Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: Ongemakken met verharen bij ouder paard.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005

Ongemakken met verharen bij ouder paard.

First heeft de laatste tijd enorm veel jeuk door het verharen en schuurt zich helemaal stuk. Nu had hij dit vorig jaar ook al, maar in mindere mate. Ik ben bang dat dit met de jaren erger gaat worden.
    Zelf heb ik het idee dat dit gewoon een soort "ouderdomskwaal" is. (Hij wordt ook al 24 volgende maand !)

Ik was hem nu regelmatig met patchouli-olie en daarnaast krijgt hij momenteel een reinigingskuur om zijn lichaam van binnenuit te helpen met de afvoer van afvalstoffen. Tot nu toe helpt het nog niet veel. Er worden o.a bij de paardendrogist enorm veel middeltjes verkocht tegen jeuk, maar ik ben bang zijn lichaam hier nog meer mee te verontreinigen waardoor het alleen maar erger wordt.
    Heeft er iemand ervaring met het wat moeizamer verharen van een ouder paard ? Zo ja, wat heeft er bij jullie verlichting gebracht ?
    Alvast bedankt voor jullie ervaringen

Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

Re: Ongemakken met verharen bij ouder paard.

Ik ken ook zo'n geval...een shet en die zit vor de helft nu nog in de dike vacht..ziet er niet uit..elke keer denk ik misschien scheren en dan niet op mega kort maar dat het grove eraf is, maar durf het niet ..want stel dat het te koud is..in nederland weet je maar nooit. Dus ben erg benieuwt of er tips komen.

Geen specifieke ervaring mee, maar er is wel een handig apparaatje!

De Furminator!

Ik heb dat ding ook aangeschaft, voor de katten. Maar die houden niet van kammen en borstelen dus is het apparaat inmiddels naar de stal verhuisd. Geweldig, je trekt de hele wintervacht ( al die onderwol en losse haren) er met één slag uit!

http://www.furminator.nl/
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

Een vriendin van mij heeft ook een oude pony die ook moeite heeft met verharen en als het wat warmer werd dan werd hij van top tot teen geschoren...vond hij heerlijk!!

Mocht het echt nog koud worden kan je altijd een licht gevoerde regendeken opdoen...je paard is in elk geval van de jeuk af!
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Ik zweer al jaren bij een simpele en ouderwetse stalen roskam, zoals mijn opa die al gebruikte voor de stier om hem uit zijn wintervacht te helpen . Het is een soort platte kam van ijzer met een handvat, in het vierkante platte gedeelte zitten een aantal rijen stalen gekartelde kammetjes (zoals een zweetmes). Ideaal om dikbehaarde haflingers met uit hun wintervacht te peuteren en om de jeuk wat te verlichten. Voor de minder bevleesde lichaamsdelen gebruik ik zo'n poetsblok.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Ik heb ook zo'n stalen ding. Deze: http://www.agradi.nl/product?sc=Paard+e ... odigdheden

Weet niet of 't helpt als je paard niet zo goed verhaart, maar 't haar dat wél los zit gaat er in ieder geval een stuk sneller uit dan met een gewone rosborstel.

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door shetfan
    Ik heb ook zo'n stalen ding. Deze: http://www.agradi.nl/product?sc=Paard+e ... odigdheden
    Ik heb een soortgelijke, alleen dan een platte met meer kammen .
    http://www.agradi.nl/images/productimages/0520026.jpg , kost wel 3,95
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

King verhaart dit jaar van voor naar achter Op zijn hals en schouders is hij al helemaal door zijn wintervacht heen, maar daarachter is hij nog behoorlijk wollig. Ik heb het idee dat het verharen bij hem met het ouder worden langer duurt, zal voor een deel wel te maken hebben met het feit dat zijn wintervacht ook elke winter dikker wordt. Hij heeft geen jeuk en het haar komt er al 2 maanden in flinke bossen vanaf, maar het eind is nog niet in zicht Ik gebruik een rubbere roskam met spikes (weet even niet hoe ik het anders moet omschrijven) en ook zo'n blokje. Die stalen roskammen ken ik helemaal niet, daar maak je geen draaiende bewegingen mee neem ik aan?

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Nee draaien daarmee is niet lekker! (Ik gebruik dezelfde als Shetfan; werkt prima voor mijn IJslanders.)
    Gewoon met de richting van de haargroei mee en dan zo stevig als het paard het prettig vindt.
    Voor de benen en het hood gebruik ik een soort van gekarteld zweetmes-achtig iets; hij is eigenlijk voor honden....

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Hier ook een gebruiker van het Shetfan type. Werkt prima voor de lange vacht of voor de compact korte vacht. Vash hoef ik er niet mee te kammen, die vind alleen plastic pennenborstel fijn. Oud wijf .
    Gekookt lijnzaad geven helpt ook om door te verharen.

Forum Meubilair Jess's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Leeftijd
    46

Lijnzaad is idd erg goed voor het verharen. Shiva heeft ooit een keer een winter slecht in haar vel gezeten en dat merkte ik ook aan het verharen toen het zomer werd. Ik heb haar toen lijnzaadolie gegeven. Kan je gewoon halen bij de paardendrogist. Scheelt je een hoop troep met lijnzaad koken ed. Er zat toen zelfs een handig pompje op de fles. Was ideaal om mee te doseren.

Bij mijn oudjes helpt het ontzettend goed als ik gekookte lijnzaad of lijnzaad olie geef.
    De jongste van de 2 heeft verharingsproblemen, mede door de ziekte van cushing!
    Toch helpt de lijnzaad hem er sneller doorheen, dus ik geef hem dat gewoon standaard door het voer.

Bladwijzers

Forum Rechten