Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 28 van de 28

Topic: Paard respect bijbrengen

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Re: Paard respect bijbrengen

Volgens mij is hij niet zo dominant. Het is een goedzak die alles best vind, maar eerlijk gezegd is hij ook niet erg slim. Ik geloof dat zowel Justin als de oudste shetlander boven hem staan in rang. Van de jongste shetlander weet ik het niet.
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Zodra het kan zou je hem ook kunnen leren "niet eten".

Ik kan Timber en Ester een appeltje voorhouden, zeg dan heel gemeen NEE en als zij hun hoofd dan afwenden dan click ik en dan krijgen ze de appel.....dat hadden ze snel door (hoewel Ester vrij food orientated is en blijft ).

Maar goed dat is misschien een oefening die je later in jullie band opbouwen en trainingen zou kunnen gaan doen

Als het zonder voedselbeloning werkt dan moet je dat ook lekker zo houden
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Haha, gemeen NEE zeggen tegen Dokie, dat werkt niet Die probeert gewoon die appel weg te happen. Misschien dat als ik hem echt weg van hem hou, en hij draait dan gefrustrerrd/geïrriteerd zn hoofd opzij, dán click. Maar ik probeer het iig zonder voedselbeloning Morgenavond weer grondwerken, weer kijken hoe het gaat. Vanmorgen ging het heerlijk, op wat dingetjes na, maar beter dan mét voedselbeloning!
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Ik zeg niet NEE op een gemene toon hoor.
    Maar ik bedoel dat het wel een beetje gemeen van mij is om mijn paardjes een wortel te laten zien en dan moeten ze wachten op het clickje
    Maar ze doen het allebei best netjes!

Maar als het zonder voedsel beloning kan, waarom niet? Lekkere kriebels ofzo kunnen ook een fijne beloning zijn
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Paard inderdaad leren dat hij niets voor niets krijgt en inderdaad het niet leren eten. Brok in je open hand, wil hij het gelijk pakken vuist maken en commando wacht/nee/appel/peer weet ik het wat. Als je paard zijn hoofd weg draait pas de beloning geven. De eerste keren met een halve seconde wegkijken belonen. Zodra dat bevestigd is een stapje verder gaan.

Eigen ruimte creeeren door hem stelselmatig terug te zetten op de plek waar hij gepositioneerd is, constant je paard weer parkeren daar waar jij wilt, elk been afzonderlijk. Zet hij ongevraagd een voet naar voren terwijl jij dit niet van hem vraagt, zet deze voet dan weer terug op de plaats waar hij vandaan kwam. Hij komt het voer niet bij jou halen, hij moet er gewoon geduldig op blijven wachten. Het kwartje valt uiteindelijk wel, maar kost wel training. Daarnaast niet zomaar een voertje/appeltje/wortel uit je hand voeren zonder dat hij er iets voor hoeft te doen. Dan kan je het beter in zijn voerbak/emmer aanbieden

Dan nog even over dominantie. Een paard kan onderdanig zijn tegenover de (in dit geval) oudste shetlander, maar over de mens wel dominant (of over een shetlander in lagere rang). Een dier is niet per definitie dominant over alle dieren/mensen, maar erkent in de een zijn meerdere en de ander zijn mindere waardoor hij in het ene geval dominant gedrag kan vertonen en het volgende moment zich onderdanig toont
    Een paard is een paard, laat hem dan ook in zijn waarde

Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

En ik weet niet waar hij staat? Maar als er andere mensen op dezelfde plek staan (pensionstalling of weide die je met verschillende mensen deelt?) geef aan hen dan ook aan dat ze hem ook geen voer uit de hand moeten geven.
    Mijn pony staat nu op een pensionstalling, en in het begin had ik opeens zo veel moeite met voedselbeloningen, terwijl dat normaal gezien niet zo'n heel groot probleem was. Bleek dat hij uit de hand vaak een klokhuis van een appeltje, of een paardensnoepje kreeg van mn stalgenootjes.
    Sindsdien staat er op de deur "Niet uit de hand voeren" (en inmiddels staat er dat hij helemaal niet gevoerd mag worden, maar das om andere redenen)

groetjes, Lacuna

Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Hij staat op een stal met 2 paarden (waaravn 1 hijzelf) en 2 shetlanders. In totaal komen er 4 mensen (incl ik) voor de paarden, en 3 voor de shetlanders. Maar ik kan gemakkelijk met ze afspreken dat dat niet meer mag, en dat hij ze écht in zn voerbak moet als ie krijgt. En dat ze áls ze al oefeningen doen (gebeurt vrijwel nooit, behalve ik) dat ze dan geen voedselbeloningen moeten geven.

Over dominantie: Érgens in m'n achterhoofd wist ik het, maargoed Maar volgens mij (toch zo'n 80% zeker) is hij niet zo dominant. Ik kan wel een keertje iemand laten filmen ofzo, dan kunnen jullie zelf oordelen

Ow en nog even over het 'niet leren eten'. Haal je hand niet weg maar houd op dezelfde plek en wacht tot hij weg kijkt. Wegtrekken werkt duwend en dwingend gedrag in de hand nl. Succes!
    Een paard is een paard, laat hem dan ook in zijn waarde

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

diesel had het ook, werd er echt gestoord van! Ik voer hem daarom alleen nog maar in de wei. Ik breng zelf het hooi en als ik brok voer is dat ook in de wei, anders niet. Ik merk dat hij nu na een paar maanden helemaal niet meer voedsel georieenteerd is bij mij. Bij mij = poetsen, werken, lol. De wei = eten.

Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Nóg even een probleempje Dokie heeft ook wel eens de neiging om met z'n tanden te 'voelen'. Hij bijt niet gericht of boos ofzo. Maar soms vind hij het een beter idee om het ook echt even te proeven (zoals mijn jas of broek ). Hoe leer ik hem dat af? Ook zou het kunnen dat hij dat ook probeert met mijn (gesloten) hand wanneer ik hem dat snoepje-aannemen-op-commando wil aanleren... Hoe reageer ik dan als hij dat probeert?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

ik gebruik daar een beetje yoyo game voor, gewoon slingeren met de leadrope en dan doet diesel zijn hoofd wel weg. Moet zeggen dat ik niet altijd zo parelli ben hoor, k geef in de wei gewoon een tik op zijn neus, maar k doe meestal eerst slingeren met mijn hand (alsof hij wel een touwhalster en leadrope om heeft..) dan weet diesel vaak al wat k bedoel. Zo niet dan volgt een tik op zijn neus als het echt moet. Als hij braaf is krijgt hij daarna weer een aai

Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Ik heb ook zo'n pony onder mn hoede die dit doet. Heel simpel, zolang hij geen respect toont, komt hij niet in mijn persoonlijke ruimte. (en sowieso komt hij daar nooit ongevraagd ) Zo kán hij me dus niet bijten, simpelweg omdat hij te ver weg staat
    Deze grens hou ik zeer consequent aan, zeker in het begin. Nu inmiddels gedraagt hij zich veel beter, en ben ik van dat gebijt af. Vervalt hij nou terug in zn oude gewoonte, zet ik hem terug achteruit en gaat hij aan het werk. Dat heeft hij heel snel door. Nu kunnen we heeeeerlijk kroelen, zonder dat ik bang hoef te zijn voor tandjes

Groetjes, Lacuna

Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Bedankt voor de tips!

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten