met mijn bijna 2 jarige paardje is rijden uiteraard nog lang niet aan de orde,maar ik zit toch al diep na te denken over hoe ik het zal gaan doen.
met of zonder bit gaan rijden?
geen pijnlijke mond als ze nog aan het wisselen is,bitloos lijkt me prettiger voor een jong paard.
is met een bitloos hoofdstel wel mogelijk om net zulke fijne hulpen te geven als met een bit?en kan je dan ook wel de hogere oefeingen uitvoeren/aanleren zonder bit?
boomloos zadel of bijv wintec zadel met verwisselbare boom?
boomloos lijkt me ideaal om het paard goed op mn zithulpen te leren reageren omdat je en goed kontakt heb,en omdat een jong paard nou eenmaal nog erg van vorm verandert lijkt me een boomloos ook erg handig.
nadeel is dat ik een tijd niet gereden heb en zo'n boomloos niet gewend ben,met als gevolg dat ik misschien dan niet zo'n vaste zit heb wat erg storend kan zijn voor een jong paard wat zn evenwicht moet vinden onder de ruiter.
en hoe goed wordt de druk nou echt verdeelt door zo'n boomloos met bijbehorende pad?
een wintec lijkt me voor mezelf handiger omdat ik zo'n zadel gewend ben en dus rustiger zit,maar het lijkt me wel lastiger om het paard dan goed op mn zit te leren reageren,en ik ben iemand die voornamelijk doorzit,en ik weet niet of dat prettig rijd in een wintec.
de verwisselbare boom is denk ik erg handig als mijn jonge paard spieren gaat ontwikkelen,omdat je er dan altijd een ruimere boom in kan doen.
dus wat zouden jullie kiezen? (als jullie in mijn schoenen zouden staan)
bitloos of bit? (en wat voor soort bitloos of bit om mee te beginnen?)
boomloos of boomzadel met verwisselbare boom?
Bladwijzers