Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: Slepen met achterbenen

Actief Forumlid Nappie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2007
    Leeftijd
    41

Slepen met achterbenen

Weet niet of dit hier goed staat, moet misschien wel onder hoeven.
    Sin 'verstapt' zich de laatste tijd wel vaker als we met hem rijden, en vandaag kon ik eens goed kijken wat er dan gebeurt. Hij sleept dan met z'n achterbe(e)n(en), net alsof die niet mee kunnen komen. Maar hij heeft dit alleen in stap, niet in draf.
    Toevallig was de dierenarts er vandaag voor een oude merrie, dus we hebben meteen even gevraagd of hij wist wat dit was. Hij had het erover dat de knie op slot gaat op zo'n moment en dat dit te verhelpen is door een paar mm aan de binnenkant van de hoeven weg te vijlen. Dus dan komt de bekapper binnenkort weer. Komt iemand dit bekend voor? Wist namelijk niet dat 3 mm extra hoef zo'n verschil voor het kniegewricht konden maken..

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jun 2007

Re: Slepen met achterbenen

Piablo had dit ook, bleek vast te zitten in zijn rug.
    Osteopaat is langs geweest, vanaf volgnede week kunnen we terug zachtjes aan aan het werk.

Hoogteverschil of scheefstand van de hoeven kan inderdaad problemen hogerop geven (of omgekeerd, Piablo had ongelijk afgesleten heoven door problemen hogerop, alles beinvleodt elkaar wat). Maar je bekapper kan best beoordelen of dit bij je paard het geval is of niet.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2005

Bij mijn jaarlingetje kwam het omdat ze sneller groeide dan de spieren bij konden houden. De hoefsmid is langs geweest en heeft haar gangen uitvoerig bekeken maar heeft er (behalve de normale kapbeurt) vrijwel niets extra's afgehaald. Hij vertelde me dat het wijzer was om haar balkjes te laten lopen en wat heuveltjes op te zoeken met haar, zodat de spieren van de achterhand en benen steviger zouden worden. Ze heeft er trouwens nooit meer last van gehad.
    Groetjes ingrid

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Iets extra's in de zin van scheef maken zou ik echt niet gaan doen. Goed bekappen en osteopaat laten kijken. Als het echt zijn knie blijkt te zijn, heb ik zelf hele goed ervaringen met anabole in de banden laten spuiten.

Aangemeld
    Jun 2007
    Leeftijd
    41

Bedankt voor jullie reacties!

Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2008
    Leeftijd
    55

Als een paard last heeft van knieën die op slot schieten is het een heel algemeen en zeer veelvuldig gebruikte methode, de stand van de hoeven iets te veranderen door de binnenzijde iets korter te maken. Dit is een verandering in de goede richting!! Hij heeft nl. niet voor niets last van vast lopende knieën! Juist omdat hij verkeerd staat! De kniebanden worden nu verkeerd belast. Het is de goedkoopste en simpelste methode die je kunt gebruiken, met het minste risico. Anabolen in het gewricht spuiten is niet zonder risico. Bedenk je dat je daarmee van buiten af het gewricht in gaat met een naald. Steriel werken lukt vrijwel niet bij dieren. Als je dit een gewrichtsonsteking opleverd ben je vele malen verder van huis. Een gewrichtsontsteking geneest moeilijk tot helemaal niet.
    Je paard zal je erg dankbaar zijn als je luistert naar het advies van je veearts. Een spierversterkend middel in het algemeen zou nog wel eens kunnen helpen omdat het nog al eens voorkomt bij de wat slapper in conditie/ spieren staande paarden voorkomt. Maar bij een spierversterkend middel hoort ook een spierversterkende training.

Succes.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2008
    Leeftijd
    53

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Anke
    Anabolen in het gewricht spuiten is niet zonder risico. Bedenk je dat je daarmee van buiten af het gewricht in gaat met een naald. Steriel werken lukt vrijwel niet bij dieren. Als je dit een gewrichtsonsteking opleverd ben je vele malen verder van huis. Een gewrichtsontsteking geneest moeilijk tot helemaal niet.
    Anabolen worden niet in het gewricht gespoten, maar in de banden om het gewricht heen.

Binnendoor zetten kan helpen, maar de rug na laten kijken en spierversterkende oefeningen zeker ook.
    If you have trouble keeping your emotions under control, focus instead on controlling your thoughts.
    What you feel is created largely by what you allow yourself to think.

Aangemeld
    Jun 2007
    Leeftijd
    41

Bedankt voor julllie reacties. Ik geloof dat er nu al een afspraak met de bekapper staat (het is niet mijn eigen paard) en dan eerst maar eens kijken of dat helpt. Ik hou jullie op de hoogte!

Bladwijzers

Forum Rechten