Resultaten 1 tot 14 van de 14

Topic: afmetingen winterpaddock

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    17

afmetingen winterpaddock

Jan is er eindelijk voor te vinden, volgende winter is het over met het gesleep met water en hooi in weer in wind en het gebrek aan toezicht. Dan gaan de paardjes gezellig naar huis. Jan gaat een paddock maken, met een schuilstal en een verhard gedeelte, direct naast ons huis, aan een prachtig bos met allerlei mooie paadjes, en diverse buitenbakken in de buurt (+ overdekte ponyclub)
    Maar... hoe groot moet zo'n paddock worden. De ruimte direct naast ons huis die ervoor geschikt zou zijn is maximaal 12 bij 30. Als ik me dat zo voorstel is dat aardig klein, of valt dat in praktijk wel mee?
    Hoeveel ruimte zouden mijn 3 paarden nodig hebben samen. De club is goed stabiel, en Nicky en Damat zijn natuurlijk maar klein. Er komt ook een winterweide van ongeveer 50 x 20. Niet gigantisch, maar daar is even ruimte om de benen te strekken en te grazen.

Zou dit voldoende zijn voor shanna, nicky en damat?
    In de zomer gaan ze natuurlijk gewoon weer naar de mooie grote weide waar ze nu ook staan. maar ik kan het lichamelijk niet goed meer aan helaas om elke dag het zware werk te doen wat er nu eenmaal bijhoort in deze omstandigheden.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Re: afmetingen winterpaddock

Da's fijn Sandra! Even uitgaand van de situatie bij ons op stal. Als ik Vash bekijk...die heeft in de winter de bak van 20 x 60 tot zijn beschikking met zijn 2 dames, en dat is voor hem ruim genoeg. Hij kan er echt flink sprintjes trekken, tempo maken en uit zijn dak gaan, de dames zouden met een kleinere ruimte toekunnen, die wandelen alleen wat . Vash moet echt een paar keer per dag bokken en racen. Het hangt dus ook van je paarden af, zijn ze erg rennerig of meer gezapig? Voor Vash zou een paddock van 12 x 30 dus te klein zijn.

Hihi, mijn 3 paardjes kunnen heel goed bokken en racen in hun paddock van 15x30 m

Sandra, je hebt de afmetingen gezien van mijn paddock? Paddock+ verharde gedeelte+ schuilstal is (was) eigenlijk te klein voor 4 paarden, ook al waren er 2 'gezapige' bij. Regelmatig worden sprintjes voortgezet over het beton, omdat rondracen met z'n allen in de paddock toch soms een beetje benauwend is (was.)
    Nu Amy weg is, is het wel beter overigens.

Pebbles kan goed rondracen in de paddock (20/20), zij is het paard met de meeste bewegingsbehoefte, maar ze gaat pas echt uit haar dak als ze even de wei opmag. Blijkbaar kan ze haar ei niet helemaal kwijt in de paddock. Eten is niet belangrijk voor haar, rondracen wel

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Kate en Wick staan het jaar rond op de paddock van 20x40 aan zand, het voorste stuk moet nog verhard worden (20x4,5) en de schuilstal (container) staat in het bos geschoven. Nu hebben ze er een loge bij en staan er dus op deze oppervlakte 3 haflingers, dat gaat prima.

Wel is een stabiele groep een voorwaarde op zo'n klein stuk. Ik merk dat nu de loge zich nog niet wenst te schikken naar de rangorde, deze ruimte net groot genoeg is om elkaar uit de weg te gaan.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Even uit m'n hoofd gezegd: 15-20 m2 paddock opp. per paard wordt aanbevolen. Ligopp. in een schuilstal geloof ik 7-9m2 per paard.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Ik denk dat een paard zijn racerij ook wel aanpast aan de ruimte die hij krijgt. In de opfok had hij 3 HA....en verdween dan helemaal uit zicht bij een renpartij . Maar ik zie hier in de buurt (ben echt al tíjden aan het zoeken) steeds meer plekken met "paddocks"....dat zijn dan een soort boxen van 3 x 4 hoog op beton afgezet met stroom. Die paarden staan gewoon als zombies op een rijtje in een magnetisch veld. Triest gezicht. In plaats van dat ze al die vakken nou samenvoegen....

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    17

maar goed, ik mag aannemen dat een stuk van 30m lang wel genoeg is voor een sprintje...? Een kudde zombies is natuurlijk hélemaal niet te bedoeling! er staat wel tegenover dat ik dan makkelijk eventje wat aandacht kan besteden aan damat en dat ik met shanna het bos kan ontdekken...

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

30 meter is heel wat toch! En met 12 meter breed hebben ze de ruimte voor een bocht op het eind ook nog en om elkaar te ontwijken. Klinkt best groot hoor. Echt fijn dat je dat kan maken voor ze. Heel wat anders dan cabrioboxen....

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sandra
    maar goed, ik mag aannemen dat een stuk van 30m lang wel genoeg is voor een sprintje...?
    Jawel, als ik zie wat mijn dames op 20 meter aan snelheid kunnen ontwikkelen . Zonder gekheid, het zijn geen van allen grote paarden. Kate had vorig jaar in de schuur binnen een "box" van ruim 8 bij 5 en deelde deze met Wick. Beide dames kunden een drafje wagen hoor, inclusief bok!
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

Mijn 3 ponies (rond de 1.40) staan nu zomer en winter in een paddock van 700 m2, dat is een stuk van 20 x 30 plus een stukje van 10 x 10 eraan vast. Daarin kunnen ze best een sprintje trekken, die extra 10 meter in de lengte gebruiken ze niet altijd daarvoor. Vorig jaar stonden ze met z'n 5-en, 4 grotere ponies en een kleintje, op een paddock van 20 x 30. Dat vond ik wel het maximum.

Lijkt mij toch wat klein om een beetje te kunnen rennen.
    Na een paar galopsprongen zit er al weer een hek en moeten ze vol op de rem.
    En dan met wat blubber en nattigheid zitten ze echt in het hek.
    Ze kunnen dan dus eigenlijk nooit eens even echt gek doen.

Maar dat is ook een beetje afhankelijk van het paard, Fjalar rent en speelt wel graag, andere paarden maakt dat niet zo uit en vinden een klein stukje ook prima.
    Surrender to fun!

Actief Forumlid alytuiere's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2005
    Leeftijd
    38

Ik heb Caitlin ( rond de 1.53) en Summer (ongever 1.64) vorig jaar een tijd 's nachts in de bak gehad. Die is 20x40 en dat ging wel, maar ze hadden wel wat meer 'ruzie'. Denk voornamelijk omdat Caitlin als ze klaar is met eten graag iets wil doen en Summer dan liever gaat staan slapen of kroelen. Summer was ook degene die chagerijniger was, die heeft het soms echt nodig dat ze even weg kan.

Heb het toen opgelost door Summer gewoon op de wei te laten en Caitlin in de bak te zetten (die kan vanwege bevangheidsgevoeligheid niet zo lang op de wei).

Ik denk dat 30 meter voor jou paardjes zeker genoeg is om een sprintje te kunnen trekken. Als ze regelmatig in de winterweide de benen wat meer kunnen strekken, dan wil het denk ik wel met het stukje dat je hebt voor een paddock. Hoe nat wordt het daar?
    liefs, Annelies

Trainingsdagboek
    Wie nimmer dwaalt, wordt nooit verstandig.

ik vind dit ook wel een boeiend stuk want wij willen ook nog een paddock/rijbak maken
    afmeting nog geen flauw idee maar we hebben ruimte zat

maar zetten jullie je paarden nu 's nachts in die paddock dan zeg maar
    Want mij monstertje staat dag en nacht op de wei het hele jaar door tenzij het onweert

Bladwijzers

Forum Rechten