Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 72

Topic: Zadel-sores

Zadel-sores

Ben terug begonnen Enya te berijden. Drie weken geleden voor het eerst sinds een jaar (zo ongeveer of misschien wel langer..) weer eens opgezadeld.
    Bij het opzadelen had ik al ernstige twijfels over het zadel. Het lag naar mijn idee wel erg krap op de schouder/schoftpartij.

Ze liep er overigens prima mee, de hele rit. Maar bij het afzadelen werd het me duidelijk dat het toch echt niet goed lag. De deuken zaten in de schoft. Die trokken er wel weer uit na een poos, maar oké, hier kon dus niet meer mee gereden worden.

Toen de deuken er weer uitgetrokken waren heb ik met zo'n flexibel meetlatje (te koop bij de kantoorboekhandel) de plek gemeten nét achter de schouder waar de voorkant van het zadel ligt.

Zo'n ding dus:

en een mal van karton gemaakt. Die heb ik bij het zaddel gehouden en ik schrok me kapot van het breedteverschil:

Je hoeft geen zadelpasser van beroep te zijn om te zien dat hier iets niet klopt .

Ik denk dus dat het tijd wordt dat Enya ook eens een eigen (passend) zadel krijgt. Enya heeft nog nooit een eigen zadel gehad, ze werd altijd gereden met het zadel wat al van één van mijn andere paarden was.
    En inderdaad is ze berucht om haar zure kijken als ik (of iemand anders) met het zadel aankom, ze zal altijd weglopen als je met het zadel naar haar toekomt. Maar lang leve het savvy opzadelen, het is nog altijd gelukt om haar naar ons toe te laten komen en op te zadelen zonder sores.
    Ik weet haar gedrag aan het 'geen zin hebben' om te lopen, waar Enya trouwens ook berucht om is

Nu denk ik dat het één misschien wel verband houdt met het ander. Feit is wel, dat als Enya eenmaal loopt, dan loopt ze. Ze is net een dieseltje, even opwarmen, maar dan is ze ook enthousiast. Maar ze is ook een kei in het verbijten van eigen ongemak en pijn. een echte bikkel, in dit geval niet zo handig natuurlijk, want dan heb je veel sneller in de gaten dat er iets niet goed zit op die rug.

Precies een jaar geleden heb ik dit zadel geplipt trouwens, met mager resultaat. Niet goed, maar ook niet zo vreselijk slecht. Sindsdien wel al een keer een langere singel moeten kopen, dus ik had het eigenlijk wel kunnen weten.

Maar goed... al een paar weken lang gezocht op MP, ik merk dat mijn voorkeur sterk uitgaat naar een equiflex achtig zadel. De equiflex is het enige zadel waar zowel Marjolein, Leo en ik ons alledrie lekker op voelen, alle andere zadels zijn discussiepunten. En Enya wordt bereden door ons alledrie, dus haar nieuwe zadel wordt geen vz, dressuur, geen boomloos..

Helaas is het aanbod equiflexen in een super-brede maat op MP nihil, wel veel westernzadels, maar eerlijk gezegd.. ik vind het allemaal niks. De een ziet er nog kwakkeliger uit dan de ander, ik weet niet hoe ze zitten, hoe ze liggen..
    Nee, besloten voor een nieuw zadel. Heb de websites van wat westernzadelmakers uitgeplozen, het verschil in aanmeten gelezen.
    De één doet het met een visgraadmal, de ander met de hand, weer een ander doet het door een kale boom op het paard te zoeken die past en daaromheen een zadel te maken. En voor die methode ben ik het meest te spreken.

Ik heb ooit een zadelclinic meegemaakt waar westernzadels op het paard gelegd werden, die leken dan heel mooi te passen. Als de betreffende boom die in dat zadel zat, dan kaal op het paard werd gelegd, dan zag je ineens de gebreken! Bruggende zadels, rocking zadels.. afschuwelijk gewoon!

Inmiddels ook wat info ingewonnen over de flexibele bomen (die bijv. in de equiflex zit, maar ook in de parelli zadels) en daar wordt je ook al niet blij van! Heb foto's gezien van het binnenste van een equiflexzadel, en ik schrok met kapot toen ik zag hoe dun en flexibel het middenstuk (tussen de fork en de cantle) in werkelijkheid is! Dit mag de naam 'boom' helemaal niet dragen mi. Als je meer dan 70kg weegt is het helemaal niet ondenkbaar dat je met je gewicht gewoon op de rug van het paard zit! En laat ik nou zwaarder zijn, en Leo ook.

Ik ga dus nu maar voor een echte harde boom uit één stuk. Niks geen flexibele delen er aan.

En zodoende kwam ik uit bij Vaquero.
    Morgen komt Louis langs om Enya te meten, ik ben reuze benieuwd wat voor zadel aangeraden wordt en of haar 'boom' er in standaart zal zijn, anders wordt het maken.

Wordt vervolgd dus

Re: Zadel-sores

Een hele goede keus, ik hoop dat jullie er samen uitkomen.

Hoi,

Die afspraak met Horseman Outfitter, blijft die nu staan dan?

Groetjes
    Roos
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Pocalover
    Hoi,

Die afspraak met Horseman Outfitter, blijft die nu staan dan?

Groetjes
    Roos
    Ja, morgenmiddag

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Datis idd een behoorlijk verschil zeg dat zadel en die mal, dat is schrikken zeg. Wist trouwens niet dat je die flexibele dingen kon kopen bij de boekhandel, bedankt voor de tip.

Ga je dan toch voor een westernzadel, dan heb je toch wel weer het probleem dat het zadel zo zwaar is, of niet?
    En zo,n zadel van E Green dan die lijken mij ook wel comfortabel.

Succes met je zoektocht, volg het weer graag
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Tjonge Trea, dat is een enorm verschil! Dat wordt idd een eigen zadeltje voor Enya.
    Fijn dat je er in ieder geval goed op gelet hebt.

Ik ben zelf overigens nog steeds erg blij met m'n Australisch/Westernzadel. Ligt meer op de rug en niet om het paard heen dus imo minder knelpunten (hangt natuurlijk ook nog wel steeds van het paard af). Singelsysteem is ook erg prettig.

Linkje:
    http://www.aussiesaddle.com/classic.html (en dan de Bronco Poley met hoorn)

En een linkje naar het singelsysteem:
    http://www.aussiesaddle.com/girths__gir ... ystems.htm (de onderste: tackaberry system), je kunt je singel gemakkelijk vast- en losklikken

Als je het zadel eens wilt proberen, geef je maar een gil hoor. Dan wil ik best langs komen...
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Gave zadels zijn dat Linda, hoeveel kg is een lb ook alweer?
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door whoopie
    Gave zadels zijn dat Linda, hoeveel kg is een lb ook alweer?
    1 lb = 0.45359237 kg
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door whoopie

En zo,n zadel van E Green dan die lijken mij ook wel comfortabel.
    Ja, daar had ik ook wel een goed gevoel bij. Meederen denk ik, want de wachttijd bedraagt momenteel 9 maanden.
    Da's mij iets te lang

O en wat betreft het gewicht.. ja dat is idd zo. Maar omdat het op wens gemaakt wordt, kan ik het wel zo minimalistisch mogelijk laten maken.

Linda, heb jij jouw zadel geimporteerd?? Zo op de gok?

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Linda, heb jij jouw zadel geimporteerd?? Zo op de gok?
    Zadel geimporteerd idd, alle maten (inclusief die van mezelf ) doorgegeven. Zoals op de site staat.
    Misschien is het idd wel een gok geweest, maar een dergelijk zadel (met hoorn en Australian Stock eigenschappen) verkopen ze helaas in Nederland nog niet (dit was precies het zadel wat ik zocht eigenlijk). En omdat je echt de maten en het gewicht van je paard en jezelf door moet geven vertrouwde ik dit wel.

Gelukkig past het zadel dus. Anders had ik 'm óf verkocht óf teruggestuurd (daar heb ik dus wel rekening mee gehouden en goed over nagedacht, want dat is een risico wat je loopt natuurlijk).

Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

en? vertel vertel...

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door peaches
    en? vertel vertel...
    Haha nou.. dat was very simply.
    Er bestaat geen standaart westernzadel voor Enya, sterker nog, er bestaat geen standaart boom.
    Louis heeft een mal gemaakt van haar rug, deze wordt opgestuurd naar Amerika, daar wordt een boom gemaakt, Louis komt deze boom over een week of 6 passen op Enya's rug, en bij goedbevinden wordt er een zadel omheengemaakt.

Ben vanmiddag nog met de mal (die ik zelf gemaakt heb) naar horsemanoutfitter geweest, maar ze kunnen me niet helpen aan een zadel.
    Eerlijk gezegd vond ik de zadels die daar lagen ook niet van een bijster mooie kwaliteit.
    Of ik ben nu erg verwend door het fotoboekje van Louis, godallemachtig wat maakt die prachtige zadels.

Enya bleek trouwens meer specifieke kenmerken te hebben, waarvoor een op maat gemaakte boom beter is. Een standaart boom zal (ook als hij zou passen) te ver naar achter op de rug glijden waardoor ik met mijn gewicht achter het paard kom te zitten. Bij het maken van een boom 'op bestelling' kan dit allemaal aangapast worden.
    Evenals de plek van de fenders. Ik heb aangegeven dat ik het fijner om die onder me te hebben ipv. naar voren zoals in westernzadels. Dat kan nu gemaakt worden.

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Klinkt allemaal super en heel prijzig Of zie ik dat fout?
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

O toch een echte van Louis, good for you (en Enya).
    Ben erg benieuwd, denk gezien jouw smaak dat je echt een heel erg mooie laat maken. Nice and simpel.

Klinkt inderdaad duur, maar volgens mij kun je als je paard uitgegroeid is beter 1 keer een goed zadel op maat laten maken.
    Als je een paar keer een zadel koopt dat uiteindelijk toch niet lekker past ben je net zo veel geld of meer kwijt. (nog los van het ongemak voor het paard)

Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten