Hoi,
ik zou graag jullie ervaringen willen horen over het volgende: wij zijn kalmpjes met mijn bijna vijf-jarige ruin aan het "werk". Dat wil zeggen grondwerk, loswerken, werk aan de hand (kaptoom), dubbele lijnen of kalm aan onder zadel, stap en draf. Ongeveer vier keer in de week.
Moon heeft rechtsvoor een scheef voetje. Dit zie je terug in zijn schouders, de een is iets boller als de ander.
Tot begin van dit jaar stond hij voor op ijzers om dit te corrigeren. Begin van het jaar heb ik mijn beide paarden van de ijzers af laten halen en nou is dat hoefje behoorlijk aan het veranderen. In goede zin.
We hebben Moon ingereden met een Freeform Classic.
Tijdens het rijden is hij nog heel erg bezig met hoe hij zijn lichaam kan gebruiken, hij valt gauw over zijn schouders. Begrijpelijk voor een jong onervaren paard. Maar nou valt mij de laatste tijd op hoe wiebelig mijn benen eigenlijk zijn in de Freeform. Ik heb er express al dresuurbeugelriemen aangehangen omdat de originele riemen wel elastiekjes leken.
Ik heb nou even een Barefoot Arizona van iemand te leen en het lijkt toch of dat een stuk beter gaat. (Ik ben een Westernzadel gewend.)
Nou zit ik dus te dubben of ik mijn Freeform in zal ruilen voor een Barefoot. Ik heb onder beide een goede pad liggen met flinke vilten inlages.
Een boomzadel is nu zeker nog geen optie. Ik heb er vorig jaar een voor hem aan laten passen. Deze lag echter al heel gauw niet goed meer met als gevolg dat hij rechtsom alleen nog maar kon vallen.
Gezien zijn ongelijk ontwikkelde schouders hou ik het voorlopig liever bij een boomloos zadel.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Bladwijzers