Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 17

Topic: dieet voor stressgevoelige paarden?

Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

dieet voor stressgevoelige paarden?

Ik heb net een blaadje binnen van de paardendrogist en nu lees ik dat er ook voedinsstoffen en kruiden zijn die je dus kunt geven aan paarden die dus stressgevoelig zijn, snel nerveus kijkerig.

Heeft iemand hier ervaring mee?

werkt het echt? en in hoeverre werkt het, want zeg maar stel dat je een treshold tegenkomt, helpt het dan dus dat hij beter rustiger kan blijven en dus niet zo snel in de stress schiet of is het meer voor tijdelijk gebruik..bijvoorbeeld mensen die op wedstrijd moeten enzo?

Diesel is gewoon eigelijk altijd klaar om te schrikken..of ie nu bijna in slaap valt..rustig staat te grazen..super LB is..je hoeft maar te niezen en hij schrikt er van. Nu is dat dan natuurlijk maar en snelle reactie van even de bibbers, maar als hij dus wel rb word is hij dus enorm gespannen. Met de wandelingen gaat het steeds beter in de zin van..de reactie is fel en heftig, maar steeds sneller hersteld hij zich en hij poept "nooit" meer met de wandelingetjes, wat dus vroeger wel en stuk of 5 keer was. Ik zou het erg fijn vinden voor hem als hij niet zo alert zou zijn en zich gewoon totaal zou kunnen ontspannen..bomproof is te veel gevraagt mar het lijkt me voor hem zo vermoeient om altijd maar op springen te staan..ook als hij eigelijk ontspannen is. Dus als er zoiets zou zijn wat niet schadelijk is maar hem heltp meer te ontspannen dan zou k dat misschien wel de moeite waard vinden het te proberen.

Re: dieet voor stressgevoelige paarden?

Toen ik Pauli net had, heb ik haar een tijdje op rustgevende kruiden gezet - om de scherpe kantjes ervanaf te halen zeg maar. Heel erg veel helpen deed het niet. Ik wil wel opmerken dat je dit soort kruiden niet moet geven in de illusie dat je van een nerveus vluchtdier een kalm en bezadigd dier kunt maken. Dat wat jij omschrijft is gewoon paardengedrag, ik zou je centen maar in je zak houden - het is beter om met je paard zo'n band op te bouwen dat hij je vertrouwt en als hij doorheeft dat jij ook niet van je stuk raakt, hij lang niet zo reactief hoeft te zijn.

Dat is me met Pauli ook gelukt en geloof me, die was paniekeriger en hysterischer dan de meeste paarden van dit forum bij elkaar opgeteld.

Trouwens.... hou er rekening mee dat iedere kruidendeskundige je zal vertellen dat je noot langdurig dezelfde kruiden aan een dier moet geven. De kruiden verliezen óf hun effect op den duur, of ze vergiftigen je paard. Niet alles wat 'natuurlijk' is, is ook zondermeer gogoed.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Heb ook een tijdje een mengsel gevoerd aan een ruin die toch erg snel in de stress schoot, had niet het idee dat het echt hielp.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Aangemeld
    Oct 2005

Nou ik denk ook niet dat je het kunt "genezen" maar het ja hoe zeg ik dat af kunt zwakken?? Ik bedoel ik ben net als Diesel..ik zal altijd als iemand mij plotseling aanraken daar een reactie op geven, of ik dat nou laat zien of dat dat nou binnen gebeurt maakt niet uit maar zo zit ik in elkaar...door te oefenen word het minder in de zin van..in DIE sessie..maar word ik een tijd niet aangeraakt en dan ineens wel is het er net zo erg..Ik merkte dat toen ik medicijnen kreeg ik er nog wel van schrok maar de reactie veel minder was..

zoiets zo ik nou ok heel fijn vinden als dat er voor Diesel was..dus niet om te genezen maar om de reactie proberen te verminderen..

Dat van dat je alsmaar dezelfde kruiden zou gebruiken snap ik wel dat dat niet werkt..maar er zijn zoveel verschillende dingen..als ik nou zou afwisselen of met rustpauzes erin..zou dat geen optie zijn?

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Ik heb weleens gehoord dat je bij Stress gevoelige paarden moet letten op suikers in het voer. Structuurmix of Nature`s best van Pavo dacht ik, die was goed. Ik zal het nogeens vragen.

Het is ook wel handig om uit te zoeken of hij in de kudde ook zo stresserig is. Of heeft hij het alleen als hij uit de wei is of als hij in de bak is of dat er een andere oorzaak lijkt te zijn.
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Ik ga dit topic ook even volgen hoewel ik bij Timber toch zit te denken aan magnesiumtekort.......
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Magnesium.. ja. Da's goed voor stressers. Maar alleen als ze ook werkelijk een tekort hebben.
    Mijn DA grossiert er tegenwoordig in - hij vindt dat een bedenkelijke situatie. Niet alleen omdat er in de fokkerij "te heet" gefokt wordt ( mensen willen voor de dressuur met name electrische paarden) maar ook omdat de mensen in veel gevallen te weinig paardenkennis hebben. Nu moet ik daarbij wel opmerken dat hij vnl. 'normals' met hoge wedstrijdambities in zijn praktijk krijgt.

Maar ook magnesium mag je niet zomaar geven. De dosering ( en vooral ook de verhouding met calcium) is belangrijk. Als je magnesium wilt geven, laat dan bloed onderzoeken. Dan weet je of je paard het nodig heeft. Ga niet op je eigen houtje een beetje experimenteren. Je gaat toch ook in je eigen lijf geen troep stoppen omdat je van horen zeggen meent te weten dat het goed is?

Lieke, nogmaals: vluchtgedrag, stressig zijn.. is paardengedrag. Accepteer het voor wat het is en zoek je oplossing niet in spullen. Als jij kalm bent is je paard het meestal ook. Werk liever aan jezelf door een 'rots in de branding' te worden voor je paard. Je moet ervan uitgaan dat niet voor ieder probleem in dit leven een oplossing is door er een pil in te stoppen ( of kruiden in jouw geval) - de paardendrogist verdient tonnen aan deze gedachte.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Aangemeld
    Jan 2005

Werk liever aan jezelf door een 'rots in de branding' te worden voor je paard.
    Lasten we dan maar hopen dat Lieke dat in wezen is hè? Neehoor, dat is flauw.
    Je hebt wel gelijk natuurlijk, maar als hij tussen andere paarden in de wei ook zo stresserig is kun je ook verder zoeken naar een oorzaak, dan alleen bij jezelf. En in sommige soorten voer zit bijvoorbeeld ook troep die een paard niet kan gebruiken en misschien wel zorgt voor stress.

Hoe is het verder eigenlijk met hem? Is hij op gewicht, is hij soepel, oogt hij wel vrolijk?

Aangemeld
    Oct 2005

hij ziet er beter uit dan ooit tevoren vind ik..hij heeft een mooi figuur, is heel bewegelijk (vandaar dat hij zijn mooie lijn terug heeft denk ik) maar hij blijft zo schrikachtig..

als er iets is..en de ander kijkt alleen maar op is hij alweer aan het rennen..ook toen hij bij sunny in de groep stond..als ze bijvoorbeeld allemaal aan het eten waren en er moest er 1 snuiven of briessen of hoe heet dat moest hij altijd ff schrikken..(zo'n schokbeweging)

Ik schrok eerst van hem als hij dus schrok van iets..maar nu ik dat dus niet meer doe merk ik nog steeds dat hij blijft schrikken.

Ik denk idd dat ik er gewoon vrede mee moet hebebn dat hij zo in elkaar zit.. ik heb niet het vermoeden dat ik hem ooit erbij zou kunnen helpen..maar ja dan zij het zo. Behalve dat als ie schrikt hij bij mij blijft ipv wegrent wat waldo altijd verschrikkelijkgoed kon..

Aangemeld
    Jan 2005

Nou, als hij in de kudde ook zo schrikt is het toch ook wel iets van hem denk ik. Misschien geen gek idee om toch eens te kijken naar voer of toevoegingen.

(Ik bedoelde trouwens niet dat jij geen rots in de branding bent hoor! Het was een flauw grapje naar aanleiding van een ander topic.)

In ieder geval is laag suiker (laag koolhydraat) voeding aan te raden.
    Lodash is ook een stresskip EN electrisch. Rustcompositum van Groene Os deed hoegenaamd niets bij hem. Ik heb het idee dat Stressless van Primeval (paardendrogist) wel wat doet......
    Maar ja, dat is natuurlijk paardrsoonlijk

May the horse be with you!

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Lui als ik ben, had ik even geen zin om het op te zoeken . Maar weet je toevallig wie de vader (of moeders afstamming) van de haflinger in Diesel is? Er zijn namelijk bepaalde lijnen binnen de haflingers die dit gedrag van nature in zich hebben, vandaar . Als je dat weet, is het misschien makkelijker om het gedragsmatig aan te pakken en hoef je het niet in het voer te zoeken.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Maar eh... is het niet zo dat je je paard recentelijk verhuisd hebt naar een andere plek? Kan dat niet die schrikkerigheid geven?
    Sommige paarden hebben echt lang nodig om tot rust te komen op een nieuwe plaats: alle geluiden en beelden op de 'juiste' manier te kunnen interpreteren.
    Of was hij altijd al zo?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door peaches
    Ik bedoel ik ben net als Diesel..
    Een paard spiegelt de mens......

Daarbij, Diesel is toch ook nog niet zo oud? Mijn paarden worden ook rustiger naarmate ze ouder worden, krijgen meer zelfvertrouwen.
    Ik zou ook zeggen, werk aan zijn vertrouwen en jullie band.

Aangemeld
    Oct 2005

Diesel zijn moeder de haflinger heet twister en zijn vader is kiblers avalanche

Hij is altijd zo geweest al vanaf de dag dat ik hem ontmoette naar mijn idee...en hij is ook nog maar net 4 en ik ga ook voor de hoe ouder hoe rustiger theorie in combi met mij..Het enige verschil is dat waarin ik verandert ben is dat dingen me niet snel meer boeien of niet zozeer erg veel indruk maken..en dat dus in positieve zin..dat Diesel daardoor ook sneller klaar is met zijn schrikreactie....maar ja ach...Ik vroeg het me af of er zo'n dieet was maar nu ik er meer overna denk denk ik..ik doe hte liever op wat wij elkaar te bieden hebben en daaraan werken en hopelijk brengt het ouderworden ook meer rust met zich mee.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten