het Parelli Fluidity zadel (het engelse model)
is toch model veelzijdigheid? of dressuur?
ik word niet zo wijs uit parellisaddles.com maar weten jullie misschien wat nou te grootste voor/nadelen zijn ten opzichte van een 'gewoon' zadel?
het Parelli Fluidity zadel (het engelse model)
is toch model veelzijdigheid? of dressuur?
ik word niet zo wijs uit parellisaddles.com maar weten jullie misschien wat nou te grootste voor/nadelen zijn ten opzichte van een 'gewoon' zadel?
xxx Daisy
Djailo M'n Kanjer !!!
via http://www.parellicollection.com ga je naar: febuari DVD debute.
hier kun je een gratis DVD bestellen met alles over de Parelli zadels, de theorie erachter en het gebruik.
helaas moet je wel verzendkosten naar europa betalen, maar dat is "maar" 10 dollar, dus..........
ik heb hem ook besteld, maar nog niet binnen.
ik ben wel benieuwd.
mijn paard heeft een mening.
Petra weet daar toch alles van?
Volgens mij heeft zij zo'n zadel gekocht, althans de western variant.
De engelse variant is volgens mij een dressuur model. Er schijnt hetzelfde flexibele systeem in te zitten. Alleen staat op de site van Parelli, dat een western zadel beter de druk verdeelt, dan een dressuur zadel. Verder schijnen ze hetzelfde te zijn.
Er zijn echter ook andere zadels met een flexibele boom, die minder duur zijn dan een Parelli zadel.
Ik zit zelf ook met een enorm zadel dilemma en heb me er een beetje in verdiept. Het ligt er natuurlijk helemaal aan, wat je met een zadel wil.
Voor mij komt geloof ik een guichard zadel van green distance het meeste in de buurt denk ik. Maar ja, daar moet ik nog maar even voor sparen en hij moet nog ingereden worden, dus wil ik niet nu al een op maat gemaakt zadel, want dadelijk heb ik mijn droom zadel en dan verandert hij ineens heel erg ofzo, tenzij zo'n zadel natuurlijk zo aanpasbaar is, dat het lang mee kan gaan, maar zover heb ik me er nog niet in verdiept. Kijk maar eens op de website http://www.greendistance.nl
Overigens vertelde Petra mij, dat ze bij Eddy in zeeland alle parelli zadels hebben. Als je daar dan eens bent met Djailo, dan kan je eens kijken of het wat voor je is.
Succes....
Waarom verdeelt een western-zadel de druk beter dan een dressuurzadel?
Is dit al effectief getest?
"Dromen komen uit..."
Ja dat is effectief getest.Oorspronkelijk Geplaatst door Liesbet
Een westernzadel draagt namelijk over de hele boom, een engels zadel alleen op de kussens, die vaak maar enkele cm's breed zijn. Meer gewicht per cm2 dus.
Ik vind het een beetje kort door de bocht om te stellen dat Western zadels de druk beter verdelen dan Engelse zadels. Een goed passend modern Engels zadel verdeelt de druk zo netjes dat er geen problemen door kunnen/mogen ontstaan. Net als een goed passend Western zadel. Het hangt dus zoals altijd af van meerdere factoren, en het verschil in type zadel is niet de belangrijkste daarin... Ik denk dat type paard een veel belangrijker aspect is, hoe is het bewuste paard gebouwd?
Engels en Western hebben ieder hun specifieke veelvoorkomende problemen. Inderdaad, de oudere Engelse zadels hebben vaak te smalle kussens die dan ook nog eens te dicht bij elkaar liggen. Western zadels zijn vaak te lang en drukken op T18.
Groeten,
Dorien
-->http://www.antichip.nl/ <--
The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
- Albert Einstein -
T18?Oorspronkelijk Geplaatst door Dorien66
T18?
Wat bedoeluh?
![]()
![]()
![]()
May the horse be with you!
Sorry! Ik krijg al een beetje last van beroepsdeformatie geloof ik
![]()
Dat is de 18e en laatste rugwervel, maar dat hoef ik jou in ieder geval niet uit te leggen![]()
Groeten,
Dorien
The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
- Albert Einstein -
Seg dat dan!Oorspronkelijk Geplaatst door Dorien66
![]()
Ja ik snap![]()
May the horse be with you!
Muts!
![]()
Groeten,
Dorien
- Albert Einstein -
ik had het aan Ralph gevraagd (parelli instructeur uit duitsland) en hij zei als ik een goedkoper zadel wil met hetzelfde idee achter als de fluidity dat dan het beste zadel dat ik kon kopen een wintec wide was, daar de breedste boom insteken en daar een parelli onderlegger onder.
heb ik gedaan en mn paardje loopt er vlotjes meeplus is veeeel goedkoper!
babskonijn, ik hoop inderdaad dat dit een goede 'vervanging' is.. zou een hoop geld schelen, ik denke r over na thanks!
xxx Daisy
Djailo M'n Kanjer !!!
Hmm op de site van parelli staat dat wanneer je zwaarder of groter bent dan ....? Dat de western variant dan beter de druk verdeelt.
Niet dat wat Parelli zegt per definitie altijd waar is, maar daar heb ik het vandaan.
Hee en Dais, ik heb nog een wintec liggen die waarschijnlijk niet op Lancelot past. Ik weet echt niet of het een verwisselbare boom is, maar dat kan ik natuurlijk wel even voor je bekijken.
Ik vind het alleen een rotzadel, omdat ik hem niet aangesingeld krijg vanaf de grond en ook niet kan nasingelen als ik erop zit. Lukt me gewoon niet....
Maar ja, jij bent groot en sterk!![]()
Ik wil alleen eerst ff kijken of hij echt niet past op Lancelot, omdat hij nu door het grondwerk andere bespiering aan het krijgen is. Mocht het nou wel passen, dan wil ik hem er graag mee inrijden en daarna een ander zadel aanschaffen. Maar dat moet ik dus nog ff bekijken.
ok dat is misschien ook een optie, hoeveel inch is het weet je dat?
xxx Daisy
Djailo M'n Kanjer !!!
Nee joh, dat weet ik echt niet, zou ik ff moeten bekijken. Maar hij heeft vroeger op Jip gelegen. Die had een moeilijke rug en de zadelpasser zei toen, dat hij leek op de rug van een haflinger, dus wie weet.....
Bladwijzers