Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: Onstopbaar :o(

Actief Forumlid sarleen's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004

Onstopbaar :o(

Hoi forummers,

Even een klein frustratieverhaal waar ik in het Tuig deel een antwoord hoop op te vinden.

Ik ben gisteren een wandeling gaan doen met een 50-tal paarden en enkele koetsen. Op zich heeft Vanilla het super gedaan. Ze was onvermoeibaar en liep heel goed mee met alle outdoor-ruiters ( en dus grote ervaren paarden). De enige merde was dat ze onstopbaar was. Hierdoor heb ik dus nu 2 handen vol met blaren. En dikke vingers.

Op zich is dit een fenomeen dat ik van haar niet gewoon ben. Het lijkt of dit is begonnen met te gaan lessen. In de les werken we vooral aan de voorruit omdat ze nogal wat lui is (jaja eenmaal lui eenmaal onstopbaar). In de lessen is ze nu al super veel verbeterd maar op wandeling lijkt het steeds slechter te gaan. Ik heb precies geen rem meer en dat zorgt soms voor onhandige tot zelfs gevaarlijke situaties. Jammer genoeg is dat iets dat je nu enkel maar buiten kan gaan oefenen.

Ik rij met een biothane halster en dus zonder bit. Dit heeft steeds super goed gegaan maar misschien ben ik nu wel op zoek naar iets anders of een methode om de rem terug te vinden. Het is geen optie om tijdens mijn les of alleen op wandeling aan de rem te werken want dan werkt hij zoals vroeger te goed .

Kan er iemand van jullie mij helpen of zelf zo een ervaring heeft?

Groetjes
    Stefanie
    Mvg Stefanie

Paarden geven ons de vleugels die ons ontbreken.

Re: Onstopbaar :o(

De oplossing zit - denk ik - niet in (nog meer of ander) tuig.

De oplossing zit in Training (gehoorzaamheid)-Vertrouwen- en de ORS (one rein stop) .. TVO.

Er zijn hier vast wel ervaringsdeskundigen die je kunnen uitleggen hoe je dat bereikt!
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Als het geen optie is om tijdens je les of tijdens wandeling aan je rem te werken, wanneer en hoe wil je dan aan je rem werken????
    Het is wat Marianne zegt, een kwestie van training.

Aangemeld
    Sep 2004

Hoi,

Het is inderdaad een kwestie van training. Zover was ik ook al

Maar het probleem is ze enkel onstopbaar is tijdens grote wandelingen.
    Dus tijdens mijn lessen en mijn wandelingen met de gebruikelijke partner heb ik geen probleem.

Verder vinden meeste mensen het ook niet zo plezant als er een half zotte haflinger er af en toe eens tussenuit knijpt of in het achterwerk van de voorganger zit te duwen. Dat heb ik gisteren mogen mee maken (dikwijls op mijn donder gekregen - en ze hebben 100% gelijk, maar t'is niet leuk natuurlijk).

Ik zoek eerder een effectieve manier om haar te doen stoppen zodat ik zo min mogelijk andere mensen lastig val en zelf ook wat minder pijnlijke handen er aan over hou.

Groetjes
    Stefanie
    Mvg Stefanie

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Als je het natural wil aanpakken, ga dan niet mee op dergelijke wandelingen tenzij er mensen meerijden die je kunnen helpen (bij Parelli is bijv. de voorganger ZELF verantwoordelijk dat het achterop lopende paard niet te dicht bij komt). Een groep zonder sociale mensen die jou willen helpen om je paard te leren afstand houden, daar zou ik niet in mee willen rijden.

Vraag degene voor je om met een stick (of lange zweep) te rijden en de personal space van zijn paard te beschermen.
    Oefen ook eerst in een kleinere groep, of met een partner waar je normaal niet mee samen rijdt, om bijv. haasje-over te rijden.

Je kunt ook erNAAST lopen, als de groep stapt, zodat je met wat grondwerk-oefeningetjes tussendoor meer controle houdt over haar.

Verder zou ik me afvragen of het rijden in de grote groep wel echt zo leuk is voor haar, of dat je dit momenteel alleen voor jezelf doet. Dicht tegen de voorganger aan lopen, er vandoorgaan, getuigen niet echt van een kalm, ontspannen paard. Ik denk dat de grote groep behoorlijk veel stress veroorzaakt voor haar. Probeer die stress niet (letterlijk) te beteugelen met een straffere optoming, maar werk aan de basis en bouw het langzaam op, zodat ze in jou een goede leider blijft zien.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Aangemeld
    Sep 2004

Hoi Evelien,

Het is idd zo dat ik beter wandelingen zou meerijden waar mensen iets verdraagzamer zijn. Maar die zijn natuurlijk iets schaarser.
    En daarbij ben ik al dikwijls verbaast geweest over zogenaamde naturals die dan toch niet zo natural zijn en waar ik eigenlijk ook niks mee kan .

Je tip om diegenen voor je 'zijn verantwoordelijkheid' te laten opnemen is wel goed. Dat ga ik zeker eens proberen en dat haasje over is eigenlijk niet echt een probleem. Er naast lopen is ook niet echt een oplossing omdat ze in stap totaal geen probleem heeft. Het is enkel in draf. Want zelf galop doet ze uitermate goed.

Het kan idd zijn dat rijden in een vreemde groep bepaalde stress oplevert bij haar. Ze is ook niet echt super ontspannen op dat moment. Maar persoonlijk vindt ik dit gewoon terug een periode waar we door moeten. Begrijp mij niet verkeerd, ik zal steeds proberen het beste voor mijn paard te doen. Maar ergens heb ik haar wel voor mijn eigen hobby en mijn eigen plezier. Hoe egoïstisch dat ook klinkt het is de waarheid voor 95% van de paardeneigenaars, ook al geven de meesten dit niet toe.

Alvast bedankt voor jullie tips, ik ga het 1 en ander eens uitproberen.

Groetjes
    Stefanie
    Mvg Stefanie

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Waar je dan in ieder geval mee kunt oefenen is op welke plaats in een groep jouw paard zich het veiligst voelt, voor of juist achteraan, naast iemand, zorgen dat er voldoende ruimte is, een beetje georganiseerde groep ipv een groep waar iedereen wat door elkaar rijdt , naarst een merrie of een ruin, dat soort dingen.

Ik vindt trouwens wel dat je paard je een zeer duidelijk signaal geeft en het jammer is wanneer je daar verder niets meedoet, kijk of je het kunt opbouwen begin met 1 of 2 personen te rijden.

Ik heb ook een paardje wat erg gestrest raakt wanneer ik met anderen ga rijden, het zegt iets over mijn paard maar ook over mijn relatie met haar blijkbaar kan ze niet genoeg op mij terugvallen en daar zal ik aan moeten werken. Ik heb gemerkt dat het behoorlijk kan escaleren, is gewoon zonde wens ik mijn paardje ook niet toe dat ze zich zo bedreigd voelt ondanks dat ik er van baal. Ik weet het is een dilemma.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

[quote="sarleen"]Maar persoonlijk vindt ik dit gewoon terug een periode waar we door moeten. Begrijp mij niet verkeerd, ik zal steeds proberen het beste voor mijn paard te doen. Maar ergens heb ik haar wel voor mijn eigen hobby en mijn eigen plezier. Hoe egoïstisch dat ook k]

Ik begrijp dat je dat schrijft.
    Maar is het voor jou wel ECHT leuk, als je WEET dat je paard angstig is en er geen plezier in heeft?
    De relatie met je paard is toch niet eenzijdig?

Ik heb mijn paard ook voor mijn plezier, maar als ik met een angstig paard op wandeling ga, dan heb ik er geen plezier in. Juist het vertrouwen van mij in mijn paard en andersom levert voor mij het plezier op, niet zozeer de buitenrit op zich.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Actief Forumlid Nienie's Avatar
    Aangemeld
    May 2007

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Ik heb mijn paard ook voor mijn plezier, maar als ik met een angstig paard op wandeling ga, dan heb ik er geen plezier in. Juist het vertrouwen van mij in mijn paard en andersom levert voor mij het plezier op, niet zozeer de buitenrit op zich.
    Mijn paard moet van de zomer nog komen, maar dit geldt ook voor mij. Het is anders echt niet leuk en zit je alleen maar gespannen...
    Mijn reis is belangrijker dan mijn doel
    Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg

Actief Forumlid *Sylvia*'s Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Leeftijd
    53

Ik begrijp Sarleen wel.
    Ik ga ook veel op wandel en dat is wat ik graag doe. Ik probeer grote groepen te vermijden, maar soms is het zo, want bij veel paarden begint hij te freaken, vooral als het kleinere groepjes zijn, die mekaar dan voorbijsteken of hij ziet er in de verte. Hij is altijd gefixeerd op andere paarden, buiten de eigen wandelgroep dan. Ik wil graag eens een endurance of Trec meedoen, de kans is groot dat het daar een gevecht wordt, maar het kan ook een kwestie zijn van gewoon veel te doen, zodat het een gewoonte wordt ?

Het probleem van Oliver en Vanilla is niet hetzelfde volgens mij. Oliver dramt meestal ferm door. In stap gaat hij supersnel, alsof hij een trein te halen heeft, in draf en galop moet ik hem steeds tegenhouden, soms draait het wel uit op een gevecht en dat is idd niet leuk ! Ik zit er ook al lang over na te denken hoe ik het kan oplossen, daarom ben ik terug begonnen met Parelli, grondwerk en impulsion game. Nu raar, maar zondag had ik de grootste momenten, niet altijd, weer een rustig paard die ik met losse teugel kon rijden, zaalig.
    Ik veronderstel dat het aan onze relatie ligt, dat hij me niet echt vertrouwd en dat aan onze band dringend moet gewerkt worden. Dat merk ik ook bij undemanding time, waar ik onlangs mee begonnen ben of als ik friendly doe draait hij zich soms gewoon om en is weg.
    Ik zie hem soms ineens omklikken bij het spelen (hoeft niet veel te zijn) en dan is hij niet bij me weg te slaan en staat daar lekker ontspannen te chewen.
    Maar dat spelen helpt hem niet te relaxen als ik op wandel ben.

Ik vind het wel knap Sarleen dat je dat zonder bit doet, daar zijn wij helemaal nog niet klaar voor en eerlijk gezegd, durf ik geeneens niet.
    Ik ga proberen ergens hulp te zoeken om onze band te verberteren, hopelijk is dat de oplossing.

Mss was het idd wel angst bij haar en gebrek aan vertrouwen op dat moment ? Maar hoe je het oplost kan ik je niet mee helpen, ben nog niet savvy genoeg
    Parelli is een virus, mijne Oliver een passie

Aangemeld
    Sep 2004

Hoi allemaal,

Vooreerst bedankt voor de reacties, ik had gedacht dat er direct een deel mensen mij in de haren zouden vliegen voor mijn uitspraak.
    Maar blijkbaar heeft iedereen toch min of meer begrepen wat ik ermee bedoel.

Het is inderdaad niet leuk op dit moment om op wandeling te gaan in grote groepen. Ik ben zondag thuis gekomen met een slecht gevoel. Ik kon gisteren niet goed werken door de blaren op mijn handen en ik ben erg stijf. Ook Vanilla zal deze dag zeker niet super tof gevonden hebben.

En jullie hebben zeker gelijk dat het aan de relatie ligt tussen Vanilla en mij EN dat ander tuig allicht geen oplossing biedt. Daarom dat ik ook mijn vraag hier zet. Om bij te leren en een oplossing te vinden.

Maar ik wil zeker en vast geen moeilijke situaties gaan vermijden omdat het voor ons beiden stressie is. In het dagelijkse leven kom je ook niet verder door dingen te ontwijken die je niet kan en/of problemen kunnen veroorzaken. Het is wel een feit dat ik gerust een stapje kan terugzetten en inderdaad met een kleinere groep van start kan gaan en dat die groep bestaat uit mensen die ik ken en die respect hebben voor het leerproces van zowel mezelf als Vanilla.

Ik hou jullie zeker op de hoogte van de verdere ontwikkelingen
    Mvg Stefanie

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sarleen
    Maar ik wil zeker en vast geen moeilijke situaties gaan vermijden omdat het voor ons beiden stressie is. In het dagelijkse leven kom je ook niet verder door dingen te ontwijken die je niet kan en/of problemen kunnen veroorzaken.
    Soms kan het goed zijn om even een tijdje puur en alleen aan je relatie te werken, en pas als deze goed is, en je het gevoel hebt meer een eenheid te vormen met je paard, deze relaties gaan "testen" met een buitenrit met anderen.
    Je kunt nu wel zeggen "met ontwijken kom je niet verder", maar als het elke keer niet lekker gaat, kom je met "toch doen" ook niet verder. Vaak merk je dat als de relatie met je paard beter is, je dit soort dingen ook beter aankunt met zijn tweeën in een groep.

Bladwijzers

Forum Rechten