Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: Update schilfers/jeuk

Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

Update schilfers/jeuk

Sterre heeft een lichte vorm van exceem. Het was mij al een tijdje duidelijk dat voeding hier bij haar een belangrijke rol in speelde.
    De afgelopen 3 winters heeft ze geen jeuk gehad, maar wel vanaf de schoft tot halverwege enorme schilfers op de huid in de manenkam.
    Wassen is in de winter eigenlijk geen optie (lees ijskoud water) en heb ik vorig jaar wel geprobeerd zonder gewenst resultaat.

Alle voeding geprobeerd uit te sluiten, waardoor ze op het laatst alleen nog hooi kreeg en pavo summerfit. Helaas de schilfers bleven. Zelfs als ik alle schilfers had weg gekamd zat ze de dag erna weer helemaal onder. Ik ben toen begonnen met 5 dagen in de week een dopje omega 3-6-9 olie door wat haver wat wel iets verbetering gaf.
    2 maanden geleden besloten dat ik toch eigenlijk wel weer iets van muesli wilde geven als beloning voor het rijden (vindt ze het minst leuke om te doen dus wil er iets positiefs aan hangen) en heb me toen laten adviseren bij de ruitersportzaak waarz e ook St. Hypolyt verkopen. Tevens ben ik qua koeken overgestapt op de stalkoeken van Marstall.
    Sterre krijgt nu zo'n 3x in de week St. Hypolyt structur-E met omega 3-6-9 olie en de overige dagen een Marstall koek. De schilfers zijn nu zo goed als helemaal weg.
    Ik heb dus meer hoop voor aankomende zomer op deze manier.

Wilde het toch even met jullie delen.

Re: Update schilfers/jeuk

Altijd goed om informatie te delen!
    Ik denk dat vooral de Omega-olieën helpen bij het schilfer probleem.

Overigens.. n.a.v. Quinzy's topic over MOK en de kruiden die daarvoor verkrijgbaar zijn ( en kennelijk goed helpen), heb ik ook kontakt gezocht met de winkel diedie kruiden verkoopt: Huppa Ruitersport. Ze blijken nl. ook een kruidenmengeling te hebben voor zomereczemers die goed schijnt te werken. Hun ervaringen ( vooral voor de lichtere gevallen) zijn goed. Het is mede een inwendige reinigingskuur. Die kruiden ga ik in ieder geval aanschaffen voor Jilske - plus de speciale shampoo die ze verkopen tégen overmatige schilfervorming! Want op Jilske's zwarte velletje is dat maar al te goed zichtbaar.

Jilske heeft na haar magnesiumbehandeling overigens nog steeds geen kriebels en schuurt nog niet. Ik wil die kruiden als preventief extraatje gaan geven.

http://www.huppa.nl/
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Fijn Nienke dat je dit deelt, fantastisch toch weer he wat voeding doet.

Moet zeggen dit zet mij wel weer aan het twijfelen, Whoopie heeft gelukkig geen exceem (maar je kunt het maar beter voor blijven). Ze krijgt nu pavo brok (beetje) plus pavo weidekoek maar heb daar toch beetje mijn twijfels over.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    Altijd goed om informatie te delen!
    Ik denk dat vooral de Omega-olieën helpen bij het schilfer probleem.

Overigens.. n.a.v. Quinzy's topic over MOK en de kruiden die daarvoor verkrijgbaar zijn ( en kennelijk goed helpen), heb ik ook kontakt gezocht met de winkel diedie kruiden verkoopt: Huppa Ruitersport. Ze blijken nl. ook een kruidenmengeling te hebben voor zomereczemers die goed schijnt te werken. Hun ervaringen ( vooral voor de lichtere gevallen) zijn goed. Het is mede een inwendige reinigingskuur. Die kruiden ga ik in ieder geval aanschaffen voor Jilske - plus de speciale shampoo die ze verkopen tégen overmatige schilfervorming! Want op Jilske's zwarte velletje is dat maar al te goed zichtbaar.

Jilske heeft na haar magnesiumbehandeling overigens nog steeds geen kriebels en schuurt nog niet. Ik wil die kruiden als preventief extraatje gaan geven.

http://www.huppa.nl/
    De omega olie gaf ik al voor ik stopte met de pavo summerfit en dat gaf eigenlijk amper resultaat na 2 maanden.
    Het gaat echt pas beter sinds ik gestopt ben met de summerfit (en die vervangen heb door de Marstall koek/st. Hypolyt). Ik ben dus erg beneiuwd hoe het deze zomer gaat als ze op het land staan. Ga dus zomers over op de weidekoek van Marstall.

Ergens klinken de kruiden erg goed, maar wil ik er nu niet ook nog gaan bijgeven in de zomer. Dan weet ik straks helemaal niet meer wat nu helpt en wat niet.
    Mocht ze toch weer tekenen van jeuk geven straks dan ga ik alsnog eens proberen met de kruiden van huppa.
    Bedankt voor de tip.

Overigens zie je die schilfers op een vos ook heel goed hoor, moet er niet aan denken een zwart paard te hebben met deze schilfers.

Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

O ja nog even als aanvulling. Ik heb getest nu de schilfers weg zijn of ze reageert op bepaalde merken.
    Geef ik 1x Pavo Natures best heb ik 2 dagen later alweer schilfers. Geef ik bijv. 1 dag structuur muesli van Hartog heb ik ook na 2 dagen weer schilfers, maar wel de helft van het aantal schilfers dat ze krijgt van Pavo.

Hiermee wil ik niet zeggen dat Pavo niet goed is, maar voor Sterre is Pavo wel de grootste boosdoener gebleken.

Overigens geloof ik nog altijd niet dat Sterre echte zomerexceem heeft (eerder een voedselallergie die versterkt wordt door zonlicht). Haar moeder heeft af en toe een compleet jeukvrije zomer zonder dat haar eigenarresse iets anders doet dan anders. Vandaar dat ik denk dat Sterre geen echte zomerexceem heeft.

Grappig is dat - Pauli en Jilske doen het ook niet goed op PAVO en ja, nu je het zzegt: ik heb het wel een tijdje gevoerd om het uit te proberen en in die tijd had Jilske méér jeuk, én meer schilfers.
    Ik ben nu alweer een tijdje aan de Hippolyt, m'n vertrouwde struktur E. Blijf dat toch het beste voer vinden!
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    Grappig is dat - Pauli en Jilske doen het ook niet goed op PAVO en ja, nu je het zzegt: ik heb het wel een tijdje gevoerd om het uit te proberen en in die tijd had Jilske méér jeuk, én meer schilfers.
    Ik ben nu alweer een tijdje aan de Hippolyt, m'n vertrouwde struktur E. Blijf dat toch het beste voer vinden!
    En ja compleet onnozel....maar het ruikt zo lekker als je de voerton open doet.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ja ik vindt dat spul van st-h ook zo heerlijk ruiken, ik voerde Sempermin maar Whoopie eet het gewoon niet
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door whoopie
    Ja ik vindt dat spul van st-h ook zo heerlijk ruiken, ik voerde Sempermin maar Whoopie eet het gewoon niet
    Probeer dan eens één van de andere producten van St.H. - er is vast wel wat bij wat hij wel zal lusten. Zoals bv dat Struktur-Energeticum.
    Sempermin is tenslotte alleen maar een voedingsupplement, geen hoofdvoer.
    http://www.st-hippolyt.de ( de duitse vlag geeft het complete productoverzicht)

Actief Forumlid Nienie's Avatar
    Aangemeld
    May 2007

Waar kun je dat St Hippolyt in NL krijgen? Liefst in de buurt van Alkmaar... En misschien een NL-talige site om echt alles goed te kunnen begrijpen .
    Mijn reis is belangrijker dan mijn doel
    Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg

Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

Ik geef ook de Struktur-Energeticum en Sterre vind het heerlijk. Ik heb voor deze soort gekozen, omdat ze er maar heel weinig van hoeven te hebben zodat ik het in 1 voerbeurt kan doen. Daarbij hadden ze vorig jaar een open zak bij de deur staan als je binnekwam en toen was het me al opgevallen dat het zo lekker rook en goed uitzag.

@nienie: Ik (en alle mensen die ik ken uit jouw omgeving) halen het bij Van Schie in Zwaanshoek.
    http://www.vanschieruitersport.nl/

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Hier nog een met schilferende manenkam. Nooit echt heel problematisch maar toch zichtbaar vooral in de wintermaanden. In de zomer dan uit het zich in licht schuren van manenkam en staartwortel, hoewel er dan minder schilfers zichtbaar zijn. Mijn bevindingen:

Ik heb achtereenvolgens volgende voedingen geprobeerd (in een periode van 3 jaar):
    Aveve (mengeling manegepaarden), Pavo (weet niet meer welk type), Equifyt (korte periode), Havens kruidenmusli en slobber + extra lijnolie, Aveve structuurmengeling gecombineerd met een omega 3 mengeling. Gaven allemaal geen verbetering. Met Havens werd het zelfs slechter.
    Tijdens één zomer geen extra voeding bijgegeven (alleen gras) gedurende 4 maanden, schilfers blijven.
    Met of zonder suplement lijnolie geen verbetering.
    De omega 3 mengeling (wel niet specifiek voor paarden) geen verbetering.
    Er hangt constant een himalaya liksteen in haar stal. Ik merk dat ze daar in bepaalde periodes gebruik van maakt niet gerelateerd met de schilfers.
    Rengel krijgt ook Glucosaminne bij voor haar gewrichten gebruik hiervan veroorzaakt geen extra schilfers. Ik ben bijna 6 maanden gestopt om dit te testen.
    Ze heeft borstels ter beschikking om te schuren.

Sinds ongeveer 1 maand ben ik terug overgeschakeld op Equifyt equi balance (1/2 kg) en daarbij krijgt ze als suplement ruwvoer Equi herbs (1/2 kg) ik zie een lichte verbetering. maar wil nog geen conclusie trekken.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door rengeltje
    Hier nog een met schilferende manenkam. Nooit echt heel problematisch maar toch zichtbaar vooral in de wintermaanden. In de zomer dan uit het zich in licht schuren van manenkam en staartwortel, hoewel er dan minder schilfers zichtbaar zijn.
    Exact de omschrijving van Sterre's klachten, maar dan ook echt exact.

Tnx for sharing.

Bladwijzers

Forum Rechten