Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 24 van de 24

Topic: mate van schade bit

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

Re: mate van schade bit

Ik kan het filmpje niet zien want ik heb geen quicktime maar ik weet dat er een aantal mensen zijn die heel prachtig zonder bit kunnen rijden...

Het is makkelijker voor een paard omdat nageven zit in het kaakgewricht. Natuurlijk ook door de rest van het lijf maar in de hoofd/halshouding komt het uit het kaakgewricht...
    Met bitloos rijden kan je wel makkelijk een hoofdhouding krijgen maar hoeft het kaakgewricht niet per see ontspannen te zijn...dit kan ook verkrampt zijn alleen heb je daar geen invloed op.

Met bit kan je lichte druk uitoefenen op die onderkaak en als het paard dan lichtjes kauwt weet je dat het kaakgewricht ontspannen is.

En ja, natuurlijk kan je met bit teveel druk zetten en ook een verkrampte kaak veroorzaken...maar op deze manier maak je het voor het paard makkelijker om het gewricht te ontspannen...en heb je er zelf wat beter zich/gevoel op.

Mocht ik wat vergeten zijn kan iemand mij dan even aanvullen?
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door liesbetm
    Kun je dat uitleggen? Waarom is het gemakkelijker voor een paard zijn onderkaak te ontspannen, als er constant druk op wordt uitgeoefend? Waarom kun je beter communiceren met via een stuk ijzer in de mond? Kan dat alleen maar op die manier? Serieuze vraag hoor! Want ik zie er echt tegenop om ooit weer met een bit te moeten rijden, als ik zo ver kom met Parelli. Voor mijn gevoel is het een stap terug in plaats van vooruit. En deze meneer op dit filmpje kan het toch ook best aardig zonder... http://web.mac.com/ralphgoessens/Lie...eo/VIDEOS.html
    Jammer dat het filmpje niet werkt (is een Mac site, zowel IE als FF pakken hem niet).

Haha, Anna is mij al voor zie ik (was beetje langzaam met typen)

Bedankt voor de opfrissing, Anna.

Tsja, ik kon het niet zo precies uitleggen waarom of hoe het werkt. Tis ook een gevoel dat ik erbij heb. Een soort van licht, continue, subtiel, wederzijds contact.

Ach, ik ben ook jarenlang tegen een bit geweest, met het idee dat je zonder bit precies hetzelfde kunt. Maar toch, dan zie ik van die filmpjes van bijv. Nevzorov of Honza en dan mist ik toch een soort van souplesse in de houding. De 'losgelassenheit' zegmaar. En nee, dat heb ik zelf ook nog lang niet bereikt, maar toch zit ergens in mijn hoofd wel een beeld van hoe dat zou kunnen voelen.

Net zoals eerst het 'vasthouden met leiden' echt helemaal not-done was in mijn ogen, maar ik er door Chris Irwin toch ook wel positieve punten van ben gaan zien.

En zoals Anna al zegt: het moet passen bij het paard, de ruiter en de omstandigheid. Zo vind mijn paard een optoming die kruislings onder de kaak doorloopt 'claustrofobisch' aanvoelen en doe ik hem meer plezier met een bit, waarbij hij verder niets om het hoofd heeft.

De claim dat een bit altijd pijn doet, daar ben ik het trouwens niet mee eens.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door anroomy
    Mocht ik wat vergeten zijn kan iemand mij dan even aanvullen?
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door liesbetm
    Kun je dat uitleggen? Waarom is het gemakkelijker voor een paard zijn onderkaak te ontspannen, als er constant druk op wordt uitgeoefend? Waarom kun je beter communiceren met via een stuk ijzer in de mond? Kan dat alleen maar op die manier?
    Wellicht zit hier het misverstand? Wanneer je een paard geleerd hebt om nageeflijk te zijn, zit er geen "constante druk" op. Dan voelt het contact superzacht aan en je paard als verend elastiek.

In L3 leer je gewoon een nieuwe techniek (met bit rijden). Heb je weer meer keuzemogelijkheden, wat je kunt afstemmen op paard, doel en omstandigheden. Grz Els
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Aangemeld
    Apr 2005

Ik kon het filmpje wel zien en was niet super onder de indruk. (Vast teveel gezien ).
    Ik vond het paard mooi dragen. Althans, voor zover er iets getoond werd, want de drafstukjes waren wel erg minimaal. Passage was heel duidelijk vanuit de Spaanse pas geleerd ( wat mij trouwens niet stoort hoor ) En wat ik me verder dan ook afvraag is:
    *Traint* deze meneer dan ook alles "zonder bit"??? Of is dit zijn "eindproduct-van"??
    Wel vaker worden er van die filmpjes aangedragen, waarbij ik mezelf afvraag, hoe het *volledige* trainingspad van dat paard eruit heeft gezien . Grz Els

Dit filmpje was ook niet bedoeld als ultiem voorbeeld van bitloos rijden (ik heb ook wel mooiere gezien, maar nu even niet bij de hand), maar je ziet toch wel heel duidelijk mooie verzameling - zonder bit dus. Je kunt ook goed zien dat het nog niet 'af' is. Paard maakt af en toe aardig 'misbruik' van zijn vrijheid door tijdens het hals strekken aan het gras te snuffelen. En zo zijn er meer imperfecties. Hij is op weg naar ... zeg maar. En ik denk zelf dat het een oefenfilmpje is, geen eindproduct, dus dat hij wel degelijk zo traint. Maar goed, ik ken hem verder niet, dus ik weet niet wat hij buiten beeld doet.
    Overigens zijn er meer manieren om bitloos te rijden dan halsring, touwhalster of dr. cook. Ik rij zelf met een sidepull en vind dat erg vergelijkbaar met 'met bit' rijden. Mijn paard kan daar zeker wel nageeflijk op lopen. Maar ik rij geen dressuur, dus ik kan niet zeggen of dat bitloos net zo goed gaat als met bit. Ik zou het alleen wel willen dat het zo was...
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door jasminum
    ik toen vroeg me af waarom een paard dan zijn mond opendoet als je het bit in wilt doen?
    Ik dacht dat de topicstarter zich dit afvroeg. Niet zozeer of we voor of tegen het rijden met bit waren.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door E.Zanden
    Ik kon het filmpje wel zien en was niet super onder de indruk. (Vast teveel gezien ).
    Ik vond het paard mooi dragen. Althans, voor zover er iets getoond werd, want de drafstukjes waren wel erg minimaal. Passage was heel duidelijk vanuit de Spaanse pas geleerd ( wat mij trouwens niet stoort hoor ) En wat ik me verder dan ook afvraag is:
    *Traint* deze meneer dan ook alles "zonder bit"??? Of is dit zijn "eindproduct-van"??
    Wel vaker worden er van die filmpjes aangedragen, waarbij ik mezelf afvraag, hoe het *volledige* trainingspad van dat paard eruit heeft gezien . Grz Els
    yep deze meneer traint zonder bit....

Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door rengeltje
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door jasminum
    ik toen vroeg me af waarom een paard dan zijn mond opendoet als je het bit in wilt doen?
    Ik dacht dat de topicstarter zich dit afvroeg. Niet zozeer of we voor of tegen het rijden met bit waren.
    Ja dat vraagt ze zich af, maar haar topictitel is vele malen breder dan haar vraag.
    Alle gegeven reacties vallen gewoon wél onder de topic-titel. Ga zo door, zou ik dus zeggen Grz Els

[size=99px]
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Inger
    yep deze meneer traint zonder bit....
    @Inger; weten wij nu hoe je aan die info komt?[/size]

Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

Ik ben eigelijk ook nogsteeds blij dat Diesel nog nooit een bit in heef gehad..en wil dat ook zolang mogelijk strekken..Voral omdat ik weet dat de combinatie ik als niet opperbeste ruiter kan rijden en de kans groot is dat ik uit reflex snel aan de teugels zal trekken..met dus dat Diesel ook nog niks gewent is met rijden en het daar erger mee zou maken..ofja de associatie met het bit en net leren rijden.

En ook dat idee van ijzer dat contact maakt met vlees..en dan het idee dat het allemaal rij gevoelig is..neej daar trek ik nogsteeds een pijnlijk gezicht bij..

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten