Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 21

Topic: wanneer word veulen echt hengst?

wanneer word veulen echt hengst?

het is niet echt een nh vraag weet dus ook neit of het hier goed staat..maar hier me vraag
    ik heb een hengste veulentje van bijna een jaar nu staat hij op de wei met allemaal ruinen van jong tot oud, maar nu komt er over enkele weken een merrie bij ons op het land te staan. ik vraag me dus af hoelang het nou duurd voor zijn hormonen gaan werken. kan hij hier nog gewoon bij staan zonder dat we starks een drachtige merrie hebben? ik vind niet dat hij zich als een hengst gedraagd maarja.

ik hoop dat iemand mij hier meer informatie over kan geven.

alvast bedankt groetjes lilian

Re: wanneer word veulen echt hengst?

volgens mij kan hij al dekken als hij een jaar is

Want op de camping hadden ze vorig jaar een hengst veulentje, van 9 of 10 maand en die hadden ze bij een shetlander gezet. Om te dekken helaas was dat mislukt maar ze kunne het dan al wel volgens mij.

ja want ik las ergens anders dat een merrie zich ook niet snel zal laten dekken door een veulen. tenzei de merrie zelf ook nog heel jong is. maar dat is deze niet..maar daar stond vanaf 1.5 /2 jaar..

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Nou, ik zou het risico niet nemen als ik jou was...

nee ik ga zeker niet het risico nemen als ik er niet achter kan komen. maar vind het zo sneu als hij nu weg moet uit de kudde waar hij in vertrouwd is. ja of nu al laten castreren is ook zo vroeg denk ik.. vind ik ook zielig.
    moeilijke keuze word dat..
    is het slecht voor een veulen om zo vroeg gecastreerd te worden?

Ik zou het risico ook niet nemen.
    Bij ons op stal staat een ruin die het resultaat is van een hengstveulen wat zijn moeder dekte... 9 maanden was die.

Ik heb Arango laten castreren toen hij 1 jaar was, hij wilde wel graag dekken hoor.
    Als je hem graag in de kudde wilt houden dan zal je er niet aan ontkomen denk ik.

Hallo,

Ik denk dat het best is om je merrie apart te plaatsen, weg van het hengstenveulen. Normaal kunnen ze al dekken vanaf 10 maand, maar de één heeft er al meer interesse in dan de ander. Sommigen zijn 2 jaar en beseffen nog niet dat ze hengst zijn. Dus als je ze samen zou plaatsen, let dan goed op wat hij doet.

Groetjes
    Kevin
    http://naturalhorse-man-ship.blogspot.com

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Waarom vind je jong casteren zielig?
    Je kunt dat juist beter jong laten doen, dan is de ingreep het kleinst en hebben ze er minder last van.
    Mísa is met 6 maanden gecastreerd en was er in no-time bovenop.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    50

Bij ons op stal staat een hengstveulen van 9 maanden en die hebben ze noodgedwongen uit de veulengroep moeten halen, omdat het echt niet gaat.
    Veulens staan ook met z'n 2en in een kraamstal dus dat ging ook niet meer. Ze waren dan ook best blij dat ik mijn paard weggebracht heb naar de hengst, hebben ze een week de tijd om een oplossing te verzinnen.
    (eigenaar bellen dat ze een andere stalling moet zoeken waar ze hengsten kunnen huisvesten)

Marleen

echt zo snel.. ja ik weet eigenlijk niet waarom ik het zielig vind.. klink zo zielig omdat het nog echt een baby is.. maar dan moet ik hem toch maar laten castreren. want wil hem liever niet uit de kudde halen..maar is het niet zo dat ze dan heel klein blijven doordat ze hormonen mislopen zeg maar.. niet dat ik het 4echt een ramp vind als hij klein blijft maar krijgt hij dan geen dingen waardoor hij zwakker word?
    sorry dat ik zoveel vraag maar had niet verwacht dat er deze zomer al een merrie bij zou komen te staan. dus moet nu alles beetje gaan regelen. moet hij na de castratie op stal? of kan hij dan gewoon het land weer op? hij heeft namelijk nog nooit in een stal gestaan en kent dat dus echt niet..

dankjullie wel alvast voor de info

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

De meningen over groei na castratie zijn verdeeld. Sommige dierenartsen zeggen dat ze kleiner blijven, anderen juist dat ze hoger (en minder breed) worden.

Castratie kan het beste in de wei, omdat daar het risico op infectie veel kleiner is. Juist lekker in de wei bij de rest, zodat hij beweegt en de wond snel herstelt.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Callippo, dankjewel voor de informatie ik heb me dierenarts net even gemaild erover. mooi zo dat hij lekker in de wei kan blijven moet er niet aan denken om hem in een stalletje te zetten.

en ja het is jammer als hij kleiner blijft maar er zijn ergere dingen..

Arango is absoluut niet kleiner gebleven hoor.
    Hij is nu 2 jaar en hij is zijn vader al voorbij gegroeid, en hij heeft voor een ruin een geweldige hals.
    Het hoeft dus niet zo te zijn dat ze klein blijven.

ja dat is mooi om te horen. zag je fotos, maarja al blijft ie wel klein het maakt niet uit. als ie maar gezond is

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten