Pagina 2 van de 5 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 72

Topic: Zadel-sores

Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

Re: Zadel-sores

ben ook super benieuwt naar wat het gaat worden! Na dat verhaal over equiflex ben ik wel geintresseert geraakt juist hihi..maar ook meer omdat niet boven de 70 kilo kom en er verder goeie verhalen over hoor en lees. Hoelang durt het voordat je die boom terug hebt ui amerika? En voordat je dan een compleet zadel hebt?

[quote="Funnygirl"]

K]Ja precies, Louis garandeert dat met een goed passende boom een minimaal gewichtsverschil (bij Enya) van 50kg kan worden ondervangen zonder dat de boom niet meer past. Enya is nu 10, redelijk uitgegroeid zou je mogen verwachten. De normale zomer/winterveranderingen zullen niet meer dan 50 kg zijn omdat ik haar weidegang erg beperkt hou.

Ze heeft er eigenlijk wel recht op vind ik. Na zoveel jaren ons trouw rondsjouwen door bossen en lanen met echt niet altijd even goed passende zadels, mag ze óók wel eens.

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Super hoor Trea! Enya verdient een lekker zadeltje. Ben alvast erg benieuwd naar de foto's!
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Actief Forumlid masja's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    51

Hee, een echte Vaquero!!
    Proficiat met je beslissing, een heel goede als je het mij vraagt!!
    (ooit, op een dag, als ik weer een paard heb, dan komt er ook een Vaquero, alleen zal dat een kruising met Lucky Leaher zijn, want ik wil hem dan zelf bewerken )

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Wauw, gaaf dat je een maatzadel voor Enya laat maken Dat lijkt me toch wel de ultieme mogelijkheid om iets perfect passends te krijgen.

Nog even een vraagje over die eerste foto. Je schrijft dat je schrikt van het breedteverschil, maar in het deel waar de boom zit (dus boven de 'knik' waar de zweetbladen naar beneden hangen) zie ik niet zo heel veel breedteverschil. De zweetbladen zijn toch flexibel? Of valt dat nogal tegen?
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Het stuk kussen wat op de bok rust (net boven de knik) dáár klemde het. De onderkant van de zweetbladen zijn wel buigzaam, hoe verder naar boven hoe minder het zich 'opent'.

Actief Forumlid mariejo's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Leeftijd
    58

Hee Trea,

wat goed een eigen zadel voor Enya, en nog wel een op maat gemaakte.
    Ik zelf heb een brede Continental western equiflex voor Lieke gevonden op de bekende site, maar ben nu wel even benieuwd wat er nu mis is met dat equiflex.
    Lieke is ook altijd zuur bij het opzadelen, maar in jouw beschrijving van Enya zie ik ook Lieke terug, heel herkenbaar.
    Even offtopic: gaat alles goed?
    Prendre la vie comme elle vient!

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Oh Trea gaaf!!!! Ben vorig jaar een keer bij Louis geweest, had namelijk ook interesse voor een Western zadel (heb uiteindelijk wel wat anders gekozen maar goed i.v.m. het prijskaartje). Was wel onder de indruk van zijn werk en zijn verhaal. Heb toen ook zadels geprobeerd op zijn paarden, echt super fijn!

Ben benieuwd!!!
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

De boom is klaar! Al met al nog best snel gegaan.

De eerste twee foto's zijn van de standaart boom die het 'best' paste op Enya. Dat was wel even slikken, want dit is een gewone X-full quarterboom, die in veel westernzadels zit.

Zie hoe hij bridged. Dit had ik dus allemaal moeten gaan shimmen, waardoor je de hele boom weer van de rug aftilt.

Op de schouders ligt hij ook te strak. Hier zal ze telkens met haar schouder tegenaan stoten met lopen.

Dit is de gemaakte boom.

O, nog even over flexibele bomen..
    ik ben daarvoor speciaal naar Horsemanoutfitter in Groessen gereden om te gaan kijken naar flexibele bomen. Dezelfde equiflexboom die Parelli nu in zijn zadels gebruikt.
    Volgens Louis hebben deze bomen het grote nadeel het meest flexibel te zijn op het punt midden in het zadel. Hoewel de hele boom flexibel is, is de flexibiliteit onder de cantle en voorboom héél erg beperkt. De dunne plastic plaat (waaruit de boom bestaat) gaat echter knikken in het midden. Daarom zie je bij equiflexzadels welke ouder zijn dan 10 jaar (daarom krijg je maar 10 jaar garantie op die boom) een knik/vouw in het leer ontstaan van je seat.

Ik heb de boom proberen te 'knikken' met mijn blote handen en dit ging zonder moeite.
    Als de boom warm wordt van de lichaamstemperatuur van het paard zal hij dáár het eerst en het meest inbuigen en daarmee veel druk geven in het midden van de rug. Of je moet een flextree hebben die 100% goed ligt op je paard. En dáár geloof ik niet meer zo in, nu ik gezien heb hoe al die bomen lagen op Enya's rug.

Wow, wat een verschil zeg tussen die eerste en de gemaakte boom! Als ooit het belang van een goed passend zadel duidelijk wordt dan kan je dat zien op deze foto's.
    Maar - misschien een onnozele vraag, blijft die pasvorm nu nét zo goed als de boom 'aangekleed' wordt?
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    Wow, wat een verschil zeg tussen die eerste en de gemaakte boom! Als ooit het belang van een goed passend zadel duidelijk wordt dan kan je dat zien op deze foto's.
    Maar - misschien een onnozele vraag, blijft die pasvorm nu nét zo goed als de boom 'aangekleed' wordt?
    Onder een westernzadel komen geen kussens, alleen platte lappen leer. Dat blijft dus passen, bovendien zet leer zich naar de vorm van de boom cq paard. Het leer zit er alleen maar voor het comfort van het paard, maar heeft geen enkele draagkracht.

Het enige 'gevaar' zijn nog de lengte (naar beneden en naar achteren) van de skirts. Enya heeft niet zo'n lange rug. Squareskirts (van die lange vierkante zweetbladen) zullen irritatie geven aan haar heupen. Daarom heb ik voor korte roundskirts gekozen.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ziet er goed uit, mooi dat je zo goed kunt zien wat de pasvorm is, lijkt wel een grote hoorn aan de voorkant zeg.
    Hoe lang gaat het nu nog duren voordat het zadel klaar is?
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Ziet er prachtig uit Trea. Ben erg benieuwd naar het uiteindelijke zadel. Wat zal Enya er blij mee zijn! En jij ook natuurlijk
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Wat gebeurt er nu als ze gaat bewegen? oftewel haar buik intrekt en haar rug bolt? Wat gebeurt er dan met de pasvorm? Heeft Louis dat ook laten zien?
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door issiem
    Wat gebeurt er nu als ze gaat bewegen? oftewel haar buik intrekt en haar rug bolt? Wat gebeurt er dan met de pasvorm? Heeft Louis dat ook laten zien?
    Ja, exact hetzelfde als met een flex-tree. Zó flexibel is een flex-tree namelijk niet, dat het meeflext in de bewegingsrichtingen van je paard.
    Dan zou je een boomloos zadel moeten nemen.

Pagina 2 van de 5 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten