Twee van mijn drie arabiertjes hebben ook een lichte neiging tot eczeem. Ze schuren zich een ongelukkie tijdens zonsondergang met al die ...vliegjes.
Ik was er gelukkig op tijd bij, wan ik ontdekte de schilfertjes en de korstjes in de manen vrij snel. Het lijkt nu onder controle(niet te hard zeggn natuurlijk)
Mijn maatregelen:
Sober dieet alleen 6 uurtjes grazen op een dag, 's avonds flink berg hooi en 2x per dag een halve kilo basisbrok.
De appeltjes, peentjes, muesli en andere extra's laat ik ivm alle suikers achterwege.
Daarnaast smeer ik de manen 2x per dag in, 's ochtends met natuurazijn (10 ml in een spuit en over de hele manenkam inmasseren) en 's avonds met sweet itch of een andere eczeem-balsem om de huid soepel te houden.
Tot nu toe (3 weken geleden mee begonnen) goede resultaten. Nog wel een beetje schuren, maar niet meer heel heftig. (de manen blijven nu zitten en er zijn geen korstjes meer te bekennen)
Of het echt zomereczeem is durf ik niet te zeggen, ze hadden in ieder geval heftige jeuken nu niet meer.
Bladwijzers