Resultaten 1 tot 3 van de 3

Topic: Beetje hulp nodig met focusoefeningen

Beetje hulp nodig met focusoefeningen

Hallo allemaal!

Ik ben bezig met equisense. Het eerste deel van de lessen zijn Djupa en ik een beetje doorheen geraced omdat we al een tijdje bezig waren met 'aaien' en wijken voor druk. Ik kan haar overal aanraken zonder stress en wijken voor druk gaat behoorlijk goed. Ze gaat netjes achteruit, vooruit, achterhand wijken en voorhand wijken bij fase 2 ongeveer. Er is zeker verbetering mogelijk maar het gaat al aardig!

Deze week ben ik bezig geweest met focus en 'wijken voor lichaamstaal', om het even zo te noemen. Ik ben begonnen met haar achterhand. Eerst actief en streng er naar kijken en daarna een beetje zwaaien met het uiteinde van de leadrope. Dit ging eerst goed, ze zette haar achterhand al vrij snel op zij aan beide kanten. Toen de voorhand geprobeerd, dit ging ook redelijk goed. Achteruit ook, eerst goed kijken naar waar ik heen wil en met mijn vingers zwaaien, bij geen reactie steeds meer met leadrope als een springtouw tussen mijn handen zwaaien. Eerst ging dit wel goed.

Vandaag ging het echter iets minder goed. We waren in de bak, had eerst haar overal geaaid en er leek geen probleem. Daarna heb ik wijken voor druk geprobeerd, ging ook goed. Maar als ik nu focus op haar achterhand heeft ze snel in de gaten dat ik wat wil, maar in plaats van haar achterhand wegdraaien loopt ze naar voren, alsof ik haar wil gaan longeren zeg maar. Ik sta op het moment dat ik focus naast haar schouder. Ik denk niet dat ze dit doet omdat ze graag van me weg wil wan als ik stop met focussen en relaxed ga staan stopt ze gelijk met lopen en draait ze naar me toe, en kan ik haar gelijk aaien. Wat doe ik fout?

Bij achterwaarts een zelfde probleem. Ik moet dan iets meer doen dan alleen kijken en met mijn handen wapperen, dus een beetje met de leadrope slingeren. In plaats van dat ze recht achteruit loopt draait ze van me weg met haar voorhand. Ik probeer zo goed mogelijk 'door haar heen' te focussen en recht voor haar te staan, maar ze blijft dit doen. Als ik een stukje meedraai dan gaat ze gelijk de andere kant op wegdraaien. Achteruit gaat ze echter niet. Moet ik bij zo'n reactie meedraaien met haar en doortgaan met druk geven, of moet ik stoppen? Ze geeft heel duidelijk wel reactie, maar niet de gewenste. Nogmaals, wat doe ik fout?

Focus en een beetje zwaaien met de leadrope op haar voorhand gaat wel goed.

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Re: Beetje hulp nodig met focusoefeningen

Leuk dat de eerste lessen al zo snel gingen.

Ik stel mij nu de situatie zo voor:

Jij staat ter hoogte van de schouder, focust richting heup,
    Je geeft een signaal met je lichaam en evt. met de leadrope.
    Je paard loopt naar voren, zodat jij uit positie raakt
    Jij stopt met signalen geven -> je paard denkt dat hij het juiste antwoord gegeven heeft.

Wanneer je je paard laat wijken voor druk, kun je lichte druk aanhouden tot hij het JUISTE antwoord geeft. (LICHTE druk, dus geen sterkere signalen geven)
    Als hij wegloopt naar voren en jij weet zeker dat je op de juiste zone focust, probeer dan in dezelfde positie te blijven (of zet haar desnoods even met de neus voor een hek) totdat ze 1 correct stapje opzij zet met de achterbenen en DAN uitgebreid belonen.

Zelfde met achterwaarts: probeer het eerst naast een hek, of zelfs tussen 2 hindernissen (brede oxer waar je haar een stukje tussen zet, eerst met alleen de voorbenen). Zodra je een paar keer kunt belonen voor 1 stapje recht achteruit, zal ze snel snappen dat DAT de juiste oplossing is.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Re: Beetje hulp nodig met focusoefeningen

Thanks!

Ik ga het proberen. Eerst alleen iets zoeken waarvan ik hindernissen kan maken, want die zijn daar niet. Maar dat komt wel goed!

Bladwijzers

Forum Rechten