Pagina 3 van de 5 EersteEerste 12345 LaatsteLaatste
Resultaten 31 tot 45 van de 72

Topic: Zadel-sores

Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Re: Zadel-sores

Ben heel benieuwd hoe je zadel gaat worden Trea!
    Maar dit ziet er veelbelovend uit

Dank dat je ons laat meekijken in deze materie want het is erg leerzaam. Die eerste boom wat een verschil zeg met die andere.
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Actief Forumlid mariejo's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Leeftijd
    58

Ooh jeetje, tussen de beide bomen zit echt wel een groot verschil.
    Ben ook erg benieuwd hoe het zadel er uiteindelijk uit komt te zien.
    Prendre la vie comme elle vient!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jun 2007

Wow!!!
    Ziet er super uit!
    heb je een linkje, of pb je me even wat dat allemaal kost?
    Zou een oplossing voor Conquistador kunnen zijn, maar de vraag is hoe lang Anna nog op hem past...

Als ze in België moeten zijn, komen ze ook eens bij mij langs !!!! Zou er eindelijk een oplossing voor zadel-probleem zijn???
    NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
    Ryona, Kalinine en El Amore

O ja... ik vergat het allerbelangrijkste nadeel van de equiflex-trees. Er zit namelijk geen ruggengraatopening/vrijheid in. Het is een dichte, massieve plaat, die een beetje bol staat en zo enige ruggengraatvrijheid 'belooft'. Tot de ruiter te zwaar wordt, of de boom begint te slijten en overflexibel wordt. Raden wat er dan gebeurt..

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Hè, jij had toch ook een continental flex? En daar was je wel heel blij mee toch?
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

klinkt ook erg als een Louis mening...
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door myracara
    Hè, jij had toch ook een continental flex? En daar was je wel heel blij mee toch?
    Ja, en ik ben er nog steeds heel blij mee. Het is een multifunctioneel zadel dat op veel paarden past, bovendien is het echt heel kort.
    Maar ik zie het nu toch wel meer als een veredeld boomloos zadel en ben blij dat ik het altijd gereden heb met een speciale pad die druk verdeelt. Ik moet eerlijk zeggen dat het me reuze tegenviel toen ik de boom in mijn handen had, hoe dun en flexibel hij is. Het leek wel een tupperware schaal.
    Het heeft zeker voordelen zo'n flex-tree, maar toch ook wel nadelen, en die zag ik eigenlijk nooit zo.

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Ja okee, dat kan ik me voorstellen ja, dat het dan schrikken is.

Ik denk eerlijk gezegd dat het met zadels, net als training, altijd na een half jaar weer anders blijkt te zijn. Een half jaar geleden lees je overal dat die equiflex het toch echt ís, net als dat over boomloos een tijd terug zo was en parelli en chris irwin... en het is allemaal ook niet slecht, maar het perfecte zadel is er gewoon niet en de perfecte methode ook niet.
    Hoe jammer dat ook moge zijn.

In ieder geval wel heel leuk dat je zo`n mooi zadel voor Enya laat maken!
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

2 reacties op de genoemde "hyp" flex-tree's:

Eerst een visie van mijn kant.
    (western-)zadels zijn de laatste 20 jaar geworden tot wat de meeste producten zijn geworden: massa-consumptie goed. Natuurlijk wilde ook de zadelmaker tot 1980 een goede boterham verdienen, maar het belang van een degelijk product, een goede klantenkring en liefde voor het paard, waren toch nadrukkelijk aanwezig.
    Helaas is bij de meeste producten , de zgn. life-cycle een heel belangrijk punt geworden. Het product wordt minder duurzaam en dus kun je er meer verkopen. En hoe zet je nou als leverancier net even meer producten op de markt, dan je concurrent? Juist; door in het marketing spel, aspecten als mode en de "innovatieve" plus-punten van je product aan te prijzen.
    De nieuwtjes. Beter dan een ander. De "doorbraak". High-tech.
    Bij auto's (als voorbeeld) is het de electronica. Bij sportschoenen de "Air" en "Gel" zolen. Bij westernzadels is dat de boom (veel meer dan een boom en leer is het niet).
    Is het nu altijd beter? Daar verschillen de meningen over. Inderdaad, die nieuwe Toyota rijdt veel zuiniger. Maar o, wee als de board-computer het laat afweten of moet worden ge-reset. Dan zit je diep in de shit en de kosten. Ik heb een Chevy Pick-up 1993. Die is 0,0 technical (dus lust wel wat LPG), maar loopt al 350.000 km zonder motor revisie of board-computer reset. Onderhoud is kindelijk eenvoudig en laag in kosten (niemand in de werkplaats heeft een speciale computer nodig om een evt. probleem op te sporen).
    Westernzadels met correct passende houten/rawhide bestaan al ruim 300 jaar. Daar reden en rijden in de USA en Canada al heel veel generaties, heel wat kilometers mee.
    Zo'n boom is, net als alle starre voorwerpen op een bewegelijke ondergrond, een compromis. Een compromis dat in 300 jaar is uitgerijpt tot één van de beste compromissen die er is.
    De Chevy onder de zadelbomen, waar nog heden ten dage iedere Western Horseman in USA en Canada bij zweert. Dat zal wel een goede reden hebben (geen benzine).
    Ik zelf rij al bijna 20 jaar western. En niet alleen een rondje in een bak, of een uurtje achter een paar koeien aan. Ook trektochten door de EIfel, met ritten van meer dan 8 uur in het zadel; ik en mijn paard(en) hebben nooit problemen, hoewel ik eigenlijk veel te zwaar ben.

Specifiek m.b.t. flex-tree's:
    De bedenker van de flex trees, wilde een aantal jaren terug eerst een zeer beperkte oplage doen, omdat hij - terecht - eerst in de praktijk wilde zien hoe en wat. Maar een grote zadelfabrikant, zag dat anders. De ontwerper, werd een zeer lucratief (exclusief) contract onder de neus geschoven en Continental had de primeur. Met zo een grote impact, dat Continental in Europa, middels deze flex-tree's de absolute nummer 1 in A-merk fabriekszadels werd.
    EU merken als Westwood, Garland en nog een aantal anderen hadden het nakijken en moesten het blijven "doen" met "starre" kunststof bomen van o.a. Ralide.
    Totdat in Duitsland (waar Continental heel groot was) een jaar na de introductie, de eerste klachten over de flex-tree's komen. Te slap, drukpunten en veel breuk. Binnen 2 jaar regent het klachten. Zo erg, dat Continental Duitsland, de problemen over zee gaat verhalen bij de producent van de flex tree's. Overigens tevergeefs, want waar staat beschreven waaraan zo'n flex tree moet voldoen (Ralide is in USA de enige kunststof boom met CEE certicaat)?
    Al met al heeft de flex-tree het in Duitsland wel gehad en gaat men weer terug naar de "ouderwetse" hout/rawhide of hout/fiberglas boom.
    Ik heb hier al een aantal flex-tree zadels ter reparatie gehad. En mijn mening over de flex tree is heel kort: bagger.
    Neemt niet weg, dat er nog heden heel veel mensen zijn, die met veel plezier op zo'n zadel rijden en ook zullen blijven rijden.

MVG Louis

Nog even specifiek n.a.v. de foto's van de flex tree.
    De boom op zich bestaat uit een kunststof plaat.
    De holle vorm over de lengte as, wordt voor een belangrijk deel verkregen door de holle kanten van zowel de fork als de cantle. Beide zitten met spaanplaatschroeven van onder - door de kunststof - op deze kunststof plaat vastgeschroeft.
    Dat is echter nog niet het ergste.
    Het ergste is, dat zowel de fork als de cantle zijn gemaakt van één klos hout en NIET van lagen (met meerdere richtingen) op elkaar gelijmd hout ( zoals bijv. multiplex).
    In 4 van de 5 gevallen (van reparaties bij mij) bleek het hout van de cantle gespleten, door de dwars krachten die op de cantle waren gekomen, met als gevolg dat de spaanplaatschroeven los kwamen en de stabiliteit (die toch al niet top is) geheel verloren was gegaan. Super flex dus.

Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Louis en Trea,

Ik vind het prachtig hoe mooi de boom aansluit op de rug van Enya.
    Maar dit is een statisch gegeven, maar wat gaat er gebeuren bij beweging, de rug beweegt mee... heb je daar ook gegevens van?

Begrijp me niet verkeerd, dit is zeker geen afbreuk, alleen zijn wij (orthopedisten) ook al jaren (misschien wel eeuwen) op zoek naar de steunzool die niet alleen statisch de voet ondersteund maar ook ondersteuning geeft aan de voet tijdens het stappen. En dit laatste is niet zo simpel, daarom mijn vraag.
    Nu zit de rug natuurlijk onder het zadel en de voet boven de steunzool, maar het blijft een vraag die ik belangrijk vind!
    "Dromen komen uit..."

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Liesbet
    Louis en Trea,

Ik vind het prachtig hoe mooi de boom aansluit op de rug van Enya.
    Maar dit is een statisch gegeven, maar wat gaat er gebeuren bij beweging, de rug beweegt mee... heb je daar ook gegevens van?
    Ik ben geen zadelmaker, heb me alleen de laatste jaren ongans verdiept in verschillende soorten bomen en zadelsystemen. Heb er ook kapitalen aan uitgegeven, heel veel geprobeerd (diverse typen boomloos, flextrees, vaste bomen) en ben tot de conclusie gekomen dat voor de lange tochten die Enya en ik maken, in combinatie met mijn eigen gewicht (ook te zwaar ), een goed passende starre boom het fijnst is voor zowel Enya als voor mij.
    Als die keus gemaakt is, is het een kwestie van een goed zadel zoeken. Ik hoop dat ik dat nu gedaan heb. Ik sta in ieder geval helemaal achter het principe-van-de-kale-boom-op-het-paard-aanmeten.

Ik geloof dat Louis de vraag al beantwoord heeft op de vorige blz:
    Westernzadels met correct passende houten/rawhide bestaan al ruim 300 jaar. Daar reden en rijden in de USA en Canada al heel veel generaties, heel wat kilometers mee.
    Zo'n boom is, net als alle starre voorwerpen op een bewegelijke ondergrond, een compromis. Een compromis dat in 300 jaar is uitgerijpt tot één van de beste compromissen die er is.
    De Chevy onder de zadelbomen, waar nog heden ten dage iedere Western Horseman in USA en Canada bij zweert
    .

Gegevens?? Of die er zijn?? Bedoel je wetenschappenlijke gegevens? Ik denk het eigenlijk niet. Ik denk dat het onmeetbaar is, omdat alles afhangt van paard, ruiter, manier van rijden/belasten, en de combinatie ervan.

Louis, nog bedankt voor je toevoeging.

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Kreeg je je zadel niet vandaag???
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Reban&Kabriche
    Kreeg je je zadel niet vandaag???
    Jaaaaaaaaa, vanavond rond zessen!!

Bladwijzers

Forum Rechten