Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 21

Topic: zadel en singel vraagje

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jun 2007

zadel en singel vraagje

Mijn dochter heeft een VVR-enter trektoch gedaan vorig weekend met haar pony.
    Eerste dag 35 km, tweede dag 25 km.
    Hoefjes zijn nu wel heel kort, maar hebben zich verder prima gehouden (meer dagen zou op dit moment te veel geweest zijn).
    's Avond werden de paarden gewassen.
    Probleem is nu dat hij toen ik hen ging ophalen een oedemateuze plek had voor de songel en een klein wondje thv de singel. Wonde was de dag nadien al dicht, maar het oedeen zijn hardere plekken geworden.
    Hij had vroeger een touwsingel in katoen met zo'n leren tussenstuk om hem breder te maken maar had daarmee wondjes, nu heeft hij een brede neopreen singel. Ging op tochten tot 2-3 uur goed, langer dus niet.
    Ponydressuurzadel wil hij niet meer op zijn rug, geeft duidelijk aan dit niet fijn te vinden tenzij met kleine kindjes er op. Zonder zadel geen problemen.
    Hij heeft nu een westernzadel, maar dat is eigenlijk te lang voor hem.

Hoe los ik dit op?

Waar ik aan denk: zadel met verstelbare singelbevestiging, meer naar achter en dan eventueel tijdens lange tochten iets van plek veranderen, maar dat zal de goede ligging van het zadel wel niet ten goede komen
    korter zadel
    (zou vb de Malibau Randonnee van 50 cm goed zijn?)
    boomloos zadel alhoewel ik hier niet echt van houd (omdat hij zonder zadel rijden fijner lijkt te vinden, maar ik vrees voor de drukverdeling en weet niet hoe het dan met de singel zit)

Nog sugesties?
    Anna wil nog van die tochten doen, maar tot dit probleem opgelost is willen we dat niet.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Re: zadel en singel vraagje

Oedeem wordt meestal veroorzaakt doordat er te strak wordt aangesingeld.
    Misschien kun je eens meekijken hoe strak je dochter dat doet? Er moet nog (met enige moeite) een hand tussen de singel en de buik kunnen.
    Het paard van een vriendin van me had dit ook, tot ze ophield hem zo strak aan te singelen...

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jun 2007

Kan het niet zijn, eigenlijk zou er een gaatje bij moeten gemaakt worden in de singel. Ik rijd die pony ook regelmatig (maar niet zo lang) met dat zelfde zadel. Maar zal het nog eens navragen, misschien heeft ze hem nog eens extra rondgedraaid of zo.
    Alvast bedankt voor het meedenken!

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

De tip van Marja is een goede. Als dat niet werkt, kun je misschien een ander systeem gebruiken? Misschien met van die dubbele singels?

En anders is misschien de F.R.A. super singel wat voor je paard? Geen idee of het echt werkt maar hier is de link:
    http://www.wilde-aecker.com/NL/Grooth_NL_I.htm
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2008
    Leeftijd
    53

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Gudrun
    Probleem is nu dat hij toen ik hen ging ophalen een oedemateuze plek had voor de songel en een klein wondje thv de singel. Wonde was de dag nadien al dicht, maar het oedeen zijn hardere plekken geworden.
    Hij had vroeger een touwsingel in katoen met zo'n leren tussenstuk om hem breder te maken maar had daarmee wondjes, nu heeft hij een brede neopreen singel. Ging op tochten tot 2-3 uur goed, langer dus niet.
    Kan dat oedeem ook niet ontstaan zijn door irritatie van de huid (ipv te strak)?
    Ik heb (nog) geen ervaring met lange ritten, maar bij mij werkt een te brede neopreen singel juist niet. Ik rij nou met een voorgevormde met een echt bontje er om.

Heb je wel eens zo een koordjes singel van cashmere geprobeerd? Dat schijnt heel zacht te zijn.
    If you have trouble keeping your emotions under control, focus instead on controlling your thoughts.
    What you feel is created largely by what you allow yourself to think.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik weet niet of er ook pauzes worden ingelast, maar mischien na 2 uur 15 minuten rust en dan de singel losser maken zodat alles weer goed kan doorbloeden??
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Ik heb zelf een volledig elastische singel gekocht (die van FRA) superding, nooit rare plekken van, en je singelt nooit te hard aan. Voor lange ritten is een bontje daarbij wel aan te bevelen denk ik, omdat de singel natuurlijk wat rekt en terugveert.

Actief Forumlid K-trien's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Hej Gudrun en Anna,

even ter verduidelijking:
    Tijdens de middagstop worden de paarden altijd volledig afgezadeld (min 1,5u). Voor het opzadelen wordt er steeds terug gepoetst.

Voor het oedeem op te lossen zou je er groene klei kunnen aansmeren, dat neemt vocht weg. Laat het er 24u opzitten, daarna afspoelen met koud water en meteen nieuwe opdoen, mag er lekker dik opliggen.

Mogelijke tijdelijke oplossingen die je volgens mij kan proberen:
    * een goede kwak zalf aansmeren voor het aanslingelen (gebruik bv uiercreme)
    * een natte! spons tussen huid en singel steken voor het aansingelen
    * in sommige gevallen kan losser aansingelen misschien een oplossing zijn, maar ik zou toch eerder denken het omgekeerde. Conny was inderdaad niet zo strak aangesingeld. Na de middagstop heb ik de singel wat verder naar achteren proberen leggen en goed strak aangesingeld zodat hij iets beter op die plaats zou blijven zitten. Maar... meestal schuiven zadel en singel toch vanzelf weer naar de meest evidente plaats.

Zoals ik je zondag ook al zei, is volgens mij de enige goede definitieve oplossing een ander zadel;
    eentje dat korter is voor de rug van Conny en mét verplaatsbare singel. Ofwel ala western zoals iemand hierboven op een foto laat zien (met 2 van die ringen). Ofwel klassiek; wintec zadels hebben spanriempjes aan de singelstoten, zodat je die meer naar achteren kan leggen.

Hopelijk vinden jullie een goede oplossing, zodat Anna en Conny nog veel mee kunnen op tocht

Oja, nog vergeten:
    Een boomloos zadel zou ik voor hen en voor trektochten niet aanraden. Momenteel is de verhouding tussen hen zeker nog ok, (en Anna is ook een pluimgewicht) maar Anna zal ook niet kleiner worden Hoe langer de tochten, hoe zwaarder de ruiter in verhouding met de pony, hoe minder ik een boomloos zadel zou aanraden.

Hey,

Neopreen kan bij lange tochten gaan schuren, branden, broeien. Ik heb zelf altijd singels met een zo hoog mogelijk percentage katoen, eventueel een tweede singel mee om halverwege de dag te kunnen wisselen.
    Leer is ook een optie, nadeel is dat het kan gaan rimpelen en daardoor scheuren met wonden e.d. tot gevolg.
    Let bij gebruik van een bontje er goed op dat het geen synthetisch bont is, maar echt schaap- en/of lamsbont. Wel duurder, maar beter. Nadel van een bontje is dat het gaat klonteren en dat er makkelijk vuil in komt.
    Je zou zelf een bontje van dik badstof katoen kunnen maken, desnoods 2-laags. Kwestie van in de was doen en het is schoon. Dat deed ik vroeger altijd.

Voor wat betreft het zadel raad ik echt boomloos af, waarom is hierboven al beschreven. Bijkomend nadeel is dat de meeste boomloze zadels de ruiter op termijn ook te weinig steun geeft.
    Je zou een endurance zadel kunnen overwegen, maar dat wordt al snel maatwerk. Of een ander westernzadel, shorty en/of roundskirt model. Als je het echt goed wil doen dan is maatwerk natuurlijk de enige optie.

Succes.

Gwen
    Fijnmazig hooinet te koop: http://www.nhforum.nl/forum_smf/index.php?topic=30210.0

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jun 2007

Tja, als ik hem opmeet (dragend deel zadel tot laatste ruib en niet verder) kom ik aan maximum 50 cm.
    Enige zadel dat ik tot nu toe vindwat kort genoeg is is de malibaud randonnee, en die schijnen maar in 2 breedtes te bestaan. Ben nu op zoek naar een pasmodel.
    Boomloos zou dan met correctorpad meoten zijn, en die zijn ook te lang. Engels zadle houdt hij neit van, dat verdeelt de druk toch minder.
    Ach, misschein groeit Anna nog en dan is e geen probleem meer, dan moet ze op Piablo.
    Kan ik op de pony , dus toch maar ene goed zadel zoeken.
    Zou Dennis tot hier komen???

Actief Forumlid masja's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    51

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Saskiam
    Heb je wel eens zo een koordjes singel van cashmere geprobeerd? Dat schijnt heel zacht te zijn.
    Uhm, waar kun je die kopen?? (Nooit van gehoord)
    Bedoel je niet mohair?
    Ik wordt ws. dealer van 5-star. 100% mohair singels en 100% wolvilt pads (dus geen andere materialen erin om het goedkoop te maken)
    Mohair is idd. erg zacht en natuurlijk 100% natuurlijk .
    Of wat dacht je van schaap, die nieuwe Professionals choice singels zijn geweldig!! (zie mijn website)

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Watvoor westernzadel heb je? Als je een korter zadel wilt en toch in het westerngebeuren wilt blijven, heeft continental een heel kort roundskirtzadeltje. En deze heeft ook een verplaatsbare singel. Ik heb hem ook en het scheelt echt verschrikkelijk veel in lengte. Ook met de singel heb ik nu nooit meer problemen. Qua singel heb je van Muys een lederen singel met schapenvacht gevoerd, daar heb ik wel positieve dingen over gehoord. Onder neopreen gaan ze zweten waardoor meer schuurplekken worden veroorzaakt. Zelf heb ik met een koordsingel slechte ervaringen. Ook als het niet zo'n synthetisch ding was. Vel ging er soms echt tussenzitten.

Boomloos zou ik absoluut niet voor gaan. Met een lange tocht wil je toch wel goede drukverdeling.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2008
    Leeftijd
    53

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door masja
    Uhm, waar kun je die kopen?? (Nooit van gehoord)
    Bedoel je niet mohair?
    Ik wordt ws. dealer van 5-star. 100% mohair singels en 100% wolvilt pads (dus geen andere materialen erin om het goedkoop te maken)
    Mohair is idd. erg zacht en natuurlijk 100% natuurlijk .
    Of wat dacht je van schaap, die nieuwe Professionals choice singels zijn geweldig!! (zie mijn website)
    In de States, weet nog goed dat we ze daar tegenkwamen. Reisgenootje vertelde toen hoe geweldig die waren.
    Als ik er nu op Google kom ik van Classic Equine een cinch tegen nog zachter als Cashmere:
    Made with one of the world’s rarest natural fibers, the 100% Alpaca Cinch is softer than cashmere, yet extremely strong and resilient.
    If you have trouble keeping your emotions under control, focus instead on controlling your thoughts.
    What you feel is created largely by what you allow yourself to think.

Actief Forumlid masja's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    51

Alpaca ken ik, maar cashmere singels heb ik nog nooit gezien.

Actief Forumlid K-trien's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Zou Dennis tot hier komen???
    Volgens mij komt Denis wel mits een vergoeding voor zijn verplaatsing! Vragen staat vrij he.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten