Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 17

Topic: Paard paniekt in trailer

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Paard paniekt in trailer

Hoihoi,

Het maatje van Dokie, Justin, heeft een probleempje... De eigenaren hebben een tweepaardstrailer, Dokie links (de zwaarste), en Justin rechts. Justin wil er enkel en alleen in als Dokie er al in staat, anders niet. Staat Dokie er al in, dan is het geen probleem. Het rijden zelf is tot 2 maanden geleden geen probleem geweest. Sinds 2 maanden echter, gaat ze tijdens het rijden paniekerig doen, dribbelen, zich tegen het schot laten vallen etc. Dokie hebben we al eens strakker gezet, we dachten dat-ie haar beet, maar dat is ook niet het geval. Twee maanden geleden is er ook niets geks gebeurd in de trailer, het is plots opgekomen, maar wie weet is er iets dat we over het hoofd hebben gezien, iets kleins.
    Afgelopen vrijdag is het echt flink mis gegaan toen ze naar les gingen. Justin was omgevallen, en lag met haar benen onder het schot door, onder Dokie's buik dus. Dokie voelde het gelukkig aan, en heeft zich niet verroerd. Ze hebben met touw haar benen tegen d'r buik gedaan, zodat ze eerst Dokie eruit konden halen, toen het schot, en tóen pas kon zij eruit. Sowieso bleef ze nog een tijdje liggen, omdat ze in shock was.

Ik heb al voorgesteld om in elk geval rescuedruppeltjes te halen, rescuezalf hebben we al, maar volgens mij hebben we daar dan niet veel aan... Wat kunnen we doen, om haar zich op d'r gemak te laten voelen in de trailer?

Groetjes, Rianne
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Re: Paard paniekt in trailer

He wat akelig, dat zal wel even tijd kosten voordat het vertrouwen weer terugkomt. Heb zo geen tips voor je moet denk ik wel rustig en goed worden aangepakt.
    Veel succes!!
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Dankjewel! Vanavond moeten ze weer in de trailer naar les... Duimen maar dat alles goed gaat...
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Heb nog steeds niets gehoord over Justin. Ik hoop maar dat alles goed ging gisteravond!
    Iemand ideeën of sugessties om dit alles op te lossen?

Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005

Wat een ellendige situatie, lijkt me vreselijk om mee te maken.

Het is nu zaterdag, dus waarschijnlijk is ze al naar les geweest, maar waarom?
    Waarom zo snel? Judith heeft een verschrikkelijke ervaring meegemaakt, en is duidelijk niet op haar gemak in de trailer, waarom haar dan toch die trailer in willen om naar de les te gaan? Die kan je toch ook afzeggen ?

Ik begrijp dat het niet jouw paard is, en dat dit soort dingen moeilijk te zeggen is tegen de eigenaar, maar wie weet.
    Natuurlijk zijn rescuesdruppeltjes goed, maar dat lost in mijn ogen de oorzaak niet op.

Lees het dagboek van Anna,Room, Quasi en Sirius eens, dat is zo mooi om te lezen hoe ze een paard went om op de trailer te lopen, en er daarna kleine stukjes in mee te rijden.
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

waarom het paard toch steeds op de trailer zetten als het niet wil??

Dit moet men gaan oefenen.. bij elk stapje richting te trailer waarbij het paard ontspannen blijft ben je tevreden en ga je pas de dag erna of later weer een stapje verder.. trailer laden zit ook in de oude level 2

forceer het paard niet, dat paard heeft al zo'n akelige situaties meegemaakt en zo maken ze het alleen maar erger. Laat het paard eerst even bijkomen... Dan rustig wennen aan de trailer en dan rustig wennen aan kleine stukjes rijden.
    Als ze door blijft gaan met lessen en dat paard op de trailer forceren maak je het echt alleen maar erger...

Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Okay, ik zal 't proberen tegen ze te zeggen, maar tis niet mijn eigen paard... Ik hoop dat ze ernaar willen luisteren.

Maargoed, met een paar keer niet in de trailer is het natuurlijk nog niet opgelost... Tips?

vooral rustig opbouwen en het paard zich gemakkelijk laten voelen bij de trailer...
    Ik heb eigenlijk nooit een lastige trailerlaadsessie meegemaakt met eigen paarden, larona liep er zo op en malik iets angstiger dus met rustig de tijd nemen stond hij er ook altijd zonder problemen op.

Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Heb nog even wat meer info gekregen over trailerlaadprobleem... Justin lijkt op d'r gemak als ze de trailer in moet, en even in de trailer staat. Maar na 2 minuten begint ze pas raar te doen. Te dribbelen, laat zich tegen het schot vallen etc. Hoe kunnen we haar op zo'n moment op haar gemak laten voelen?

Het kan zijn dat het paard in paniek raakt als het op de trailer staat, of dat er toch iets gebeurd is tijdens een vorige rit, waardoor ze geschrokken is.
    Rescue druppels helpen symptomatisch maar nemen de oorzaak niet weg.
    Star of Bethlehem (Vogelmelk) neemt het trauma weg, Rock-rose (Zonneroosje) werkt tegen paniekangst.
    Deze bloesems in combinatie met rescue remedie zouden kunnen helpen.
    Natuurlijk ook langzaam opbouwen en niet steeds te lang op de trailer laten, zodat het paard alles kan verwerken en overwinnen.

Succes

Els
    http://www.els.vze.com

Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Okay, thanks! Sowieso is het op de trailer hoogstens een kwartiertje, het is niet ver rijden naar de manege, maar wel net te ver om met de paarden erheen te stappen.

Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2008
    Leeftijd
    56

Ja, ik mag het natuurlijk helemaal niet zeggen en al helemaal niet voorstellen.
    Maar misschien is het een idee om zelf eens een ritje in de trailer te gaan zitten, op weg naar de manege bijvoorbeeld. Welliswaar zonder paarden er in, maar alleen voor de ervaring. Dan krijg je misschien een beter idee wat er mis kan zijn. Misschien rammelt er iets, al rijdende, op loopt de rem aan, of weet ik wat. Ik heb een keer eerder een ritje meegemaakt in de trailer, enne.... het is een hele ervaring! Het is eigenlijk een wonder dat die paarden zo braaf zijn. Daarnaast is de ene trailer de andere niet.
    Maar het is verboden...., maar ja, door rood licht fietsen is dat ook.
    Sorry, ik wil wel eens een beetje stout zijn ter wille van.... Zo'n ongeluk wil je ook niet meer meemaken.

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Mijn oude Beau had precies hetzelfde, van de ene op de andere dag. Hij was 18 jaar toen het begon. Alleen in een 1,5 of in een 2-paards met het schot schuin ging wel goed. Ik heb begrepen dat paarden op zekere leeftijd sterke engte-vrees kunnen ontwikkelen en ineens niet meer in een enkel plekje in een 2-paards kunnen staan. Ze houden zichzelf stomweg niet goed meer overeind, ze hebben wat meer ruimte nodig, aan de achterkant met name.
    Bij Beau is het nooit meer over gegaan, ik heb hem daarna altijd alleen vervoerd en dat ging altijd goed.
    Hoe oud is Justin?
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Justin is 17 jaar Zou dus best kunnen! Maar hoe bedoel je schuin.. in lengte schuin of in breedte zeg maar? Sowieso kunnen ze helaas niet apart vervoerd worden... Er is maar 1 trailer, en Dokie en Justin moeten tegelijk naar les

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten