Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 21

Topic: Welke maat, welk hoofdstel?

Actief Forumlid Gipsy's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2009

Welke maat, welk hoofdstel?

Ik zou graag een bitloos hoofdstel kopen voor Gipsy want nu hebben we alleen een touwhalster.
    Alleen heb ik totaal geen ervaring met maten van paarden aangezien Katty (baasje van Gipsy) altijd
    al alles heeft gekocht.
    Ik wil echt dat het goed past !
    Gipsy is een kruising tinker van 1.64 meter.
    Hier even een foto mischien geeft dat een beter beeld van de grote van zijn hoofd:

Ook vroeg ik me nog af met welk bitloos hoofdstel jullie goede ervaringen hebben?

Ik ken er echt nog niet veel van ik heb altijd met touwhalster gereden...

groetjes
    Fien
    Gedult heb je niet, dat ontwikkel je!

Re: Welke maat, welk hoofdstel?

als je een kijkje neemt op deze site http://www.bitloosrijden.nl vind je onder het kopje welke maat tekst en uitleg over hoe je het hoofd kunt meten en via een tabel kan je zien welke maat je nodig zou hebben voor welk hoofdstel. Geldt wel alleen voor de gene die bitloosrijden verkoopt. Dus niet voor alle andere bitloze hoofstellen.
    En mocht je daar bestellen en het past niet kan je het altijd nog ruilen, geen probleem.
    kleine tip
    Wil je de hoofdstellen zien we staan ook op de NH dag in arnhem zoals elk jaar.

Aangemeld
    Mar 2009

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door inger
    als je een kijkje neemt op deze site http://www.bitloosrijden.nl vind je onder het kopje welke maat tekst en uitleg over hoe je het hoofd kunt meten en via een tabel kan je zien welke maat je nodig zou hebben voor welk hoofdstel. Geldt wel alleen voor de gene die bitloosrijden verkoopt. Dus niet voor alle andere bitloze hoofstellen.
    En mocht je daar bestellen en het past niet kan je het altijd nog ruilen, geen probleem.
    kleine tip
    Wil je de hoofdstellen zien we staan ook op de NH dag in arnhem zoals elk jaar.

Dankjewel Ik zal meteen eens kijken ! Ik zou heel graag naar de nh dag komen maar
    ik woon in België en dan is het nogal ver....

ja maar het is wel heeeel gezellig en veel forum leden te vinden nee grapje, ik snap het wel hoor dat het ver voor je is.
    ik zal je niet overhalen

Actief Forumlid Katla's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2006

op http://www.everyoneweb.com/back2basics kun je je hoofdstel op maat laten maken.

De hoofdstellen zijn helemaal handgemaakt, ikzelf heb er ook eentje voor Sarah.
    Savvy is knowing where to be, when to be, why to be and what to do when you get there.

Aangemeld
    Mar 2009

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door inger
    ja maar het is wel heeeel gezellig en veel forum leden te vinden nee grapje, ik snap het wel hoor dat het ver voor je is.
    ik zal je niet overhalen
    ja ik heb al uren gezaagd aan mijn ouders maar ja...

Aangemeld
    Mar 2009

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Katla
    op http://www.everyoneweb.com/back2basics kun je je hoofdstel op maat laten maken.

De hoofdstellen zijn helemaal handgemaakt, ikzelf heb er ook eentje voor Sarah.
    Ah bedankt !!

Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

Ik heb een sidepull gehad maar daar kom ik weinig mee nu ik wat emer contact wilde. Ik heb nu een FRA type marscha te leen en die bevalt me eigelijk tot nu toe goed. Dit is net als de cook een kruislinkssysteem die dus werkt op de neus en op de kaak. Ik gebruik hem ook voor een tinker van 1,55 maar die heeft echt een groot hoofd. Ik heb gewoon maat full en hij is in de winkel te koop voor 89,95.

Aangemeld
    Mar 2009

[quote="peaches"]Ik heb een sidepull gehad maar daar kom ik weinig mee nu ik wat emer contact wilde. Ik heb nu een FRA type marscha te leen en die bevalt me eigelijk tot nu toe goed. Dit is net als de cook een kruis]

Ah bedankt !! Best ingewikkeld al die hoodstellen...
    Ik had die van cook al gezien en die leken me wel goed omdat het niet alleen drukt op de neus.

Wat rijdt je ermee? (dressuur werstern...)

Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

recreatief/dressuur/rechtrichten

Aangemeld
    Mar 2009

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door peaches

Net wat ik zoek Bedankt ik denk dat deze het wordt !

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Gipsy

Misschien is het handiger om wat hoofdstellen te testen voor je er eentje aanschaft.
    Ik heb dus ooit zo'n dure Cook aangeschaft en vond hem helemaal niet prettig. Mijn paard ging in verzet (door constant met haar hoofd te schudden)tegen de aansnoerende werking van dit hoofdstel (is ook een tinker), zij reagerde veel beter op de sidepull. Ik rijd hetzelfde als Peaches (recreatief/dressuur/rechtrichten)

Aangemeld
    Mar 2009

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Gipsy

Misschien is het handiger om wat hoofdstellen te testen voor je er eentje aanschaft.
    Ik heb dus ooit zo'n dure Cook aangeschaft en vond hem helemaal niet prettig. Mijn paard ging in verzet (door constant met haar hoofd te schudden)tegen de aansnoerende werking van dit hoofdstel (is ook een tinker), zij reagerde veel beter op de sidepull. Ik rijd hetzelfde als Peaches (recreatief/dressuur/rechtrichten)
    Bedankt voor de tip !!! Als ik katty overtuigd krijgt mag ik van babskonijn hier op het forum
    haar cook eens lenen(te koop) om te zien of het past en het gaat... als dat niet zo is toch maar eens side pull proberen!

Actief Forumlid Bowen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Leeftijd
    47

[quote="peaches"]Ik heb een sidepull gehad maar daar kom ik weinig mee nu ik wat emer contact wilde. Ik heb nu een FRA type marscha te leen en die bevalt me eigelijk tot nu toe goed. Dit is net als de cook een kruis]

Heb je dan niet dat dat kruissysteem in zijn baard blijft hangen?
    Ik had er zoeen gekocht voor Bowen, maar het werkt gewoon niet, het is nieuw en dus nog niet echt supersoepel(ondanks inmiddels 5 keer invetten en doen), dat kruissysteem valt niet echt soepel terug en blijft dus heel subtiel(het gaat niet ontzettend vast zitten, maar glijd gewoon niet echt terug) druk geven waar Bowen niet goed mee om kan gaan(moet ik nu stoppen, of achteruit, wat wil je nou????), het gaf in ieder geval verwarring bij hem, dus hangt dat hoofdstel mooi te zijn in de zadelkamer en gebruik ik gewoon mijn fijne touwhalstertje.
    "De roem ligt in het pogen zijn doel te bereiken, niet in het bereiken ervan."
    Gandhi

Aangemeld
    Mar 2009

Nou hoe meer je zoekt hoe moeilijker het wordt....

Dit wordt gezecht over de cook:

Rechterteugel
    Wanneer we aan de rechterteugel trekken zien we dat, zoals verwacht, druk wordt uitgeoefend op de tegenoverliggende zijde van het hoofd waar de teugel de onderkaak passeert. Deze plek ligt vrij ver naar achteren. Maar, en dat ligt wat minder voor de hand, de teugel oefent ook een trekkracht uit op het ringetje, waardoor er een vrij forse inwerking op de neus plaatsvindt. Bovendien wordt er ook enige druk achter het linkeroor overgebracht, omdat dat de plek is waar de rechterteugel is bevestigd. Ter hoogte van de zijkant van de neus wordt in verhouding weinig druk overgebracht.

Linkerteugel
    Wanneer de teugel naar links wordt bewogen zien we dat, zoals natuurkundig gezien al te voorspellen was, er meer gebeurt dan dat de teugel door het ringetje glijdt: de kracht wordt verdeeld en het ringetje wordt daarbij naar achteren getrokken. Hierbij ontstaat enige druk op de linkerkant van de neus, wat eigenlijk de verkeerde kant is. Verder wordt het neusstuk als het ware aangesnoerd door de stropwerking van de teugel die door het ringetje loopt. Ook ontstaat hierbij weer enige druk achter de oren, een gevolg van de teugelbevestiging.

Beide teugels
    Wanneer beide teugels worden aangetrokken komt de druk voor het grootste deel op het neusstuk terecht. Maar, omdat de teugels door een ringetje lopen, komt er ook druk aan weerskanten van de onderkaak, iets wat een paard niet intuitief zal aanmoedigen om vaart te verminderen. Omdat de teugels doorlopen en vastzitten aan het stuk dat achter de oren loopt ontstaat er ook enige druk achter de oren, wat net andersom is als bij de meeste andere optomingen.

Conclusie
    De veelbelovende constructie met de kruislings lopende teugels zorgt niet alleen voor een "duwende werking" aan de buitenkant, maar door de kracht die op het ringetje wordt uitgeoefend ontstaat er tevens een vrij forse kracht op de neus. Aan de mate van indrukking van het schuimrubber is te zien dat die werking op de neus minstens zo groot was als de duwende werking tegen de onderkaak.

Alle teugelbewegingen hadden eigenlijk allemaal hetzelfde effect: Druk op de neus, en druk tegen de onderkaak. De discriminatie tussen sturen en remmen is dus tamelijk ongunstig. De druk die bij de diverse bewegingen achter de oren ontstaat lijkt ons geen doelbewuste keuze maar het onvermijdelijke gevolg van dit ontwerp.

En dit over de sidepull:

Rechterteugel
    Wanneer de rechterteugel naar rechts wordt bewogen zien we dat de druk voornamelijk op de neus terechtkomt. Aan de zijkant van de neus komt nauwelijks enige druk.

Linkerteugel
    Wanneer de linkerteugel naar links wordt bewogen zien we dat er vrij veel druk op de neus terechtkomt. Eigenlijk is er niet zoveel verschil tussen trekken aan de linker- en rechterteugel.

Beide teugels
    Bij trekken aan beide teugels komt de druk gelijkmatig op de neus terecht.

Conclusie
    Het discriminerend vermogen van deze optoming is zeer slecht, want wat je ook doet, het resulteert altijd in druk op de neus. Daarbij is het materiaal waarvan de optoming is gemaakt dermate stug dat veel onderdelen meebewegen en derhalve "ruis" produceren. Het lijkt ons geen optoming waarmee je gemakkelijk subtiele signalen kan geven.

Wat denken jullie, Is een touwhalster echt het best?

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten