Hoihoi,
Ik heb eventjes géén idee hoe ik verder moet. Hoop dat jullie me kunnen helpen.
Dokie is enórm food-oriented, echt een beetje erg teveel. Hij is altijd op zoek naar eten. Als je een paar worteltjes bij je hebt, probeert hij uit álle macht bij die worteltjes te komen, en is dan boos (oren in de nek, met hoofd gooien), als je z'n hoofd wegduwt, of even streng toespreekt. Daarbij komend dat hij ook nog eens verschrikkelijk mouthy is, is dat dus beheurlijk irritant. Overal moet hij even aanzitten, voelen, kijken of het eetbaar is.
Ik weet het, MIJN ruimte is MIJN ruimte, maar hoe krijg ik hem dan weg? Wegdrijven met lichaamstaal? Hij reageert daar totaal niet op. Wegduwen? Fases opbouwen om hem weg te krijgen? Lukt misschien eventjes, maar dan komt-ie weer terug.
Ook als ik z'n touwhalster aan het omdoen ben, of bij de teugels pak om mee te nemen, probeert hij om in mn hand te happen (meer met z'n lippen dan met z'n tanden, hoor). Voordat dit enorm plakkerige gedrag over is, is het vrijwel onmogelijk om fatsoenlijk grondwerk of vrijheidsdressuur met hem te doen. Ik heb een clicker, misschien dat dat kan helpen? En weten jullie misschien iemand die ook grondwerklessen geeft? Ik ben daar nog best een leek in, en zu bij hem wel wat hulp kunnen gebruiken.
Groetjes, Rianne
Bladwijzers