Ben terug begonnen Enya te berijden. Drie weken geleden voor het eerst sinds een jaar (zo ongeveer of misschien wel langer..) weer eens opgezadeld.
Bij het opzadelen had ik al ernstige twijfels over het zadel. Het lag naar mijn idee wel erg krap op de schouder/schoftpartij.
Ze liep er overigens prima mee, de hele rit. Maar bij het afzadelen werd het me duidelijk dat het toch echt niet goed lag. De deuken zaten in de schoft. Die trokken er wel weer uit na een poos, maar oké, hier kon dus niet meer mee gereden worden.
Toen de deuken er weer uitgetrokken waren heb ik met zo'n flexibel meetlatje (te koop bij de kantoorboekhandel) de plek gemeten nét achter de schouder waar de voorkant van het zadel ligt.
Zo'n ding dus:
![]()
en een mal van karton gemaakt. Die heb ik bij het zaddel gehouden en ik schrok me kapot van het breedteverschil:
Je hoeft geen zadelpasser van beroep te zijn om te zien dat hier iets niet klopt.
Ik denk dus dat het tijd wordt dat Enya ook eens een eigen (passend) zadel krijgt. Enya heeft nog nooit een eigen zadel gehad, ze werd altijd gereden met het zadel wat al van één van mijn andere paarden was.
En inderdaad is ze berucht om haar zure kijken als ik (of iemand anders) met het zadel aankom, ze zal altijd weglopen als je met het zadel naar haar toekomt. Maar lang leve het savvy opzadelen, het is nog altijd gelukt om haar naar ons toe te laten komen en op te zadelen zonder sores.
Ik weet haar gedrag aan het 'geen zin hebben' om te lopen, waar Enya trouwens ook berucht om is![]()
Nu denk ik dat het één misschien wel verband houdt met het ander. Feit is wel, dat als Enya eenmaal loopt, dan loopt ze. Ze is net een dieseltje, even opwarmen, maar dan is ze ook enthousiast. Maar ze is ook een kei in het verbijten van eigen ongemak en pijn. een echte bikkel, in dit geval niet zo handig natuurlijk, want dan heb je veel sneller in de gaten dat er iets niet goed zit op die rug.
Precies een jaar geleden heb ik dit zadel geplipt trouwens, met mager resultaat. Niet goed, maar ook niet zo vreselijk slecht. Sindsdien wel al een keer een langere singel moeten kopen, dus ik had het eigenlijk wel kunnen weten.
Maar goed... al een paar weken lang gezocht op MP, ik merk dat mijn voorkeur sterk uitgaat naar een equiflex achtig zadel. De equiflex is het enige zadel waar zowel Marjolein, Leo en ik ons alledrie lekker op voelen, alle andere zadels zijn discussiepunten. En Enya wordt bereden door ons alledrie, dus haar nieuwe zadel wordt geen vz, dressuur, geen boomloos..
Helaas is het aanbod equiflexen in een super-brede maat op MP nihil, wel veel westernzadels, maar eerlijk gezegd.. ik vind het allemaal niks. De een ziet er nog kwakkeliger uit dan de ander, ik weet niet hoe ze zitten, hoe ze liggen..
Nee, besloten voor een nieuw zadel. Heb de websites van wat westernzadelmakers uitgeplozen, het verschil in aanmeten gelezen.
De één doet het met een visgraadmal, de ander met de hand, weer een ander doet het door een kale boom op het paard te zoeken die past en daaromheen een zadel te maken. En voor die methode ben ik het meest te spreken.
Ik heb ooit een zadelclinic meegemaakt waar westernzadels op het paard gelegd werden, die leken dan heel mooi te passen. Als de betreffende boom die in dat zadel zat, dan kaal op het paard werd gelegd, dan zag je ineens de gebreken! Bruggende zadels, rocking zadels.. afschuwelijk gewoon!
Inmiddels ook wat info ingewonnen over de flexibele bomen (die bijv. in de equiflex zit, maar ook in de parelli zadels) en daar wordt je ook al niet blij van! Heb foto's gezien van het binnenste van een equiflexzadel, en ik schrok met kapot toen ik zag hoe dun en flexibel het middenstuk (tussen de fork en de cantle) in werkelijkheid is! Dit mag de naam 'boom' helemaal niet dragen mi. Als je meer dan 70kg weegt is het helemaal niet ondenkbaar dat je met je gewicht gewoon op de rug van het paard zit! En laat ik nou zwaarder zijn, en Leo ook.
Ik ga dus nu maar voor een echte harde boom uit één stuk. Niks geen flexibele delen er aan.
En zodoende kwam ik uit bij Vaquero.
Morgen komt Louis langs om Enya te meten, ik ben reuze benieuwd wat voor zadel aangeraden wordt en of haar 'boom' er in standaart zal zijn, anders wordt het maken.
Wordt vervolgd dus![]()
Bladwijzers