Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: veulentje echt te mager, wat voeren? Lust weinig

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

veulentje echt te mager, wat voeren? Lust weinig

Mijn mini appaloosa veulentje wordt in april 1 jaar, maar ik vind haar nu echt te dun worden. Je voelt haar ribben heel duidelijk en ook haar heupbot is echt te voelen als een uitstekend bot.
    Ze heeft een gigantische vacht, lijkt wel een schaap en lijkt het nooit koud te hebben overigens.

Ze beschikt samen met mijn andere pony Diesel onbeperkt over goede kwaliteit voordrooghooi. Ze kregen eigenlijk niets bijgevoerd en staan 24/7 buiten zonder schuilstal.

Ze luste tot voorkort eigenlijk niets behalve gras. Tegenwoordig probeerd ze stukjes wortel te proeven en gaan brokjes er wel in. Maar van biks of dingen ben ik totaal GEEN voorstander!
    Dit omdat ik (mede op stal) al vaker heb gehoord dat problemen als mok of exzeem verdwenen toen men stopte met biks te voeren. Ik overweeg wel veulenbrok, maar doe het dus eigenlijk liever niet, omdat je dan dit probleem er misschien wel mee verhelpt, maar weer andere terug krijgt. Normaal zou ik zeggen: meer hooi voeren, maar ze krijgt dus al onbeperkt dus ik moet het ergens anders gaan zoeken..

Ik dacht misschien maismail bij te gaan voeren, zelf geen ervaring mee, maar heb gehoord dat paarden daar wel van bijkomen.

Wie heeft tips??

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Re: veulentje echt te mager, wat voeren? Lust weinig

Zouden er ook andere problemen kunnen zijn, wormen bv , ik gil maar iets hoor?
    Als ze toch genoeg krijgt aangeboden dan zou ze toch eigenlijk niet zo mager moeten zijn?
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Lekker op veulenbrok zetten, al is het alleen maar om toekomstige gebreken door onvoldoende voedingsstoffen te voorkomen! Dit dier is nu veel te mager en dan mag je principieel tegen brok zijn, dit dier heeft duidelijk niet genoeg aan alleen hooi. Als je bang bent voor nare zaken door allerhande toevoegingen in brok, dan even op en neer rijden naar van Schie in Zwaanshoek. Zij verkopen St.Hyppolyte en Dodson&Horrell, die hebben vast ook veulenbrok in het assortiment en na een telefoontje daarheen bestellen ze het zo als het niet op voorraad is.

Naast de veulenbrok is een extra ontworming met Pyrantel (veulenspoelwormen zijn hier zeer gevoelig voor) om eventuele wormen weg te werken een aanrader. Met alleen mais (in welke vorm dan ook) of lucerne bijvoeren krijg je middels suikers en eiwitten wel energie erin, maar niet de voedingsstoffen die dit jonge dier nodig heeft. Zonder gekheid... bijvoeren hoor, niet blijven sloffen zo. Op latere leeftijd erachter komen dat de botten niet goed ontwikkeld zijn is helemaal triest...
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

Maar josé ik vraag me af hoe het kán dat een shet veulen te mager is als het onbeperkt hooi krijgt...en dan nog voorsroog hooi....
    Tekorten in de voeding ben ik helemaal met je eens maar het kan toch niet dat het echt een tekort aan voedingsstoffen zouden zijn??
    Ik heb toch een opleiding paardenhouderij gedaan, alle voedingsboeken doorgenomen..maar als je er niet zoveel mee bezig bent en verder weinig problemen hebt met het voer dat je geeft.... on me....

Welke vitaminen zijn bijvoorbeeld belangrijk voor het goed verteren en opnemen van ruwvoer?
    En wat, buiten wormen, zou een shet veulen zo magen kunnen maken/houden?

Ik weet toevallig dat jij veel van voeding weet samen met nog een paar....zou je zo vriendelijk willen zijn??

Thanks!
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Een veulen heeft gewoon heel veel voedingsstoffen nodig voor zijn fysieke ontwikkeling.
    Botten moeten groeien, spieren moeten gevormd worden.. in eerste aanzet krijgt het veulen veel van moeders mee: je ziet wel eens dat merries helemaal interen als het veulen erg lang bij de merrie blijft drinken en niet afgespeend wordt. Het kind groeit en moeder teert in.
    Nu neem ik aan dat dit veulen afgespeend is en het nu op hooi moet doen. De kwaliteit van hooi is niet constant , zelfs hooi van optimale paardenweides loopt qua voedingswaarde terug. Geef je veulen dus vooral wél veulenbrok om de nodige stoffen (calcium, magnesoium en spoorelementen) binnen te krijgen.

Een veulentje mag natuurlijk niet vét worden en waar je ook wel rekening mee moet houden is dat zo'n jonge spring-in'het-veld veel energie verbruikt! Ze zijn, ook door de groeispurt die ze op die leeftijd doormaken, vaak wel aan de magere kant. Ze moeten echter wel wat vlees op de billen hebben, uitstekende heupbotten.. dan zou ik ook zeggen te mager.

Wormen of andere parasieten.. ja da's een mogelijkheid. Heb je wel ontwormd?
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

Allereerst iedereen bedankt voor de antwoorden!!

@ Marianne: ik heb wel ontwormd, en voor de zekerheid ook zo'n wormkit aangevraagd bij 't woud' om een wormeiteling te laten doen, maar misschien dat ik ook maar een keertje extra ontworm met Pyratel, wat Jossie ook zegt.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door anroomy
    Maar josé ik vraag me af hoe het kán dat een shet veulen te mager is als het onbeperkt hooi krijgt...en dan nog voorsroog hooi....
    Tekorten in de voeding ben ik helemaal met je eens maar het kan toch niet dat het echt een tekort aan voedingsstoffen zouden zijn??
    Ik heb toch een opleiding paardenhouderij gedaan, alle voedingsboeken doorgenomen..maar als je er niet zoveel mee bezig bent en verder weinig problemen hebt met het voer dat je geeft.... on me....

Welke vitaminen zijn bijvoorbeeld belangrijk voor het goed verteren en opnemen van ruwvoer?
    En wat, buiten wormen, zou een shet veulen zo magen kunnen maken/houden?

Ik weet toevallig dat jij veel van voeding weet samen met nog een paar....zou je zo vriendelijk willen zijn??

Thanks!
    dat vroeg ik me dus ook af... het is wel alleen van de laatste maand eigenlijk best snel gegaan heb ik het idee..

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jossie
    Lekker op veulenbrok zetten, al is het alleen maar om toekomstige gebreken door onvoldoende voedingsstoffen te voorkomen! Dit dier is nu veel te mager en dan mag je principieel tegen brok zijn, dit dier heeft duidelijk niet genoeg aan alleen hooi. Als je bang bent voor nare zaken door allerhande toevoegingen in brok, dan even op en neer rijden naar van Schie in Zwaanshoek. Zij verkopen St.Hyppolyte en Dodson&Horrell, die hebben vast ook veulenbrok in het assortiment en na een telefoontje daarheen bestellen ze het zo als het niet op voorraad is.

Naast de veulenbrok is een extra ontworming met Pyrantel (veulenspoelwormen zijn hier zeer gevoelig voor) om eventuele wormen weg te werken een aanrader.
    Met alleen mais (in welke vorm dan ook) of lucerne bijvoeren krijg je middels suikers en eiwitten wel energie erin, maar niet de voedingsstoffen die dit jonge dier nodig heeft. Zonder gekheid... bijvoeren hoor, niet blijven sloffen zo. Op latere leeftijd erachter komen dat de botten niet goed ontwikkeld zijn is helemaal triest...
    Helemaal gelijk in! Ik ben principieel tegen brok, maar had nu ook zelf wel een schuldgevoel omdat ze nu eigenlijk al te mager is! Daarom dat ik ook hier geplaatst heb wat ik het beste kan gaan voeren, want op alleen hooi red ze het blijkbaar niet. Ik ben wel blij dat ik ook dit ondervonden heb, omdat ik zo teminste zeker weet dat ik die brok geef met een reden en niet zomaar.. Een ritje naar Van Schie heb ik er zeker wel voor over! Ik neem aan dat St Hyppolyte dus geen toevingen heeft?

Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Morgen even een uitgebreider antwoord... ik moet zo echt door de sneeuw gaan afreizen naar Amsterdam .

@Diesel, Zowel Hyppolyte als Dodson hebben beide geen onnatuurlijke toevoeging zoals o.a. Pavo en Havens wel gebruiken. Ik voer zelf al ruim een jaar Dodson naar volle tevredenheid en Kate is best gevoelig voor vreemde dingen in voer (jeukklachten en darmproblemen).

Een paard in de groei heeft onder andere een andere behoefte aan calium en fosfor voor de botontwikkeling. De grond waar jij je paarden hebt staan is redelijk zuur en arm, ofwel je komt hoe dan ook bepaalde voedingsstoffen tekort via gras en hooi. Wij hebben ook grond in die hoek gehad, wij gaven ook standaard een vitaminen/mineralen supplement op maat bij, naar aanleiding van de ruwvoermonsters. Dit veulen is duidelijk te mager, het is geen prettig weer én het dier heeft geen schuilplek. Dat in combi met de groei die dit dier zou moeten doormaken en dus niet doet, duidt op tekorten.

Volwassen dieren komen niet zo snel iets tekort bij goed ruwvoer, veulens en jonge dieren wel. Ze hebben nou eenmaal een andere behoefte, die niet altijd gedekt wordt door het ruwvoer. En dat kan afhankelijk zijn van de bemesting van het ruwvoer, maar is ook sterk afhankelijk van de grondsoort. Vermoedelijk is het ruwvoer prima voor volwassen dieren, maar bevat het te weinig voor dit veulen in deze omstandigheden.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

bedankt voor je antwoord jossie!

Dit veulen is duidelijk te mager, het is geen prettig weer én het dier heeft geen schuilplek. Dat in combi met de groei die dit dier zou moeten doormaken en dus niet doet, duidt op tekorten.

Volwassen dieren komen niet zo snel iets tekort bij goed ruwvoer, veulens en jonge dieren wel. Ze hebben nou eenmaal een andere behoefte, die niet altijd gedekt wordt door het ruwvoer. En dat kan afhankelijk zijn van de bemesting van het ruwvoer, maar is ook sterk afhankelijk van de grondsoort. Vermoedelijk is het ruwvoer prima voor volwassen dieren, maar bevat het te weinig voor dit veulen in deze omstandigheden.
    ik vrees dat ik me een beetje teveel natural heb laten wezen ze red het inderdaad onder deze omstandigheden niet en groei is erg belangrijk voor haar!

Ze kwam te mager bij mij, maar is goed aangekomen. Daarmee dat ik dacht dat het zo prima ging, tot ze de laatste maand weer steeds dunner werd. Ik ga haar zowieso nog eens extra ontwormen.

Tevens gaat mijn voorkeur uit naar het Dodson&Horrell voor, mede omdat ze zo'n volledige webiste hebben en een uitgebreid assortiment.

ik citeer even van de website
    Foal Mix can be fed from 2 weeks of age and is recommended for foals up to 12 months of age when Mare & Youngstock Mix can be introduced.
    Flicka wordt eind april 1 dus dat is nog maar 1 maand. Misschien voor de achterstand is het toch beter om daar een zak van te voeren? Of zal ik meteen Mare & Youngstock Mix gaan voeren?

Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Ik ben even aan het speuren geweest voor je en heb je per pb al een aanrader gedaan . De twee producten die je hier noemt zijn mengelingen, wat prima is mits paardlief het eet. Ik meende me te herinneren dat dit diertje wel brok eet, maar geen dingen die ze niet kent, vandaar dat ik je een ander voer heb aangeraden (te voeren tot 3 jaar en in brokvorm, hoog geconcentreerd en dus geen grote hoeveelheden om te voeren ). De Suregrow lijkt mij dan ook erg geschikt voor dit minipaardje .

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

Ik heb voor Diesel ook de Save & Sound gekozen, omdat hij wel gevoelig is voor teveel suiker en deze uit de collectie mij het beste aansprak voor Diesel.

Voor Flicka wordt het de Suregrow (die heb ik besteld), omdat die zo toch het meest specifiek naar voren komt voor een opgroeiend veulen! Wat ik alleen nog wilde vragen, ze vond die Save & Sound toch lekker vandaag (omdat ik toch nog op de bestelling moet wachten geef ik haar een beetje mee van die Save en Sound dus) Maar voor de lekker kan ik daar toch wel een handje van bij de Suregrow voor haar doen?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

helaas was er meer aan de hand k ga nu iets schrijven bij medisch

Bladwijzers

Forum Rechten