Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: Leren Voorwerpen te pakken

Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Leren Voorwerpen te pakken

Mijn paard neemt graag dingen in haar mond. Het lijkt me leuk om daar op een positieve manier iets mee te doen. Ik denk er aan om haar leren dingen op te pakken. En vele stappen later misschien dingen te apporteren. Ze is niet erg speels. Maar misschien ligt dit dichtbij haar en vindt ze dit wel leuk om te doen. Als ze nu dingen oppakt, beloon ik haar 'braaaaaaaaf'. Als ze de stick beetpakt die ik haar voorhoud, krijgt ze een 'braaaaaf' en daarna een voedselbeloning. Hoe kan ik dit structureel aanpakken en haar dit aanleren? Nu rommel ik maar wat aan. Tips en ervaringen zijn welkom.
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

Re: Leren Voorwerpen te pakken

Ken je het boek Grondwerk met Paarden van Inge Teblick? Dat gaat over clickertraining, dus trainen met behulp van een geluid en een voedselbeloning. Heel praktisch met veel oefeningen en foto's. Ook oefeningen als dingen oppakken en apporteren. Ik denk dat je daar veel aan kunt hebben. Ook om te voorkomen dat je paard bijvoorbeeld onbeleefd wordt, als ze doorkrijgt dat jij een wandelende voedseluitdeler bent...
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door liesbetm
    Ken je het boek Grondwerk met Paarden van Inge Teblick? Dat gaat over clickertraining, dus trainen met behulp van een geluid en een voedselbeloning. Heel praktisch met veel oefeningen en foto's. Ook oefeningen als dingen oppakken en apporteren. Ik denk dat je daar veel aan kunt hebben. Ook om te voorkomen dat je paard bijvoorbeeld onbeleefd wordt, als ze doorkrijgt dat jij een wandelende voedseluitdeler bent...
    Heb je veel aan dat boek gehad Liesbet?

Nou, ik vond het een heel leuk boek om te lezen, echt heel praktisch, waarbij je stap voor stap de beginselen van clickertraining uitgelegd krijgt. Maar ik heb vervolgens besloten om hier niet mee verder te gaan. Mijn paard had het best snel door en ik zou hem vast wel dingen kunnen leren op die manier, maar ik vond het voor mezelf niet de methode die ik zocht. Ik ben nu met Parelli bezig en dat past beter bij mij. Meer een 'over all' aanpak, terwijl clickertraining voor mij een beetje te veel het aanleren van kunstjes is - hoewel sommige mensen hier heeeeeel anders over denken, weet ik.
    Maar als je dat leuk vindt, is het een heel handig boek. Er wordt ook erg gehamerd op het aanleren van beleefdheid bij het paard en dat hij uit je persoonlijke ruimte moet blijven. Dat is natuurlijk wel heel belangrijk bij deze methode. En timing natuurlijk: precies belonen op het moment dat je het gewenste gedrag ziet, of de aanzet daarvan. Iets wat bij Parelli natuurlijk ook belangrijk is, alleen dan zonder voedsel, althans minder. Ik denk dat je beide methodes ook best kunt combineren, hoor. Misschien dat ik het nog eens oppak, maar nu moet ik eerst nog een paar levels Parelli doorwerken.

Aangemeld
    May 2005

Ik heb ook een boekje over clickertraining in huis. Daarbij werken ze met een aanraakstok die je het paard voorhoudt. Zoiets lijkt me zo omslachtig. Kun je iets vertellen hoe Inge Teblick het omschrijft?

Ik wil wel een poging doen, maar ze heeft ook een website waar je veel info kunt halen: http://www.ingeteblick.be/.
    Het idee is dat je eerst je paard leert dat een bepaald geluid (kan een klik zijn, maar ook een woordje zoals 'yes'), gevolgd door een voedselbeloning (een brokje of een stukje wortel, appel oid), betekent dat hij iets goed heeft gedaan. Je leert hem bijvoorbeeld eerst met zijn neus je hand aan te raken. In het begin doe je het zo dat hij het bijna niet kan missen. Dan meteen het geluidje, gevolgd door de beloning. Meestal valt dan snel het kwartje: aha! Ik doe dit, dan hoor ik dat en krijg ik iets lekkers. Als hij dat doorheeft, kun je dat uitbouwen. De afstand tussen je paard en je hand verder vergroten, bijvoorbeeld, maar ook: pas belonen als hij je hand drie keer heeft aangeraakt, of als hij iets heeft aangeraakt EN opgepakt etc. Je kan vervolgens van alles verzinnen en aanleren. Klinkt simpel he?

Aangemeld
    May 2005

Leuke site. Staat goede info in voor een leek, zoals ik. Je krijgt echt een indruk hoe ze werkt. Dat boek zet ik ook maar op mijn wenslijstje.

Doen we dit linkje nog maar een keer.

Privé les van Els :

viewtopic.php?f=36&t=12927&st=0&sk=t&sd=a&hilit=ap port
    Surrender to fun!

Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Leuk dat je dat linkje naar boven tovert Floor.....straks krijg ik strafwerk van Els want ik heb mijn huiswerk wat ik naar aanleiding van dat linkje kreeg na een jaar nog steeds niet kunnen inleveren

Sorry Els (maar we kunnen wel al andere trucjes zoals "tijgers" vangen )
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Ja, F6, aan het werk jij!
    Misschien kan je ze leren om tijgers te apporteren, lijkt me ook wel wat
    Surrender to fun!

Aangemeld
    May 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Hästli
    Doen we dit ]/images/smilies/icon_mrgreen.gif[/img] :
    viewtopic.php?f=36&t=12927&st=0&sk=t&sd=a&hilit=ap port
    GAAF!! Ik moet wel lachen dat het paard zich niet haast. Op een bepaalde manier verwachtte ik dat ie als een hond op de bal zou storten. Maar hij is een stuk wijzer. Geen energie verspillen.

Bladwijzers

Forum Rechten