Zo het weekend is voorbij maar ik voel me nog lang niet gerust......
De hele dag/nacht spookt het door mijn hoofd wat ik allemaal wil oefenen en of ik niks vergeet van wat we allemaal hebben gedaan.
Zaterdag om half 12 begonnen, zonder eveline, die had problemen met de trailer of de auto en zou pas laat in de middag komen. Wij de paardjes los gezet bij elkaar en het ging eigenlijk er goed.....geen heftige uitbarstingen ofzo. Toen barbara er was zijn we begonnen met een vragen rondje waar iedereen was en wat de problemen waren.....Best leuk om zo eens te horen dat iedereen toch wel een paar specifieke problemen had.......Daarna wat gaan spelen aan de 12 ft lijn dan kon Barbara zien hoe het ging en daarna een parcourtje met 5 spelletjes en obstakels. Als je het helemaal goed deed kreeg je voor ieder spelletje 10 punten.....Iedereen was geeindigt tussen de 20 en 30 in plaats van 40 en 50........
Hierna kwam een uitleg over hoe je wilt dat je paard reageert en dat "we needed to be more particular" jaja dacht ik eerts maar het werd me al snel duidelijk dat het plaatje in je hoofd best wat perfectionistiser mag zijn en dat je dat dan ook moet uitvoeren.....De puntjes op de i dus. We begonnen hiermee met stick to me.......Paard aan je elleboog niet ervoor en niet erachter. Ook met stoppen niet ervoor/erachter enz. Je correcties met de CS want @liberty heb je ook geen touw...
Dit ging steeds beter en iedereen zag wel vooruitgang de grootste verandering was dat je paar heel alert werd van deze stiptheid ofzo??!!
Daarna zijwaarts op de cirkel........en ja hoor ook hier....hij doet het wel maar hij lacht me ook een beetje uit. Daar kwam het volgende verhaal de additude van je paard. Er zijn er namelijk drie....: de middelvinger paarden, de angstige paarden en de yes sir paarden. De yes sir was de juiste houding en we moesten wachten op het moment dat hij echt moeite deed om zo goed mogelijk de gevraagde oefening uit te voeren.
Ik had het wel geoefend maar niet zo snel en precies. Dus het was een lange fase 1 en daarna dus een paar flinke tikje op zijn billen.....Na een tijdje ging ik helemaal scheel kijken van het zoeken naar een goede poging en stond ik hem alleen nog maar op zijn ass te hengsten dat ik even aan barbara vroeg wan nu een goede poging was........ Ze liet het me zien en gelukkig zag ik het eindelijk ook en had ik niet meer het gevoel dat ik hem voor niks op zijn kont stond te meppen.....
Nou ja na een tijdje had Romeo het ook wel begrepen maar volgens barbara was hij wat stijf in zijn kruis waardoor hij niet zo ver zijn achterbeen onder zijn lichaam kon zetten....Later dacht ik aan mijn eigen stije onderrug dus wie weet heeft hij die wel van mij.
*PAUZE*
Na de pauze zijn we gaan rijden en begonnen met even voor onszelf rijden zodat barbara een beetje een idee had van onze kunsten in het zadel. Ze wilde even zien hoe goed iedereen met zijn zit kon communiceren en dan voorl in tempo wisselingen en Janet was het proefkonijn. Het was de bedoeling om bij elke letter een overgang te maken tussen stap en draf op je zit zonder teugels....Klonk best moeilijk als je voor het eerst met je paard van huis bent en in een binnenbak met vreemde paaden. Dus follow the rail en overgangen. Het paard van Janet had alleen een beetje de kolder in de kop en ging lekker uit zijn dakplaat totdat hij bijna (gelukkig bijna) niet meer te stoppen was. Achteraf had Janet ook de opdracht niet zo goed begrepen maar feit was dat haar paard nu een beetje wilde rennen.....Allemaal maar gaan proberen en er hadden toch een aantal mesen moeite met follow the rail dus ook nog wat oefenigen daarvoor...Bijv als hij naarhet midden wil toestaan en dan een heel klein en snel rondje draaien zodat hij weer terug bij het hek is.....
Bij mij ging het aardig in het begin nog wat hulp nodig van de teugels maar later ging het prima.....Ik met mijn angstige paard die het hele weekend de rust zelf was wat een genot!!!
Toen dit goed ging zijn we bezig geweest met het controleren van de hindquarters tijden stap langs het hek zeg maar een travers met hoofd naar hek.....ofzo......
Dus eerst je been iets naar achter, focus recht vooruit, lift je teugel, maak indirect rain, wacht tot de hindquarters weg draaien, behoud voorwaartse impuls en laat los. Net zolang tot dit goed ging zonder teugels.......!
En dit op allebei de kanten en ook in draf...Het leek zo moelijk maar het viel mij alles mee!! De meningen van de anderen zul je misschien meer aan hebben.......
Ik moest wel goed letten op mijn hand positie en mijn focus want je bent automatisch gewend om naar zijn achterhand te kijken in plaats van vooruit.
Dag 1 was ten einde halverwege het rijden kwam eveline nog binnen vallen met een heeeeeele vieze shafaï. En het is eigenlijk allemaal heel goed gegeaan behalve dan dat Sanne wanhopig werd van Tasja en dat iedereen maar probeerde uit te leggen dat je met een moeilijk paard gewoon veel doorzettings vermogen moet hebben.......Mijn paard was echt super en ik was dan ook mer dan trots op mijn apie![]()
EINDE DAN 1 iemand anders de tweede dag?? I ik ben wel even uitgetypt!
Anna en Romeo
Bladwijzers