Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 35

Topic: in de stal beton?rubber? of stro?

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Re: in de stal beton?rubber? of stro?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Gwenny
    Hey,

Vergeleken met urine die in bodembdekking trekt in tegenstellling tot rubber waar dat niet het geval is, is rubber beter voor de hoeven vergeleken met een andere bodembedekking.

Gwen
    Gwenny, graag onderbouwen....

Ik heb lang geleden mijn heren op rubber gehad. Niet gedraineerd. Het was een ramp!! Ik mocht geen stro meer gebruiken. Ik heb veel bodembedekkers gehad. Uiteindelijk gesmeekd of ze alsjeblieft dan maar op t koeienpad buiten mochten
    Op rubber was t glad, draineerde dus niet, er lag dus altijd pies en poep. Vies hoor!!

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Getver......en de urine die ónder de mat komt....die gaat ook nog 'ns méga stinken. Bron van ellende. Zou kiezen voor vlas of stro. Ben idd ook benieuwd hoe groot de stal is.

Actief Forumlid Mieke_Cunna's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2007
    Leeftijd
    37

Ik heb Cunna van 18:00 tot 7:30 op stal staan de rest staat ze buiten en zei staat op vlas. Ik gebruik 1 baal per week. Achterin de stal een dun laagje vlas in het midden een dikke laag waar ze lekker op kan liggen en voorin dr stal in de beide hoeken een dunne laag waar ik dan een plak hooi verdeel (in beide hoeken uitschudden en bevochtigen met druppels) en bij de ingang van de stal veeg ik het netjes weg en gooi ik haar wortelen en biks altijd neer. Verder heeft ze een flinke waterbak en een liksteenhouder incl liksteen. Prima stalletje zeker omdat ze ook met dr koppie naar buiten kan dag/nacht.
    High five van: Binkie, Frummel, Robyn, Bo, Bondai!

Forum Meubilair Jess's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Leeftijd
    46

Vlas lijkt mij ook een goede optie. Vlas neemt zeer goed de urine op en is dikker in verhouding met stro. Stro wordt nogal snel aan de kant geschopt, terwijl vlas aardig op zn plek blijft liggen. En je kan met vlas een potstal maken waardoor je veel minder nodig hebt dan met stro. Ik denk dat als je paard alleen 's nachts binnen staat je 1x in de 2 weken een pak erbij moet doen. Of een half pak per week.

Actief Forumlid Mieke_Cunna's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2007
    Leeftijd
    37

Jess, ik kan maximaal anderhalve week doen met 1 pak. Hoe doe jij dat dan? 1x in de week natte plekken eruit halen?
    High five van: Binkie, Frummel, Robyn, Bo, Bondai!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

ik vind beton wel erg hard om op te liggen, ookal leg je er stro over, dan moet je echt veel stro hebben wil dat echt zacht zijn.. ga zelf maar is op een beetje stro liggen met beton eronder, dan op je zij, reken mara dat je heupbot hard op dat beton ligt..

Ik heb diesel op beton gehad met VEEL stro.. daarna op een stal met enkel rubber.. vond beide erg vies, ammoniak trekt in de hoeven.. Enkel op het rubber liep het wel beter weg en schepte ik de stal elke dag leeg, het stonk alleen weer veel erger!

Nu staat hij buiten, zonder schuilstal dus heb ik geen van beide problemen meer. Beton is wel weer heel goed voor de hoeven! Daarop werkt het hoefmechanisme teminste goed en de meeste paarden in nederland staan verder ook enkel op zand of in de zachte wei..

Misschien is de helft met rubber een idee, moet je alleen wel uitkijken dat je paard goed door heeft dat het 1ne oppervlak glad is en het andere niet.. Daarom had ik helemaal rubber..

Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Leeftijd
    36

Opletten bij vlas: sommige paarden eten dat op en kunnen daarvan behoorlijke kolieken krijgen!

xxx julieke

Forum Meubilair Jess's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Leeftijd
    46

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mieke_Cunna
    Jess, ik kan maximaal anderhalve week doen met 1 pak. Hoe doe jij dat dan? 1x in de week natte plekken eruit halen?
    Als ze voor het eerst op stal gaat gooi ik 3 pakken vlas in de stal. En dan is het gewoon elke dag de drollen eruit halen en 1x in de week een nieuw pak erbij gooien. Meer niet.
    Het vlas neemt erg goed vocht ed op, dus de stal blijft lekker dik en droog. Het is de bedoeling dat je 1x in de 12 weken de stal helemaal leeg haalt en dan weer opnieuw begint, maar bij Shiva is dat niet eens nodig. Ik haal dan alleen het natte (voor zover je het nat kan noemen) weg en dat is bij haar alleen maar de achterste helft van het onderste gedeelte.
    Vaak hoef ik er dan ook alleen maar 1 pak bij de te gooien.

Vul jij de stal alleen maar met 1 pak dan in het begin? Je moet er wel zeker 3 gebruiken, dan hoef je het alleen maar 1x in de week bij te vullen.

Opletten bij vlas: sommige paarden eten dat op en kunnen daarvan behoorlijke kolieken krijgen!
    Heb ik nog nooit gehoord. Bij ons op stal staan ze allemaal op vlas en niemand eet er van. Maar bedankt voor de tip.

Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Leeftijd
    36

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jess

Heb ik nog nooit gehoord. Bij ons op stal staan ze allemaal op vlas en niemand eet er van. Maar bedankt voor de tip.
    Nou ja mijn dierenarts raadde het mij ten stelligste af toen hij zag dat ik dat strooide, om die reden. En inderdaad: Bonnie de vraatlustige shetlandpony lustte het wel graag.. Dus toch beter niet..

xxx julieke

Gewoon iedere dag de stal uit mesten doe ik ook.
    De mijne staat op beton met van die gaatjes erin waarin de urine dus wegloopt. Met daarboven op stro..
    Vaak hoeven krabben en de stal uitmesten.
    (L) Robinn..

Waar ik mijn pony heb staan komen nog stallen.. en daaronder zit een gier put waar dus zeg maar de urine in valt nu liggen er enkel nog balkjes maar straks komt er eerst stallen te staan en dan over de balkjes komt een dikke hardhouten plaat en er kan helaas geen rubber over want dan zouden ze door de balkjes heen kunnen trappen..
    maar daarna is het altijd nog mogelijk om er rubber overheen te leggen en ze komen bij ons op vlass te staan.. ik vind stro niet zo heel fijn en vlass neemt meer vocht op of zaagsel of ook prettig vind ik

Ik heb ervaring met stalmatten en ik heb geen brandwonden of schuurplekken...
    Er zijn verschillende stalmatten dus kijk eerst uit naar die die het makkelijkste is voor het onderhoud en ook doorlantend is.

Ik heb nu één soort stalmatten maar ik ga een andere nemen eens mijn stallen er staan.
    Vergeet niet dat je beton ervoor moet zorgen dat de urine wordt afgevoerd in een leiding die naar de riolering ofzo gaat, als je dit niet doet ja dan geloof ik wel dat het zal stinken!
    Elke week de karcher in handen nemen en alles eens goed opkuisen.
    Af en toe leg ik er vlas op maar dat is omdat ik nu nog geen leidingen heb getrokken, eens dit er is kan er verstopping optreden.
    Elke dag kuis ik de stallen 2 tot 3 keer... niet zo moeilijk, je borsteld alles samen en hup met de schup haal je alles weg... het kan dus makkelijker drogen overdag dan vochtige vlas.
    Is je stalmat vuil kan je even een emmer water overgooien...kan geen kwaad vermits dit wordt afgevoerd.

Ik vind dit een perfecte oplossing - minder mest, geen stro aankopen, vergeet wel geen supplementen te geven want je paardje eet een hele dag stro...
    Ik koop kleine balen stro en geef het zo maar s'avonds is alles op en dus geen vuile resten.

Ieder zijn zin natuurlijk maar dit zijn mijn ervaringen en ik ben er zeer positief over...
    Indien info gewenst aarzel maar niet om het mij te vragen!
    Op de rug van een paard vindt men het geluk op aarde

Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

Diesel staat op dat beton waar koeien ook op staan met van die spleten erin. Ik heb nu gewoon achterin vel stro liggen en elke dag het vieze eruit..dus zonodig alles en dan gewoon nieuw erin..Diesel is echt zo'n viezerd die graag veel poept in zn stal en er echt vaak een bende van maakt en dat zie ik wel meer met ruinen.die maken er dan zo'n voetbalveld van..want de merrie langs heb heeft echt een droge stal en poep ok netjes op ene paar plaatsen maar dat blijven hele hopen ipv dat ze erdoorheen loopt..dus haar stal is veel droger...merrie's zijn over het algemeen veel netter in een stal vind ik..

Merrie's plassen ook eerder achteraan, hengsten en ruinen plassen in het midden...
    Wou dat ik zo'n paardjes had die op een hoopje mesten
    Op de rug van een paard vindt men het geluk op aarde

ik heb ooit is een hengst meegemaakt die hielt zijn stal super netjes hij poepte en plaste rechts achter in de stal en kon je het zo opruimen haha

Bladwijzers

Forum Rechten