, een stukje draad of iets van dien aard zijn. Vaak worden deze 'brokjes' niet op natuurlijke wijze afgevoerd en blijven in het darmstelsel hangen. De aanvankelijk kleine brokjes kunnen door de voortdurende afzetting van mineraalzouten uitgroeien tot werkelijk hele grote stenen: een geval dat beschreven werd bleek een steen van 20cm rondom te zijn en 3,6 kg te wegen.
    Je kunt dan gerust stellen dat zoiets zwaar op de maag ligt en dat het paard in kwestie de koliekaanval door deze steen maar nauwelijks overleefd heeft. De steen moest operatief verwijderd worden.

Nu is het zo dat in de US natuurlijk meer mineraalrijk voedsel ( zoals alfalfa ipv hooi) gevoerd wordt en dat dit met nóg meer mineraalsupplementen eerder een risico gaat vormen. Maar vergis je niet: het is niet alleen alfalfa dat di probleem kan veroorzaken: ook je mineraalrijke muesli, brok en vezels van granen kunnen bijdragen aan enterolitis.

Een waarschuwing lijkt me dus (nogmaals) op z'n plaats. Voordat je magnesium gaat bijvoeren, neem contact met je DA en laat bekijken of het werkelijk nodig is. Ga niet zonder nadenken in op de 'geweldige resultaten' die je hoort van andere paardenbezitters of beschreven worden op sites zoals paardnatuurlijk. Laat deskundig onderzoek doen - voordat je het weet zit je letterlijk en figuurlijk met de brokken.

Bijkomend probleem is dat de 'Equine Enteroliths' in ons land nog niet zo vaak voorkomen en daarom niet snel herkend zullen worden als koliekoorzaak.

En last but not least... het aloude scheutje appelazijn over het voer doet nog steeds wonderen.

Hieronder het artikel:

Rock Bottom: Equine Enteroliths and Colic by: Emmy Widman, Washington State University College of Veterinary Medicine
    May 02 2008, Article # 11793
    Colic, or abdominal pain, is a common ailment in horses. More than 70 causes can trigger colic, including gas distention, food impactions, intestinal tract spasms, and intestinal displacement or twists. One of the more exotic forms is colic caused by enteroliths, or stone-like formations that form in a horse's digestive tract.

Enterolith stones are made up of minerals, such as magnesium ammonium phosphate salts. These minerals can build up around an object that a horse eats but does not digest, such as a small chunk of wood, pebble, wire, twine, or other foreign object. These masses can become quite large, sometimes weighing in at 10 to 15 pounds or more.
    Sometimes horses develop one large stone, while others chronically develop multiple stones. The stones form in the large colon of the horses and cause a problem once they move to areas of the intestine that have smaller diameters, such as the transverse colon or the small colon.
    Smaller enteroliths might pass with feces, but if horses produce smaller stones, larger ones might remain. Mild chronic or intermittent colic can plague horses with a single stone that has not grown large enough to cause a total impaction or has not moved to a narrower area. These horses might also suffer from weight loss, diarrhea, or lethargy.

"Enteroliths can be different sizes and are usually rounded. If there is a flat side, there might be multiple ones," said Macarena Sanz, DVM, a Washington State University third-year medicine resident who has been involved with several horses treated for enteroliths at Washington State University's Veterinary Teaching Hospital. "Once the stone cannot move forward, it puts pressure on the intestinal wall and causes serious damage. Once we make a diagnosis of a stone, we strongly recommend surgery, as it is the only solution."

There are several risk factors for enterolith development. Geography is one. Certain areas like the southwestern U.S. produce many more cases than others, particularly California and Arizona. In California, enteroliths are the leading cause of surgical colic cases. The mineral composition of the soil and feed material grown there are suspected culprits. The risk does not seem as high in the Northwest, but approximately five cases are seen at the WSU Veterinary Teaching Hospital each year.

"Even horses that travel to Arizona or California for shows or other events can develop enteroliths while visiting," said Julie Cary, DVM, MS, Dipl. ACVS, clinical instructor of equine surgery and emergency care at WSU.

Enteroliths also seem more common in horses fed a diet of more than 50% alfalfa hay. They are more commonly found in adult horses between 10 and 15 years of age, in female horses, and in the Arabian horse breed, although the problem can occur in horses of any breed.

If a horse is suspected to have enteroliths, the best way to confirm a diagnosis, other than exploratory surgery, is to take abdominal radiographs or X rays. Large veterinary hospitals or clinics usually have a radiograph generator powerful enough to produce a picture of a horse's abdomen.

If surgery is required, most horses have a very good outcome unless a portion of the intestine was badly damaged or ruptured. After surgery, horses generally need three months to recover before returning to full exercise. Owners should continue to monitor them for colic. Stall rest is required for about a month before being placed back to pasture.

Because enteroliths are uncommon in the Pacific Northwest, the faculty at the Veterinary Teaching Hospital does not recommend specific preventive measures for most horses. However, if your horse has been diagnosed with an enterolith in the past, the following measures may help prevent recurrence:

Decrease alfalfa hay in the diet and feed good quality grass hay instead.
    Don't feed bran because it contains very high levels of phosphorus.
    Add a cup of vinegar a day to your horse's diet to help decrease the pH inside the intestine.
    Provide your horse with frequent access to pasture. Continual grazing will help to encourage regular movement of feed material through the intestines.
    Ask your veterinarian about including occasional doses of psyllium in your horse's diet to increase bulk movement through the intestines.
    Provide regular, consistent exercise for your horse.
    For more information about enteroliths, an abdominal radiograph referral, or in case of an emergency, contact the Washington State University Veterinary Teaching Hospital at 509-335-0711.

Reprinted from the WSU College of Veterinary Medicine Equine News Spring 2008 issue
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Re: Magnesium, niet altijd zonder gevaar!

Dank je voor de info!!
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Amai, wat een 'brok'. Ben ik effe blij dat ik ipv magnesium beginnen bijvoeren, een bloedonderzoek heb laten doen...
    NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
    Ryona, Kalinine en El Amore

Boeiende info, dank u!

May the horse be with you!

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Heel fijn dit, dankje!

Op paardnatuurlijk wordt ook DUIDELIJK gezegd dat je niet zomaar 'voor de zekerheid' supplementen moet gaan voeren. Er wordt ook uitgelegd dat je pas magnesium bij kunt gaan voeren als er daadwerkelijk duidelijk aanwijzingen zijn voor magnesiumtekort gerelateerde problemen.

Dat mensen een artikel over magnesium op paardnatuurlijk meteen aangrijpen om dan toch maar 'iets te kunnen bijvoeren, want PN zegt dat het goed is' is dus duidelijk niet de bedoeling.
    Kritiek op de goeroe is niet gewenst......

Dat zal best zo zijn. Maar de vraag is "hoe duidelijk" als ik ( ook op dit forum) her en der lees en hoor dat mensen magnesium gaan bijvoeren omdat het op PN staat. Soms hebben mensen voor instructies een blinde vlek én.. ik vraag me wel eens af hoe bepaalde 'aanwijzingen voor tekorten' door mensen geïnterpreteerd worden. Daarom beveel ik de meest veilige weg aan als je vermoedens/twijfels hebt: Bloedonderzoek laten uitvoeren!
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    Dat zal best zo zijn. Maar de vraag is "hoe duidelijk" als ik ( ook op dit forum) her en der lees en hoor dat mensen magnesium gaan bijvoeren omdat het op PN staat. Soms hebben mensen voor instructies een blinde vlek én.. ik vraag me wel eens af hoe bepaalde 'aanwijzingen voor tekorten' door mensen geïnterpreteerd worden. Daarom beveel ik de meest veilige weg aan als je vermoedens/twijfels hebt: Bloedonderzoek laten uitvoeren!
    Tja mensen zijn kennelijk dom? Ik weet het niet. Tegenwoordig staat er op de thee bekertjes van Mac Donalds 'pas op 80 graden'. Zelf nadenken is te moeilijk in deze tijd
    Kritiek op de goeroe is niet gewenst......

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Mensen zijn kuddedieren en copieëren duidelijk elkaars gedag.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Haha, dan ben ik zeker een ander diersoort!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Arabesk
    Op paardnatuurlijk wordt ook DUIDELIJK gezegd dat je niet zomaar 'voor de zekerheid' supplementen moet gaan voeren. Er wordt ook uitgelegd dat je pas magnesium bij kunt gaan voeren als er daadwerkelijk duidelijk aanwijzingen zijn voor magnesiumtekort gerelateerde problemen.
    Kan je mij een wetenschappelijke bronvermelding (liefst uit een tijdschrift met impactfactor >0.3) geven waaruit blijkt dat magnesium zou helpen bij insuline resistentie ? Alvast bedankt en veel succes

Fred.
    We should not only use the brains we have, but all that we can borrow - T.W. Wilson

De vraag wordt mij niet gesteld maar ik geef je met alle plezier een link:
    http://www.newtreatments.org/hypoglykemie.php

doorklikken op de in het artikel vermeldde bronnen geeft je meer informatie

Bedankt Marianne!
    Jammer dat het niet paardgerelateerd is, en dat de bronvermelding zeer vaag is. In de tekst worden uitspraken geponeerd zonder bronvermelding. Daarnaast kan ik me niet vinden in Tao-healing etc, maar dat is zeer persoonlijk.

Overigens wél interessant hoor, ik had die pagina nog niet gelezen. Helaas heb ik tot op heden nog nergens een (betrouwbaar) wetenschappelijk artikel gevonden waaruit blijkt dat magnesium toedienen zinvol is bij paarden met insuline resistentie. Als jij echter wél weet waar ik dat zou kunnen vinden hou ik me aanbevolen!

Alvast bedankt voor de moeite.
    Fred
    We should not only use the brains we have, but all that we can borrow - T.W. Wilson

Actief Forumlid Jill's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2007
    Leeftijd
    31

Ik had dus net magnesium aangeschaft. Ik laat het voorlopig nog wel even liggen. Eerst maar een bloedonderzoek dus.
    Al moet ik zeggen dat Mischa wel erg duidelijk kenmerken heeft van magnesium tekort (zie PN)

@ Fred: ja, ik wist wel dat het mens-gerelateerd was maar hoopte dat het je op weg zou helpen naar verdere links.

Hier een artikel van Dr Madalyn Ward, een van de US' eerste holistische paardenartsen:
    http://www.buzzle.com/articles/insul...ce-horses.html
    Ik ken haar goed; ze is via haar site makkelijk aanspreekbaar .

Overigens staat er in het engelse taalgebied heel wat meer op 't net - via google en 'insulin resistance horses' kom je een heel eind.

Magnesium is bij het paardenvolk natuurlijk van oudsher bekend als middeltje bij laminitis ( is dat jouw interessegebied?) maar het moge duidelijk zijn dat het stofje alléén niet zaligmakend is. Het is een combinatie van factoren die een probleem e/o tekorten opleveren. Insuline resistentie is daar één van. Niet gek overigens- zoveeel koolhydraten als de dieren middels het moderne brokjes- en mueslivoer binnenkrijgen. Paarden zijn uiteindelijk geen graaneters. Een onbalans in calcium-fosfor levert óók magnesiumprobelen en evt. gerelateerde afwijkingen op. Interessante materie, dat wel!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten