Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 17

Topic: vaccinatie tegen (huid) schimmel

vaccinatie tegen (huid) schimmel

Ryan heeft weer schimmel (voor de 2de keer in 2 jaar) op zich natuurlijk geen ramp maar wel lastig.

Dus nu weer druk alles aan het wassen met Imaverol en natuurlijk alle andere paarden eigenaren op stal een seintje gegeven om er alert op te zijn.

Nu hoor ik dat er ook een vaccinatie is tegen schimmel. (Insol® Dermatophyton)
    Eerste twee injectie's met een tussen pauze van 2 weken en daarna nog een keer na 9 maanden en het paard is levenslang van schimmel af volgens diverse site's op internet.

Heeft iemand zijn paard hier tegen laten enten....en was dit een vervelende enting (dit begreep ik van de DA )...en ook daarna nog schimmel gehad?

Hoor graag jullie ervaringen?
    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

Re: vaccinatie tegen (huid) schimmel

Hallo,

ik heb (gelukkig nog) geen ervaring met schimmels. Alleen weet ik niet of een vaccinatie nog helpt nadat het probleem zich al heeft voorgedaan. Ik heb al vaker gelezen dat bepaalde vaccinaties geen nut meer hebben nadat het dier al besmet geweest is?

Groetjes,
    Elineke
    NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
    Ryona, Kalinine en El Amore

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Ik heb geen ervaring met schimmels maar wel met Insol, in een ander opzicht: http://www.bureaudn.nl/paarden/zomereczeem/. Linde heeft nooit slecht gereageerd op de injecties. Binnenkort krijgt ze er weer een.
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Bedankt voor jullie reacties.

@ Elineke: Op het web heb ik gelezen dat je juist kan enten als ze al schimmel hebben en dit zou zelf het genezings proces versnellen.....

@ Dorien66: Bedankt voor de link die had ik nog niet gevonden, fijn dat het Linde zo goed helpt tegen zomereczeem.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Gipsy Spirit
    @ Elineke: Op het web heb ik gelezen dat je juist kan enten als ze al schimmel hebben en dit zou zelf het genezings proces versnellen.....
    Hihi, zoveel weet ik er nog niet van, maar ik denk dat het gewoon verschilt naargelang het type aandoening. Een virale aandoening gaat anders reageren dan een schimmelinfectie. Heeft allemaal met immuunsysteem te maken.
    NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
    Ryona, Kalinine en El Amore

Poca krijgt iedere jaar die injecties en heeft ook ieder jaar toch schimmel. Maar ik durf er niet zo goed mee te stoppen omdat ik bang ben dat de schimmel dan wellicht nog erger wordt. Eerlijk gezegd heb ik de schimmel nog nooit helemaal weg gekregen.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

.....het paard is levenslang van schimmel af volgens diverse site's op internet.
    Helaas....
    Het helpt wel, maar niet langdurig. En het is behoorlijk duur!
    Eén van de "bijwerkingen" is dat het in sommige gevallen ook lijkt te helpen bij zomereczeem. In de zoektocht naar een oplossing voor Jilske's huidproblemen kwam de DA hier ook mee aanzetten. Er wordt standaard 2 x gespoten: eerst een wat grotere dosis, na twee weken een kleinere dosis.
    Bij Jilske had het totaal geen effect: noch tegen schimmel, noch voor ZE.
    Wel een hele dure injectieronde!
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    Eén van de "bijwerkingen" is dat het in sommige gevallen ook lijkt te helpen bij zomereczeem. In de zoektocht naar een oplossing voor Jilske's huidproblemen kwam de DA hier ook mee aanzetten. Er wordt standaard 2 x gespoten: eerst een wat grotere dosis, na twee weken een kleinere dosis.
    Bij Jilske had het totaal geen effect: noch tegen schimmel, noch voor ZE.
    Wel een hele dure injectieronde!
    Lees mijn ]lijkt[/i] het niet of het helpt, het helpt weldegelijk. En het klopt dat het niet bij alle paarden tegen seme werkt, maar dat geldt voor iedere 'oplossing' die tot nu toe is bedacht. Helaas
    Toevoeging: en wat is duur? Ik hou Linde nu voor ongeveer 120 euro per jaar zo goed als jeukvrij, dat heb ik er heel graag voor over.
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ &lt;--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Allemaal bedankt voor de input.

Uit de reactie's lees ik dat het niet zeker is dat Ryan dan geen schimmel meer krijgt, dan ga ik hem de ellende van drie injectie's niet aandoen.
    De schimmel uitbraak is bij hem beperkt, hij heeft nu 1 klein plekje op zijn hoofd waar hij (volgens mij) geen last van heeft.

Injectie's zijn nog steeds een klein (LB) drama en ik vind 1 x per jaar oefenen dan meer dan genoeg.

Actief Forumlid Sarah's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Mijn vorige paard heeft die injecties idd tegen zomereczeem gekregen. Het hielp hem niet, maar om nou te zeggen dat het nare injecties zijn, zoals je dierenarts zei.... Dat heb ik zo niet ervaren en mijn paard geloof ik ook niet. Niet erger dan vaccinaties in ieder geval. Erge bijwerkingen heb ik ook niet gezien.

Maar ja, als eigenlijk alle injecties een drama zijn bij jullie, dan is het misschien een ander verhaal.

Groetjes, Sarah

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Wij hebben het de pony's een paar jaar geleden ook gegeven in de hoop dat het zou helpen tegen zomereczeem, maar bij ons deed het niets.

De eerste keer hebben we geinjecteerd met Insol Trychophyton (zelfde middel maar dan voor runderen, met vijf ipv acht werkzame stoffen, wat een alternatief was voor insol dermatophyton), en het jaar daarop met de Insol Dermatophyton. Bij ons deed het helaas niets, maar in Duitsland zijn er wel onderzoeken naar gedaan en daar kwam de zomereczeem-remmende werking wel duidelijk uit naar voren. Dat was ook de reden waarom wij het maar eens probeerden.
    Vrijheidsdressuur - van Apporteren tot Zitten: het boek!
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info &amp; www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Is het zo dat als paarden eenmaal een keer schimmel gehad hebben ze er daarna gevoeliger voor blijven? Ik heb King al 15 jaar, hij heeft tot dit jaar nooit schimmel gehad. Nu heeft hij het voor de 2e keer binnen 2 maanden. De eerste keer begon het met een klein kaal plekje op een achterbeen wat steeds groter werd, zodra ik begon met imaverol werd het niet meer groter en kwam het haar weer terug. Nu heeft hij het op beide achterbenen plekken waar het haar uitvalt en is het een veel groter oppervlak. Zou dit betekenen dat de schimmel vorige keer niet helemaal weg is gegaan of heeft het met verminderde weerstand te maken? Hij is hard aan het verharen, maar ziet er verder goed uit, hij glimt ook. Zou zo'n injectie in dit geval kunnen helpen? Moeten ze altijd gelijk meerdere injecties krijgen of doen ze dat alleen tegen zomereczeem?

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Schimmel is heel hardnekkig, dus vermoedelijk is de eerste infectie niet geheel uitgeroeid en nu de weerstand iets minder is (verharen) komt het weer op. Son heeft een keer een schimmel gehad, waarvoor ik haar de eerste dagen geheel heb gewassen met imaverol, dag 3 en 4 de plekken wassen plus ruim erom heen. De dagen erna alleen de plek en directe omgeving totdat er echt niets meer te zien is (en dat duurde bij Son een dag of 4-5) en dan nog een keer helemaal wassen . Uiteraard ook alle spullen en hekwerk ook als ze daaraan schuren.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Schimmels slaan meestal toe ( krijgen de kans) als de weerstand verlaagd is. Dat is dus wel een punt van aandacht.
    De betreffende injectie wordt minimaal twee keer achter elkaar gegeven met een tussenruimte van 1-2 weken.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Met de injecties heb ik geen ervaring, maar ik kreeg van de DA een goedje dat volgens hem, in tegenstelling tot imaverol, werkt tegen alle vormen van schimmel.
    Ik heb de 16e gewassen en het ziet er beter uit, maar ik moet dus maar afwachten hoe het verloopt.

Misschien voor de mensen die de schimmel maar niet wegkrijgen wel een idee?
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten