Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 28

Topic: Paard respect bijbrengen

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Paard respect bijbrengen

Hoihoi,

Ik heb eventjes géén idee hoe ik verder moet. Hoop dat jullie me kunnen helpen.

Dokie is enórm food-oriented, echt een beetje erg teveel. Hij is altijd op zoek naar eten. Als je een paar worteltjes bij je hebt, probeert hij uit álle macht bij die worteltjes te komen, en is dan boos (oren in de nek, met hoofd gooien), als je z'n hoofd wegduwt, of even streng toespreekt. Daarbij komend dat hij ook nog eens verschrikkelijk mouthy is, is dat dus beheurlijk irritant. Overal moet hij even aanzitten, voelen, kijken of het eetbaar is.
    Ik weet het, MIJN ruimte is MIJN ruimte, maar hoe krijg ik hem dan weg? Wegdrijven met lichaamstaal? Hij reageert daar totaal niet op. Wegduwen? Fases opbouwen om hem weg te krijgen? Lukt misschien eventjes, maar dan komt-ie weer terug.

Ook als ik z'n touwhalster aan het omdoen ben, of bij de teugels pak om mee te nemen, probeert hij om in mn hand te happen (meer met z'n lippen dan met z'n tanden, hoor). Voordat dit enorm plakkerige gedrag over is, is het vrijwel onmogelijk om fatsoenlijk grondwerk of vrijheidsdressuur met hem te doen. Ik heb een clicker, misschien dat dat kan helpen? En weten jullie misschien iemand die ook grondwerklessen geeft? Ik ben daar nog best een leek in, en zu bij hem wel wat hulp kunnen gebruiken.

Groetjes, Rianne
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Re: Paard respect bijbrengen

Misschien haalt hij niet de benodigde voedingsstoffen uit zijn eten en heeft hij gewoon stelselmatig honger. Een paard respect bij brengen vind ik een gevaarlijke insteek zolang je niet hebt onderzocht of zijn gedrag voort komt uit een te kort of ander iets. Niet als oordeel naar jou hoor, juist keigoed dat je de vraag stelt. Hopelijk komt er iemand met een praktische tip. In de tussen tijd hoop ik dat je wilt overwegen dat het paard reden heeft om zich zo te gedragen.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Hmm, thanks. Tja, wat ik zeker weet, is dat hij NIET de juiste voeding krijgt, maar weet zelf niet zo goed wat hij erbij moet hebben, en wat eraf moet. Hij krijgt 's ochtends een kruiwagen vol kruilgras, en 's avonds een kruiwagen vol kuilgras. Hooi niet, daar is hij allergisch voor, en z'n buurvrouwtje ook een beetje. 's Ochtends krijgt hij een kilo biks, en 's avonds ook. Weet zo uit m'n hoofd het merk niet, maar kan het wel navragen. Als hij gewerkt heeft krijgt hij grasmix erbij. Als er wortelen zijn (soms hebben we van die megazakken liggen), dan krijgt hij 's avonds een aantal wortelen erbij, en ook wel eens tussendoor een aantal. Ook is het mijn paard niet, en verzorg/rijd hem nog niet zo héél lang, dus ben nog een beetje terughoudend met zomaar allerlei veranderingen proberen door te voeren (niet zelf hoor, eerst vragen).

En hij zal vast wel een reden hebben om zich zo te gedragen, moet er alleen nog achter komen
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Rianne11_42
    En hij zal vast wel een reden hebben om zich zo te gedragen, moet er alleen nog achter komen
    Ik ben allang blij dat je dat in overweging nemen wilt. Ja voor anders paardje zorgen is lastig inderdaad. Je kan ze moeilijk komen vertellen wat ze met hun paard moeten doen.

Als ik je verhaal lees, dan denk ik aan heel erg consequent zijn. 1 x toegeven is 10 x het nakijken of zo. Snelle release. Als hij dan even niet hapt of eten wil, daarna belonen met eten.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Actief Forumlid Nienie's Avatar
    Aangemeld
    May 2007

He Rianne,

Ik heb een verzorgpaard dat ook enorm op eten georienteerd is. Ik denk alleen echt niet dat hij te kort komt. Ik weet dat zijn baasje hem veel snoepjes geeft. Persoonlijk heb ik er een hekel aan als een paard alleen iets doet voor een snoepje. Ik heb het zo aangepakt dat ik helemaal geen snoepjes meer geef. Hij weet dat van mij en is erg tevreden als hij onderweg een paar happen gras ergens mag pakken. In de loop van de tijd bedelt hij niet eens meer om snoepjes! Dus misschien ook een idee voor jou?

Succes, groet Nienke
    Mijn reis is belangrijker dan mijn doel
    Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg

Of één keer flink blokken ( = eufemisme voor een goeie pets geven) met een luid en duidelijk NEE!!!! of geen worteltjes geven.
    Dat laatste heeft mijn voorkeur.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Ik kan hier denk ik wel over meepraten. Bully wilde enkel maar eten vroeger, ik was niet interessant, tenzij ik eten had. Ik verdedigde hierbij mijn ruimte met de stick en was zeker ook niet te beroerd om deze te gebruiken, daar ga ik niet omheen draaien. Het werkte overigens super goed. Nu is hij beleefd. Het was ook echt nodig, want we waren op den duur op een punt beland dat als hij niet mocht grazen van mij, hij zich gewoon omdraaide om me even zijn achtervoeten goed te laten voelen in mijn buik: ik bepaal wel of er gegeten wordt.

En naar mijn mening komt het vaak gauw voort uit teveel geven en niet consequent zijn wat mensen dan al jarenlang doen, niet uit een voedseltekort.

En moet je eens kijken wat er gebeurt als Dokie eten probeert te pakken bij een hoger in rang staand paard dat dat niet toestaat, dat paard gaat echt even niet negeren hoor. Oren in zijn/ haar nek, en dan fase 4.

Eten als beloning heb ik een jaar niet gebruikt en nu krijgt hij heel af en toe was. Maar hij is niet meer foodoriented of foodmotivated. Hij wil spelen, doe het voor mij. Dat was wel eens anders.

Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Thanks voor de reacties! Ik denk dat ik inderdaad maar niet meer met voedselbeloning ga werken. Momenteel kan ik niet kijken hoe erop gereageerd word in de wei enzo, omdat hij nu in de paddock staat vanwege het natte weer. Hij heeft ijzers, en in de weide weet hij die er altijd onder uit te krijgen.
    CS heb ik nog niet, maar wil ik wel aanschaffen. Geld zit momenteel niet tegen, gelukkig!

Maar nog steeds niemand die iemand weet die grondwerklesjes geeft?

Actief Forumlid Amiro's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2007

Amiro is ook ontzettend food orientated. Het houdt wel op als ik een paar dagen zonder brokjes werk, maar zodra ik weer voedselbeloningen ga gebruiken dan is hij weer ontzettend gericht op de brokjes.

Bij hem is het minder geworden (niet weggegaan, maar minder geworden) doordat hij pas een brokje mag aannemen als ik 'toe maar' zeg. Dus hij doet een goede oefening -> het brokje verschijnt in mijn hand -> hij wacht tot ik 'toe maar' zeg, dan pakt hij hem uit mijn hand en eet hem op. Als hij te happig reageert of het brokje uit mijn hand probeert te nemen voor het 'toe maar' dan verdwijnt het brokje weer in mijn zak en gaan we wat anders doen.

Misschien is dat een idee? ik vind het zwz wel een leuke oefening, en het is in dit geval ook best handig denk ik.
    Groetjes van Els!

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Ik werk met Winner doodgewoon zonder voedselbeloning, alleen wanneer hij iets heeeeeeel moeilijks moet doen krijgt hij wat. Maar dat is echt bij hoge uitzondering.
    Linde daarentegen krijgt heel vaak wat, ze is op zich ook wel food-orientated, maar een simpel gezegd 'nee' is genoeg om haar vraag te stoppen.
    Twee totaal verschillende paarden dus
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ &lt;--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    50

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Pocalover
    Misschien haalt hij niet de benodigde voedingsstoffen uit zijn eten en heeft hij gewoon stelselmatig honger. Een paard respect bij brengen vind ik een gevaarlijke insteek zolang je niet hebt onderzocht of zijn gedrag voort komt uit een te kort of ander iets. Niet als oordeel naar jou hoor, juist keigoed dat je de vraag stelt. Hopelijk komt er iemand met een praktische tip. In de tussen tijd hoop ik dat je wilt overwegen dat het paard reden heeft om zich zo te gedragen.
    Anoek was ook erg vervelend als het om voedsel aankwam. Ze was toen ook erg mager en we voerde haar ook heel veel bij. Maar blijkbaar niet het goede. Nu voeren we anders en is ze al een stuk minder vervelend.

Marleen

Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Heb vanochtend eens geprutst, zónder voedselbeloning. Hij was nog steeds erg mouthy, maar wel een stuk minder zoekend en lomp dan vorige keer.

Één dingetjes trouwens... Als ik zijn voorhand wil wegdrijven van me, dan gaat hij naar achter, ipv voorhand opzij. Z'n achterhand doet hij wel netjes opzij als ik dat vraag. Naar achteren gaat ook makkelijk, omdat hij het commando 'terug' ook is aangeleerd. Hoofd opzij doet hij ook netjes wanneer ik dat vraag. Weet iemand hoe ik dat kan oplossen? Ik sta niet voor hem, maar naast hem (naast zn romp) wanneer ik het vraag.

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

meer focussen op de schouder, ook met de stick meer richting schouder drijven. Ik denk dat je toch nog wat te ver naar voren staat of in elk geval tever naar voren focust. en als je paard zoekt naar het juiste antwoord, ga dan niet meer verder in je fases, maar hou de fase aan waarin hij begon te zoeken en ga daarmee door tot hij een kleine poging doet in de goede richting.

Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Hmm, ik snap je niet helemaal Te ver naar voren focust? Op het moment heb ik geen stick, tot die tijd voldoet de knop van een zweep.. Bedoel je met te ver naar voren te ver naar z'n hoofd? Want ik denk dat ik eerder te ver naar z'n romp zou zitten qua drijven, dan naar z'n hoofd. De 'stick' heb ik op z'n schouder, zelf sta ik naast z'n romp.

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Paarden die erg dominant zijn zullen hun voorhand ook gewoon niet graag voor je wijken. Heb geduld en een klein pasje belonen en dan gaat het goedkomen. En inderdaad focussen op de schouder, niet op het hoofd, anders gaat hij gewoon een rondje lopen ipv een rondje om zijn achterhand.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten