Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: Longeren? Lukt niet!

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Longeren? Lukt niet!

Hoihoi,

ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen!
    Ik zou Dokie graag longeren om hem een beetje warm te maken, voordat ik vrijheidsdressuur met hem doe. Tis nog niet bepaald een soepel paard. Het probleem is alleen: Hij dóet 't gewoon niet! Ik sta in het midden, hij op anderhalve meter van me af, hoofd naar me toe. Ik kan doen wat ik wil, kijken naar z'n achterhand, van me weg proberen te drijven (groot maken/groot gebaar), zwaaien met zweep achter achterhand, tik op de grond, tikje op achterhand, het maakt helemaal geen zak uit. Hij blijft staan waar-ie staat, en meer dan dat doet-ie niet, en hij lijkt het ook niet van plan te zijn.

Wat moet ik doen?

De eigenaren hebben ook een freestyle cursus met hem geprobeerd te doen, maar daar grapten ze zelfs dat hij autistisch was. Hij reageerde totaal niet op ze, en negeert vrijwel alle lichaamstaal. De eigenaren zochten juist een rustig paard wat niet schrikt, niet te gevoelig is, en waar vrijwel iedereen op kan rijden. Hoe kan ik hem weer gevoelig maken voor lichaamstaal, maar er wel voor zorgen dat hij net zo'n überrustige goedzak blijft als dat-ie is?

Liefs, Rianne
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Re: Longeren? Lukt niet!

Kan hoor, ik heb het ook voor elkaar gekregen met Bully. Die is nu ook normaal in tempo te krijgen en buiten te rijden zonder iets van tuig. Dus nog steeds braaf. En weet je wat het is, je kan ze wel actiever krijgen, maar ze zullen nooit overactief worden en als ze de kans krijgen vallen ze graag terug op het rustige tempo.

Verder zou ik eerst de drivinggame oefenen. Als je hem die niet leert, komt hij natuurlijk niet zomaar terug. Daarna circling of longeren of wat dan ook.

En ik denk dat ik het typische voorbeeld voor je heb. Want hier was er ook een niet van zijn plaats te krijgen om te longeren. Er moest altijd 100 rondjes naast hem meegestapt worden en als die persoon weg ging kwam hij naar binnen. Boring stuff.

Oh en ik zou met zo´n paard niet teveel cirkels doen.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ja als iemand anders Whoopie longeert krijg ik ook nog wel eens te horen dat ze het niet kent
    Slimme paarden dus.

Wijzen waar je hem naar toewilt en vervolgens juist druk op de voorhand dus schouder geven die moet nml opzij, gewoon met de zweep er eerst naast tikken maar op een gegeven moment tikken op de schouder net zolang totdat hij er genoeg van heeft, steigeren is dan trouwens zeer voorspelbaar gedrag maar ook dan gewoon blijven vragen.
    Maar eerst oefeningen doen mbt wijken voor druk wat margot zegt is denk ik wel een goed idee.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Als het niet lukt als je voor hem staat, waarom probeer je het dan niet op een andere manier?
    Misschien werkt het als je naast hem gaat staan en hem dan vraagt te gaan lopen, of kun je hem als jullie samen lopen, vragen door te lopen en zelf stil blijven staan. Gewoon uitvogelen wat hij wel begrijpt denk ik .

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Rianne11_42

Ik sta in het midden, hij op anderhalve meter van me af, hoofd naar me toe. Ik kan doen wat ik wil, kijken naar z'n achterhand, van me weg proberen te drijven (groot maken/groot gebaar), zwaaien met zweep achter achterhand, tik op de grond, tikje op achterhand, het maakt helemaal geen zak uit. Hij blijft staan waar-ie staat, en meer dan dat doet-ie niet, en hij lijkt het ook niet van plan te zijn.
    Hoi Rianne.
    Ik had gisteren een heel berichtje getypt wat helaas weer verdween, poging nr 2.
    Ken je de circlinggame, de principes hiervan? Heb je toevallig beschikking over een parellipakket.
    In jou beschrijving kun je al wel lezen waar het mis gaat. Probeer je even voor te stellen dat je paard voor je staat, en je zijn achterhand opzij laat gaan. Wat gebeurd er dan met het hoofd? dat komt naar je toe, ipv dat het de cirkel op gaat!Je paard doet prima wat je hem vraagt, namelijk zicht recht voor jou neus opstellen.

Om je paard de cirkel op te krijgen drijf je de achterhand niet weg, maar de voorhand en neus, die moeten immers de volte als eerste op dan volgt de achterhand vanzelf.
    Hiervoor moet je wel je paard eerst leren licht te reageren op het wegdrijven van de voorhand alleen, dmv de drivinggame.
    Als dat lukt, dan wijs je de richting die je paard op moet(met zachte druk op het touw(geef je paard 3 seconden de kans bij elke fase) daarna begin je in 4 fases je paard zijn voorhand weg te drijven zoals je eerder oefende als losse oefening. Je zult zien dat als je paard het wegdrijven van de voorhand goed snapt, en je je paard op deze manier de cirkel op stuurt, dat hij een stuk minder "dom" staat te kijken

Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Oja! Natuurlijk, stom van me Als het goed is krijg ik deze week m'n parellipakket level 1 binnen.
    Tikken op de schouder, dan denkt hij heel triomfantelijk: HA! Iets dat ik wel kan! Jambette! Hij snapt dan namelijk nog niet dat hij van me weg moet, maar hij heeft zoiets van: uh? Voorbeen? Hééé jambette bedoelt ze misschien! Terwijl hij het geleerd heeft op het commando 'up' met vingertje omhoog. Moet ik dan gewoon door blijven vragen tot-ie doet wat ik wil? En dan meteen belonen al is het maar één stapje van me weg?
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

ik zou beginnen met friendly op de schouder (aanraken betekend niets), daarna porcupine op de schouder (aanraken kan iets betekenen, zijwaarts) en dan pas drivinggame schouder en DAN pas iets met een cirkel gaan doen.

Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Okee, dankjewel! Friendlygame gaat super trouwens Hij laat zich overal aanraken zonder dat z'n houding verandert t.o. mij.

Dit antwoord wat ik ga geven heeft helemaal niets met Parelli of NH te maken, maar ik wil het je toch even melden, omdat het mij heeft geholpen. Mijn paard heeft ook zo'n tijd gehad dat ik hem absoluut niet kon longeren. Hij stond maar naar me te kijken, eigenwijze kop omhoog, zo van: ja, wat nou? Achteraf denk ik dat hij vroeger te veel is gelongeerd en dat hij er gewoon genoeg van had. Hij ging echt in staking. Als ik zijn achterhand probeerde aan te drijven, draaide hij gewoon met me mee tot hij weer met zijn hoofd naar me toe stond. Zijn hoofd en voorhand wegsturen ging ook niet (maar ik had toen ook nog nooit gehoord van welke NH-methode dan ook). Of ik nou kwaad werd (jaja, ik weet het...) of het lief vroeg, of met hem mee liep, niets werkte. Tot iemand mij eens het idee aan de hand deed om in de longeercirkel springbalkjes te leggen aan de binnenkant van de van de hoefslag. Mijn paard moest dus tussen het hek en de balkjes lopen. En geloof het of niet (ik was vrij wanhopig anders had ik het nooit geprobeerd): het werkte! Ik zette hem op de hoefslag, tilde even de longeerzweep op en hij ging lopen. Misschien vond hij die balkjes eng of vreemd, ik weet het niet, maar hij bleef erachter en bleef lopen. Natuurlijk heb ik hem uitgebreid geprezen en ben ik niet te lang door gegaan. Daarna nog een paar keer op deze manier. Toen een paar balkjes minder neergelegd en uiteindelijk helemaal zonder. Nu loopt hij rond zonder wat dan ook, zonder halster, zonder zweep. Bovendien maak ik het rondlopen nu ook een stuk leuker, door hem over dingen te laten springen of er tussendoor te lopen. Maar kennelijk waren die balkjes om een of andere reden genoeg om een patroon te doorbreken en was hij opeens wel aanspreekbaar. Geen idee of het voor jou paard ook werkt, maar je kunt het eens proberen, als verder niets werkt. Succes.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Okee, dankjewel!

Bladwijzers

Forum Rechten