Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: welk zadel en hoofdstel kiezen?

didgeridoo
    Guest

welk zadel en hoofdstel kiezen?

met mijn bijna 2 jarige paardje is rijden uiteraard nog lang niet aan de orde,maar ik zit toch al diep na te denken over hoe ik het zal gaan doen.

met of zonder bit gaan rijden?

geen pijnlijke mond als ze nog aan het wisselen is,bitloos lijkt me prettiger voor een jong paard.
    is met een bitloos hoofdstel wel mogelijk om net zulke fijne hulpen te geven als met een bit?en kan je dan ook wel de hogere oefeingen uitvoeren/aanleren zonder bit?

boomloos zadel of bijv wintec zadel met verwisselbare boom?

boomloos lijkt me ideaal om het paard goed op mn zithulpen te leren reageren omdat je en goed kontakt heb,en omdat een jong paard nou eenmaal nog erg van vorm verandert lijkt me een boomloos ook erg handig.
    nadeel is dat ik een tijd niet gereden heb en zo'n boomloos niet gewend ben,met als gevolg dat ik misschien dan niet zo'n vaste zit heb wat erg storend kan zijn voor een jong paard wat zn evenwicht moet vinden onder de ruiter.
    en hoe goed wordt de druk nou echt verdeelt door zo'n boomloos met bijbehorende pad?

een wintec lijkt me voor mezelf handiger omdat ik zo'n zadel gewend ben en dus rustiger zit,maar het lijkt me wel lastiger om het paard dan goed op mn zit te leren reageren,en ik ben iemand die voornamelijk doorzit,en ik weet niet of dat prettig rijd in een wintec.
    de verwisselbare boom is denk ik erg handig als mijn jonge paard spieren gaat ontwikkelen,omdat je er dan altijd een ruimere boom in kan doen.

dus wat zouden jullie kiezen? (als jullie in mijn schoenen zouden staan)

bitloos of bit? (en wat voor soort bitloos of bit om mee te beginnen?)

boomloos of boomzadel met verwisselbare boom?

Re: welk zadel en hoofdstel kiezen?

Ah leuk topic!
    Ik ga voor boomloos en bitloos

Heb zelf een paardje van 3 en die ga ik inrijden met een barefootzadel. Dat blijft tenminste passen op een groeiend paard. Als hij dan echt uitgegroeid is (ook qua spieren) krijgt hij een zadel op maat met flexibele boom (ofzo, is nog maar een idee)
    Verders een touwhalster om mee in te rijden denk ik. Bevalt ons met grondwerk erg goed, hij kent het al goed en reageert er goed op.
    Later dan misschien een bitloos hoofdstel of sidepull als we een beetje gaan gymmen. Dat lijkt me toch wat minder precies met touwhalster kunnen.
    Heb geen ambities om met bit te gaan rijden in ieder geval
    Surrender to fun!

Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

Diesel is nu net 4 geworden en nogsteeds denk ik elke dag na over welk zadel ik zou willen voor hem en mij. Ik ben er wel al uit dat ik zoiezo voor bitloos ga. Waarom? omdat ik Diesel zelf wil inrijden en ik weet dat ik uit reflex best eens zou trekken en het idee dat hij EN moet wennen aan een bit EN dan nog eens iemand op zijn rug draagt die de controle over dat bit heeft is voor mij geen prettig idee. We doen nu alles met touwhalster wat voor grondwerk opzich prima werkt, maar ik merk dat als ik wil gymmen ik toch voor iets anders moet gaan kiezen en ik dus moet gaan testen of dat een kaptoom, sidepull of zoiets als het dr cook hoofdstel gaat worden. Ik zie dat als dat ik dat gewoon moet gaan tesetn en kijken wat voor Diesel werkt.

Zadel

Ik heb nu een western barefoot en dus boomloos zadel..Ik ben niet de zwaarste en heb toch steun aan het zadel..het zit voor mij erg fijn en zacht(heb snel last van mijn zitbotten of rug) en omdat ik de vorpommel eruit heb gehaald heft hij alle schouder vrijheid wat dus erg belangrijk is. Maar er zijn zoveel verschillende zadels dat ik nog elke dag weer nieuwe dingen ondek..bijvoorbeeld alle soorten boomloze en de verschillen daarin, maar ook vind ik het belangrijk hoe zwaar een zadel is..(is het te tillen voor mij ivm mn rug) en is natuurlijk ook minder gewicht voor het paard..is het kort genoeg voor Diesel omdat hij een korte rug heeft, wil ik dus een boomzadel, een boomlooszadel of iets met panelen of flexibele boom, wat voor model? Dus western of endurance of dressuurgericht..hoelang kun je met het zadel doen?

en dan zit ik ook nog met de kwestie...hoe weet ik dat het goed is? Je wilt het liefst een goed passent zadel als je wilt gaan beginnen met rijden, maar als je nog niet kan rijden hoe ga je het zadel dan testen? Ik kan bijvoorbeeld weinig met de PLIP die eventueel zou kunnen aangeven of het zadel voor Diesel zou passen, want ik kan alleen nog maar stappen met Diesel..en je wilt toch ook weten hoe het ligt e zit als je gaat draven en galoperen! Dus voor mij is het dubbel..vandaar dat ik he nog even op mijn barefoot doe..Die groeit mee..zit voor mij fijn en voor Diesel zal het ook te doen zijn..aangezien we nu maximaal 2 keer per week hooguit 10 minuten rijden(stappen)

Dus tis nog niet allemaal zo makkelijk, maar je hebt nog alle tijd dus ik zou zeggen..orrienteer je gewoon goed..wat jij wil en wat het beste voor je paard is..

Actief Forumlid masja's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    51

Een Vaquero custom zadel! En een LuckyLeather custom hoofdstel.

Dus wel degelijk een boomzadel.
    Probleem met een jong paard is, dat je beter, voor je portemonnaie, niet meteen een custom zadel kunt laten maken, want soms groeien ze er nog uit. Beste leeftijd hiervoor is 4,5-5 jr.
    Dus beginnen met boomloos is een goed idee.(als je niet zwaarder weegt als 65 kg).

Custom hoofdstel: kun je een bosal indoen, of evt. een neusdeel bij laten maken voor bitloos te rijden, maar er kan ook een bitje in. Dus je kunt altijd kiezen. Bevalt het ene niet, dan pak je het andere .

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

ik zou ook voor boomloos gaan denk ik (heb dat zelf niet kunnen doen, omdat mn paard overbouwd is). Maar zorg er dan wel voor dat je vóór die tijd heel wat uurtjes op een boomloos zadel hebt gereden. Het is voor veel mensen een enorme overgang kwa balans, en het is niet zo handig daar op je jonge paard aan te wennen.

Ik heb mijn paard bitloos ingereden. gaat prima. Inmiddels is ze ook gewend aan het bit, maar bitloos voelt nog steeds beter aan. Het maakt ook echt geen fluit verschil hoor, of je bij een jong paard met of zonder bit begint te rijden. maar ook hiervoor geldt, oefen vooraf even met een ervaren paard, zodat je weet hoe je moet sturen. Een touwhalster heeft bv een hele andere inwerking dan een bit en daar hoort dus ook een iets andere manier van sturen bij.

didgeridoo
    Guest

mijn vorige paard heb ik ook zelf ingereden met een side pull,had eerst een bit geprobeert maar ze had nogal wat problemen met wisselen waardoor ze erg heftig met haar hoofd was.de sidepull vond ik zelf niet zo prettig werken (bakstukken te dicht bij de ogen) en ik ben toen een hackamore gaan gebruiken,gewoon met een doorhangend teugeltje,en dat ging prima.

over een boomloos zadel en het wennen eraan:ik denk niet dat ik zelf de mogelijkheid heb om eerst aan een dergelijk zadel te gaan wennen voordat ik ermee op mijn paard ga,misschien dat ik mazzel heb en wel deze mogelijkheid krijg,maar stel dat dat dus niet zo is..... dan is het dus eigenlijk niet handig om met zo'n zadel te beginnen,maar is het dan verstandiger om voor een boomzadel te kiezen?aan de ene kant denk ik tsja,paard heeft nog geen evenwicht onder de ruiter,en ik ook wat minder door een wat "vreemd"zadel,maar wat doe je nou eenmaal in het begin,vooral stappen,en dat rustig uitbouwen,we kunnen er allebij rustig aan aan wennen dus.

en over het gebrek aan steun bij een boomloos;het boomloze londen dressuur zadel ziet er toch wat meer uit als een dressuur zadel,maar zit ie ook zo?
    heb je bij dat zadel niet wat meer steun dan bij een gewoon boomloos zadel?misschien dat dat dan een goed alternatief is.

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Ik heb zelf vrij gauw een boomzadel aangeschaft (3 weken na de eerste stapjes) en heb daarvoor een tijdje gezocht naar een goedkoop goedpassend zadel. ik kwam uit bij een thorowgood dressuur van kunststof. Kostte destijds 360 euro, wat ik een prima prijs vond. En hij was een klein beetje aan te passen, mocht dit nodig zijn. 1 jaar later pastte hij nog prima (laten bekijken door een speciaal opgeleide zadelpasser). Ik heb het zadel wel pas aangeschaft toen mn paard al rugspieren had gekweekt door grondwerk EN 4,5 jaar oud was.
    Nu zijn we 1,5 jaar verder na aanschaf en nog steeds ligt het zadel goed. Wel houd ik er rekening mee dat het zadel vroeg of laat toch vervangen moet worden. Naja, voor deze prijs kan dat ook prima vind ik.

Voor beide zadels is met inrijden iets te zeggen. Ik vond het met het echt ZADELmak maken wel prettig een boomloos zadel te gebruiken. Lekker ligt en het sluit altijd mooi aan, ook als er geen ruiter op zit, in alle gangen. Maar daar zou je ook een barebackpad voor kunnen gebruiken in dat geval.

Ik heb met inrijden een half jaar lang alleen gestapt (ook vanwege de winter en het ontbreken van een rijbaan). Dit heeft ons beiden enorm goed gedaan. Rustig werken aan de rem, het stuur, en het wennen aan elkaar. En dan, als ze dat zelf aangaf een pasje draf proberen. Hetzelfde doen we met de galop. We draven nu weer sinds een week of 6 en ik merk dat de galop eraan zit te komen. Ik wacht af...

Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    24

ik heb nu voor snowdon een boomloos zadel. snowdon is bijna vier en een tinker... ik verwacht dat hij nog wel verder gaat groeien... verder is hij (een soort van) in gereden met een niet passend zadel en is het veel te snel gegaan... met als gevolg dat ik nu een paard heb (wat mag laten zien als hij iets niet leuk vind en dus niet gewoon kort vastgebonden wordt) dat wegrent voor het zadel. vandaar het boomloos zadel wat net als sandra zegt, mooi aansluit, zacht is enzo.

snowdon wil op dit moment ook geen bit in... dan gat hij echt heel onrustig worden... dat kan zijn omdat hij pijn heeft met wisselen of omdat hij het niet meer gewend is. dus ik kijk het nog even aan... ik heb nog geen haast!
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

didgeridoo
    Guest

boomloos lijkt me voor het paard zelf erg fijn,en ze zal idd pas ingereden gaan worden als ze zelf al voldoende ontwikkeld is,dat kan met 3 zijn maar ook pas met 4 of 5 jaar.
    voor die tijd zal ik haar trainen aan de lange lijnen en de longeerlijn dus ze zal al wel wat spieren kweken voordat er een zadel op komt.

in hoeverre is een wintec zadel aan te passen?je kan een bredere boomwijdte nemen als ze meer ontwikkeld is,maar ook dan is de kans groot dat het niet lekker meer ligt natuurlijk.

ik zou graag wat meer willen horen over de barefoor london,ik heb het idee dat je daar als ruiter meer steun in hebt dan de andere barefoots,maar is dat ook zo?

Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    24

bij wintec kan je alleen de voorkant smaller en breeder maken... maar aan de kussens kun je zelf niets doen... dat moet je in de gaten houden!
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

Bladwijzers

Forum Rechten