-
deze zomer niet op de wei of toch wel?
Diesel staat samen met flicka en een andere shet op een wei van ongeveer 1000m2, misschien niet super veel, maar ze kunnen alles doen wat ze willen en dit is het enige gedraineerde stuk weiland waar ze 24/7 op buiten kunnen blijven. Zelfs in de winter hadden ze enkel natje hoefjes aan de onderkant zeg maar, nergens drap/bagger/modder
Nu krijgen ze bijna onbeperkt hooi. Ze zitten soms een paar uurtjes zonder. Nu eten ze ongeveer 15 van de 24uur hooi, verder knabbelen ze wat stukjes gras uit hun wei want dat begint alweer te groeien.
Diesel is eigenlijk net aan goed zo, hij moet echt niet dikker worden. De boer dacht dat het beter was om ze alle 3 op deze wei te houden met gewoon hooi dus en het groeiende gras. Misschien gaan ze er 2 weken af en daarna weer terug bv.
Ergens vind ik het beter zo, flicka is nu iets te dun (omdat ze ziek is geweest) maar zal op het gras waarschijnlijk heel snel te dik worden! En je wilt toch voorzichtig zijn met zo'n klein shetje. Diesel mag ook al niet teveel meer aankomen dus daarom waarschijnlijk beter zo laten.
Ik denk niet dat het hollandse gras echt gezond is voor paarden, aan de andere kant, het is wel super lekker voor ze en ze gaan er mooi van glanzen. Dus misschien toch beter om ze wel op een zomerwei te zetten met gras. Ik weet zelf niet zo goed wat ik verstandiger vind.
Wat vinden julie in deze situatie?
-
Forum Meubilair
Re: deze zomer niet op de wei of toch wel?
ik zou strookbegrazing toepassen. Ik heb zelf bij mijn paarden de zomerwei ingedeeld in allemaal "kleine" stukken. 4 stuks in totaal. ik wissel ze steeds af. Maar als je ze echt gecontroleerd wilt laten eten is strookbegrazing het beste alternatief denk ik.
-
hoort dit eigenlijk niet beter bij voeding
dan zou het even verplaats moeten worden
-
Actief Forumlid
Ik heb voor mijn shetlander ook stukjes weide ingedeeld. Steeds een stukje van ongeveer 20X50, 4 stukjes in totaal. Elk stukje staat hij ongeveer 2 weken, en daarna komen er schapen achteraan. Die vreten het mooi kort, zodat het gras vrij gelijkmatig groeit.
Voortdurend op hetzelfde stuk houden zou ik toch niet doen. Als ik zie hoe het weilandje er nu uitziet waar sunny 2 weken gestaan heeft... dat is écht kaal nu. Ene goede regenbui eroverheen, en ik heb een modderpoel in plaats van een weiland 
Groetjes, Lacuna
-
Je zou ze ook iedere dag 1-2 uur op het andere stuk land laten lopen.
En als dat dan kort genoeg is ze daar naar over zetten zodat het andere stuk weer kan aangroeien.
Forum Rechten