Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 19

Topic: mijn mini moest kaalgeschoren, heeft luis

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

mijn mini moest kaalgeschoren, heeft luis

helaas was er toch meer aan de hand, ik had wel een vermoeden, maar kon niets vinden.

Gister had ze opeens twee zeer kale schuurplekken. Ik op onderzoek, vond beesjes. Ik vreesde het ergste: dat het luis zou zijn en dat ze kaalgeschoren moest worden..

De DA meteen gebeld, is deze morgen gekomen. De luis bleek overal te zitten, op de huid in haar dikke vacht (de haren zijn wijsvinger lengte!)
    Ik heb dit vaker meegemaakt en vreesde dus het ergste, helaas beaamde de DA mijn vermoeden: ze moest kaalgeschoren worden..

Ik heb zo gehuild, ik probeer haar zo natuurlijk mogelijk te houden, samen met Diesel, en dan krijgt ze luis. Ik heb gezworen mijn pony's nooit maar dan ook nooit te scheren!!! Vandaag moest het dus wel er zit alleen nog haar op hoofd en benen. Ze heeft een dikke winterdeken opgekregen en staat nog wel 24/7 buiten in haar vertrouwde wei. Ze rende keihard naar Diesel toe Verder heb ik haar helemaal moeten wassen met Sabacil, ze droop ervan.. laten opdrogen en daarna dus het deken op gedaan en terug naar haar vertrouwde wei gebracht.. waarom moet dit nou weer gebeuren?? Ik dacht echt dat ik alles zo goed deed, maar blijkbaar is dat dus niet genoeg. Ze is door de luizen ook erg afgevallen, deze vreten bloed en energie van haar. Tevens zijn 2 tandjes aan het doorkomen, waardoor ze waarschijnlijk ook moeilijker eet.

Over 10 tot 14 dagen moet ik haar weer helemaal wassen, de deken wassen en drogen en dan mag ze weer naar de wei. Misschien moet het daarna nog vaker..

Ik hoop dat het zo snel zomer is en die verdomde deken af kan!!

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Re: mijn mini moest kaalgeschoren, heeft luis

Scheren? Omdat ze luis heeft?
    Waarom moest dat dan perse?

Wij hadden een shet op de wei met luis, die (en alle andere paarden) hebben we 2x heel grondig gewassen met sebacil en toen waren de luizen verdwenen. (er kwamen de eerste wasbeurt echt massa's luizen uit de vacht, brrrr)

Heb je diesel ook gewassen? Je moet alle paarden die contact met elkaar hebben namelijk helemaal wassen, anders kan die enkele luizen bij zich dragen die na het verdwijnen van de sebacil weer terugspringen op je shet. En ook alle borstels, dekjes etc, maar dat zul je vast al gedaan hebben.

Balen dat ze geschoren moest worden, maar joh, je hoeft je niet druk te maken dat ze nu 'minder natuurlijk' zijn omdat je 1x moest scheren uit medische noodzaak.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Balen dat ze luis had! Wel fijn dat je sebacil kreeg van je dierenarts, dat werkt super.

Mijn Haf heeft ook 4 of 5 jaar achter elkaar rond deze tijd luis gehad, maar ik ontdekte dat dan als het alleen nog in zijn manen zat. 1 jaar heb ik sebacil geleend van iemand die het nog had staan en toen waren de luizen meteen dood en weg. De jaren erna was het 'uit de handel' volgens mijn veearts. Vreemd he? Dit jaar staat Mycado op een andere plek en heeft hij voor het eerst in jaren geen luis, joepie!
    Overigens is het niet zo besmettelijk als hierboven gezegd wordt. Mycado stond 24/7 in een groep van 25 paarden en heeft alle jaren ongeveer als enige luis gehad! En hij heeft veel contact met de andere paarden dmv spelen, dus dat kan het niet zijn geweest.

Over het scheren zou ik me niet al te druk maken, dat groeit toch zo weer aan in deze periode. Ze is jeukvrij, ik denk dat ze je daar heel dankbaar voor is. En ALS de lente nog eens doorbreekt, kun je die deken ook weer afdoen

Sterkte ermee.

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Op zich is hij nog op het juiste moment geschoren. Juist NU gaan de meeste paarden in de rui en gaat de zomervacht groeien. Het zal vast niet lang duren voor hij weer lekker zijn eigen vachtje terug heeft!
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

ook daarom dat ik wel heb geschoren... had het misschien anders niet gedaan. Maar ze had ook wonden hiervan die behandeld moesten worden en die gaan veel sneller weg als het lucht krijgt, dat krijgt het niet met die vacht en tevens word het alleen maar vies. De deken haal ik er natuurlijk elke dag af om te luchten etc! Diesel heb ik nog niet gewassen, ik heb echt overal gekeken en hij heeft niets. De andere pony in de wei wel, die is vandaag helemaal gewassen. Misschien dat ik Diesel morgen voor de zekerheid ook wel doe!

Beterschap!
    Balen zeg, maar inderdaad, beter nu scheren dan een maand geleden!

May the horse be with you!

Actief Forumlid Quinzy's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005
    Leeftijd
    43

Aah wat erg voor jullie!
    Maar volgende keer moet je echt niet scheren hoor. Ik kocht Dyco half dood en helemaal onder de luis en die kon ik toen niet scheren omdat ik bang was hem te snijden aan de botten die overal uitstaken en ik vreesde ook dat hij zonder dat haar helemaal een horror uiterlijk kreeg.
    Mijn da was het ermee akkoord en hij is er ook afgeraakt.
    <!-- w -->http://www.Dyco.webs.com<!-- w -->

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Dat is echt balen. Maar ik snap niet waarom de DA gelijk scheren aanraadt??? Oké, het is nog heel koud en elke keer wassen is dan natuurlijk verre van ideaal. Maar ze hebben ook hele goede poeders voor de bestrijding van luis, tenminste, daar heb ik goede ervaring mee. Geen gedoe met water en wassen en paard zat ook vol met luis. Een keer of twee poeder erop en het was helemaal weg.

Nou, in ieder geval heel veel beterschap. Als je paardje verder gewoon voldoende vitaminen en mineralen binnen krijgt en dus gezond van binnen is, zal z'n vachtje best snel terug groeien
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ach als je verteld dat je paardje zo,n lange wintervacht heeft en je moet nog een paar keer wassen dan lijkt mij scheren en een deken op toch niet verkeerd, hoelang duurt het anders voordat hij droog is. Of het wel of niet natuurlijk is daar zou ik mij niet zo druk over maken wel of het je paardje ten goede komt.

Ik denk dat je natuurlijk met je paarden omgaan niet te letterlijk moet nemen, ontwormen, inenten etc het is allemaal niet natuurlijk maar je paarden leven daardoor waarschijnlijk wel langer en gezonder.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Pebbles heeft ook al twee winters op een rij luis gehad. Sommige paarden zijn er gevoeliger voor dan anderen. Mij is verteld dat de paarden met de minste weerstand gevoeliger zijn.

wij hebben Pebbles NIET geschoren (ondanks dat dat volgens onze DA ook het ENIGE was wat de luizen kon verjagen).
    Twee keer gewassen met sebacyl, weggezet op een zonnig windstil plekje tot ze droog was en dat was afdoende.

Ik zou een paard NOOIT scheren. Brrr. Een natte wintervacht is met wat hulp in een paar uur droog, zonder vacht moet je bij iedere temperatuurswisseling opletten. Hoe ga je het dalijk doen als de eerste warme zon doorkomt? Deken op, deken af? In mijn ogen is dat veel risicovoller.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

ik begrijp julie reacties, maar ze heeft ook wonden die niet verzorgt kunnen worden met al dat haar. We hebben zelf ook tinkers op stal met een hele dikke vacht, de vacht van Flicka is daar echt nog niets bij! Bovendien is ze broodmager, de foto's doen me steeds weer huilen. De rui in zou haar nog meer energie gaan kosten, met door haar slechte conditie op dit moment zou ze waarschijnlijk zelf niet eens gaan verharen, waardoor ze het snikheet zou krijgen.

Dit was ook echt niet wat ik wilde, maar het kon gewoon niet anders. Die luis was zo erg dat ik echt het risico niet kon nemen om haar niet te scheren. Flicka droogt echt niet even op. Haar vacht was echt zo lang als een wijsvinger en dan nog is heel dik op elkaar. Zelfs het wassen is dan bijna niet te doen.

k zal straks nog wel even een foto plaatsen van haar vacht

Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Nou...

Ik heb laatst ook mn shetlander gewassen, maar het wordt écht niet zomaar droog hoor.
    Ook niet op een zonnig, windstil plekje.

Daarbij, zijn vacht is zo vreselijk dik, dat je nauwelijks op de huid kunt komen, dus met de verzorging van wonden is dat echt niet ideaal hoor. Daarbij komt ook je goedje wat je tegen luis gebruikt nauwelijks door die vacht heen, en is het daarom dus veel minder werkzaam.

En die luizen, die vreten energie! Dat komt uiteraard precies op het moment dat de tandjes wisselen (zal je altijd zien) en als je dan ook nog eens een wintervacht die bestand is voor temp. tot min 40 graden "even" moet inwisselen voor een zomervachtje... er blijft niets van dat paard over! En een mini is al "zo weinig"

En wat betreft de dekens: dat is een kwestie van goed naar je paard kijken. Natuurlijk is het een gedoe (zeker als dag- en nachttemp. erg verschillen. Dan zit je smorgens de deken te wisselen voor een dunner exemplaar, maar savonds weer terug voor een dikkere deken... zucht) maar je wil toch het beste voor je paard. En als dat "beste" niet gaat (wat dat dan ook moge zijn) dan moet het maar zoals het wél gaat.
    Ik zou de gezondheid van mijn paard niet op het spel willen zetten door maar stug vast te houden aan het "ideaalbeeld" van een ongeschoren paard.

Dus, Diesel,
    Ik vind het wél een goede beslissing. Natuurlijk houden, das allemaal leuk en aardig, maar wat niet gaat, gaat niet, en wat moet dat moet. Het is bijzonder onverstandig om nu je mini te gaan wassen met zo'n pak haar, want ze blijft veel te lang nat, ook (juist) op de huid.
    Als het mijn pony was geweest had ik ook wel even moeten slikken, maar het haar had er gewoon af gegaan. Het groeit wel weer aan, en op dit moment kun je haar gewoon veel beter behandelen. En dáár gaat het om, niet of je haar wel "natuurlijk kunt houden"
    voor mij is het de gezondheid van mijn paard staat op 1. Daarna komt de "ideale situatie" van 24/7 buiten, niet geschoren, geen ijzers, geen bit of hulpteugels in het werk...
    Maar mocht een onderdeel van die "ideale situatie" de gezondheid van mijn paard op het spel zetten, dan gaat hij gewoon binnen, draagt hij een bit, hulpteugels, dekens of wat dan ook wat op dát moment nodig is. En als de balans dan terug hersteld is, dán gaan we terug naar het ideaalbeeld.

Groetjes, Lacuna

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Iedere beslissing die jij in jouw ogen in het belang van je dier neemt is een goede beslissing! Dat vooropgesteld.

Luis komt inderdaad eerder voor bij paarden met een verminderde weerstand. Waaronder ook jonge dieren.

Ben benieuwd naar de foto's!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

bedankt voor julie antwoorden!

Lacuna: Ik had het zelf niet beter kunnen zeggen. Veel stalgenoten vonden het doodzielug dat ik haar nu nat maakte, maar het moest. Maar juist doordat ze geschoren is was ze binnen een kwartier haast helemaal opgedroogd!

Hier een foto van hoe haar vacht was

er zijn 2 vuilniszakken haar afgekomen. Foto's van hoe ze nu is volgen nog!

Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

ahh... dat moet PIJN doen zeg, die vacht eraf zien gaan...
    Haha, ik loop al vreselijk te piepen en te gillen als ik weer een cm van de staart af moet knippen omdat hij er anders op gaat staan

Maar, geloof me, het groeit écht weer aan!

Nou, heel veel sterkte en beterschap voor je paardje he!
    Groetjes, Lacuna

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten