Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123
Resultaten 31 tot 33 van de 33

Topic: ontwormingsschema's en middeltjes

Re: ontwormingsschema's en middeltjes

Even tussendoor aan Jossie; is het nou beter om in de wei te 'starten' met paarden of eerst met schapen? Ik meende altijd dat je eerst de schapen erop moest gooien, maar als ik dit zo lees is het veel logischer om eerst paarden te doen. En er worden ook weleens droge koeien in de kudde gezet, hoe zit het daar eigenlijk mee? (Vraagmaarraakbaak )

En ontopic; wij ontwormen 4x per jaar Equest (+20 appelmoes-wormspuiten ) en dat is ook wel nodig denk ik, er staan regelmatig vreemde pownies in de wei/bak en de kudde wisselt over 3 grote stukken wei waar het de moeite niet is om stront eruit te halen.

op http://www.rvludovicus.nl/ontwormen.htm vind je een overzicht van de werkzame stoffen tegen de diverse soorten wormen.

Ik heb mijn 4-jarige merrie in een kudde van 8 paarden op 4,5 hectare land. Wij halen geen mest van de wei. In de zomer krijgen de paarden elke week een nieuw stuk wei, na 4 weken is het eerste stuk weer aan de buurt, en vanaf november tot april krijgen ze 1,5 hectare om kapot te lopen. We hebben samen met het Woud, waar je ook mesttesten kunt laten doen, een ontwormschema opgesteld: testen eind maart, eind juni en eind september, en dan alleen die paarden ontwormen die een besmetting hebben van meer dan 200 eitjes. Zij adviseren ivermectine omdat daar minder resistentie is dan tegen pyrantel. Moxidectine zou ik persoonlijk niet standaard gebruiken, dat is een vrij zwaar middel en goed om "achter de hand" te hebben als het eens echt nodig zou zijn... als je paard dat standaard krijgt en er komt resistentie heb je niets meer....
    Tenslotte adviseren ze dan december/januari om met Equimax te ontwormen. Dit dan wel weer standaard voor de hele kudde. Dan pak je in ieder geval 1 keer per jaar de lintworm (door de praziquantel die erin zit) en de horzeleitjes. Dus een paard dat altijd negatief test op wormen krijgt alleen in december equimax in plaats van 6 keer per jaar een ontwormspuit...
    Het is natuurlijk niet altijd makkelijk om een mestmonster van je paard te nemen als ze in een kudde van 8 loopt op 1,5 hectare, maar meestal ga ik een stukje met haar wandelen en neem dan een plastic zakje mee, en ze mest altijd wel ergens onderweg.

Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123

Bladwijzers

Forum Rechten