Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: EIKELS eten

Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

EIKELS eten

Nu Diesel op zijn nieuwe plekkie staat is ie helemaal into eikels...er staan 3 bomen in de wei en hij graaft er zelfs gaten voor.
    Is hier een oplossing voor? in hoeverre is het schadelijk..? wat zijn de symptomen?
    Ik maak me namelijk best zorgen..vriendin zei dat ze iemand kende een paard die aan eikelvergifteging is gestorven.

Is er een site ofzo of een boek ofiets waar er iets vanin staat? Omdat ie echt gaten graaft ben ik ook bang dat ie teveel zand binenn krijgt..wat moet ik hiermee??

Re: EIKELS eten

Google maar eens op 'paarden en eikels', er is heel wat over te vinden. Het is inderdaad niet gezond, en hoewel met name de groene eikels veel gif bevatten, blijken grote hoeveelheden 'oude' eikels ook niet gezond te zijn.

Oplossing: eikels uit je wei harken.

Aangemeld
    Oct 2005

ondertussen is er weinig eikel over...maar zal het zeker in de gate houden..

Ik dacht is een liksteen geen goeie vervanging..of zit daar totaal andere dingen in?

Als ze eikels eten is dat niet noodzakelijkerwijs een teken van tekorten. Sommige paarden zijn er gewoon dol op. Enya hierzo ook
    Maar een liksteen heb je zowiezo nodig natuurlijk.

Aangemeld
    Oct 2005

Ja hij graaft er echt diepe gaten voor...schaam me kapot..want ik mag die natuurlijk elke eker dichtgooien omdat er anders nog dat gevaar staat dat ze zich aan die kuilen kunnen bezeren of verzwiken of zoiets..

Actief Forumlid alytuiere's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2005
    Leeftijd
    38

Caitlin gaat er ook voor graven, maar geen grote kuilen haha,. Ik hark in de herfst iedere dag een stuk weg. Ze krijgen ze nog wel binnen en eten volgens mij alleen de oudere bruine eikels. Doe het al een jaar of 3 zo dat ik het grootste gedeelte weghark en nog geen problemen gehad
    liefs, Annelies

Trainingsdagboek
    Wie nimmer dwaalt, wordt nooit verstandig.

Aangemeld
    Oct 2005

dus als het herfst word en ik hark de grootste gedeeltes weg dan komt het goed?

Is het niet zoiets dat het een opstapeling is..oftewel..wat ie binnekrijgt binnen houd en het gewoon wachten word tot ie de fatale hoeveelheid binnen krijgt? of agat het het lichaam ook weer uit?

Ik zal zo ookes wat gaan googlen.

Er zit geloof ik veel looizuur in rijpe eikels (of in ieder geval een beepald zuur). Daarom moeten ze er geen kilo's van eten, maar met kleine hoeveelheden kunnen ze niet direct kwaad.

Gewoon wegharken dus, lijkt me, en misschien af en toe een schecken of ze niet teveel zand mee naar binnen krijgen als ze naar eikels gaan graven.
    Het boze breekt, het kwaad verdeelt,
    maar liefde bindt en liefde heelt

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2005

Zoals het mij verteld is zijn de bruine eikels alleen gevaarlijk als ze ze in grote hoeveelheden binnenkrijgen en dat met enige regelmaat. Het is dan niet alleen het gif (looizuur?) wat gevaarlijk is maar ze krijgen het gevoel dat ze vol zitten en krijgen verder geen goede voedingsstoffen meer binnen. Eigenlijk hetzelfde idee als je helemaal volstoppen met snoep en daarna nog een gezonde maaltijd moeten eten. Ons groepje staat zowat midden in de bossen en eet ook gewoon eikels maar geen kilo's per dag en ze zijn nog steeds gezond.

1 vraagje nog, je zegt hij graaft ze zelfs op maar er liggen er voldoende gewoon voor het oprapen? Als dat nl. zo is dan zijn het hoogstwaarschijnlijk geen eikels die hij opgraaft maar worteltjes van gras, kruiden e.d.. (of het moet zijn dat hij gewoon zand eet, wel goed checken). Onze paarden graven af en toe ook maar op een heel andere plaats dan waar de eikels vallen, ze hebben een liksteen maar daar maken ze geen gebruik van (al verschillende soorten geprobeert)
    Groetjes ingrid

Mijn 2 kanjers eten al 2 jaar de hele herfst OVERMATIG veel eikels, echt bizar veel en ze zien er erg gezond uit.

Harken van 6 ha. weiland is niet echt een optie, vrijwel OVERAL staan eikenbomen om de wei.

Er zit ook goed spul in eikels, trouwens, zoek maa eens op everzwijen en eikels.

Ik bedoel maar te zeggen dat ik denk dat het wel meevalt.

May the horse be with you!

Ik denk dat je voorzichtig moet zijn met zulke uitspraken. Dat is hetzelfde als zeggen dat je opa van 80 heel zijn leven gerookt heeft, geen longkanker heeft, dus dat roken wel niet zo erg ongezond zal zijn.

Het punt is dat er defenitly gif in eikels zit. Het ene paard zal daar beter tegen kunnen dan het andere. Er zijn paarden aan overleden. Ook dát is een feit.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mafhaf
    Ik zeg niet dat het zo is, ik zeg niet dat het ongevaarlijk is.
    Dat zou inderdaad redelijk suf zijn.

May the horse be with you!

Bladwijzers

Forum Rechten