Resultaten 1 tot 5 van de 5

Topic: Hoofd omhoog gooien

Hoofd omhoog gooien

Dag iedereen!

Ik heb even een account aangemaakt voor een vraagje aan jullie.

Sinds kort ben ik aan het grondwerken met mijn 6 jarige QH merrie en dat gaat supergoed. We zijn echt nog beginners, we oefenen het longeren zonder touw nog in de round penn en het gaat perfect. Het grondwerken doen we op de manier van Clinton Anderson, de zogenaamde Down-under horsemanship. Als je longeert en je wil het tempo iets versnellen is het de bedoeling dat je je arm omhoog brengt en een kusgeluidje maakt zodat je paard wat doorloopt. Maar nu is het bij mijn merrie het geval dat zodra ik rustig naar boven wijs om haar door te laten lopen, dat zij haar hoofd omhoog gooit en omhoog gaat kijken! En het is juist de bedoeling dat ze lekker laag en ontspannen loopt met haar hoofd omlaag.

Weet iemand wat dit betekent? Het lijkt mij niet dat ze tandproblemen heeft, want ze doet het puur als ik omhoog wijs. Bij het rijden is er ook niets aan de hand.

Alvast bedankt!

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Re: Hoofd omhoog gooien

Fijn dat ze normaal lekker met haar hoofd omlaag loopt. Dat is wel een goed teken dat ze verder ontspannen is op de cirkel.

Als jij je hand aan de voorkant omhoog wijst, stuur je energie naar haar voorste zone (zone 1, het hoofd, of hoe CA dat ook noemt) Dit werkt blokkerend (energie aan de voorkant remt af). Ook is het enigszins onbeleefd om te doen (energie recht op het hoofd sturen) De reactie van je paard is vrij logisch. Door haar hoofd omhoog te doen, geeft ze aan dat ze deze manier van druk/energie op haar hoofd niet prettig vindt.

Probeer eens om omlaag te wijzen en je arm meer 'open' te houden in de richting waar ze heen gaat. Dus eerder met je arm wat voorbij jezelf wijzen (schuin achter je), dan schuin voor je (waar zij loopt). Maak het signaal zo klein dat zij laat merken dat het niet meer vervelend is.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Jep, wat Callippo schreef, dacht ik ook: maak je aanwijzing met je hand véél subtieler!

(En tussen haakjes: ik heb een serie videobanden te koop van Clinton Anderson, ze staan onder 'vraag en aanbod').

Enne, heb je alleen maar een accountje aangemaakt om alleen dit aan ons te vragen? Dat zou toch jammer zijn, als je hierna gelijk weer verdwijnt.
    Ik zou zeggen: welkom, kijk eens uitgebreid rond op dit forum en hopelijk horen we nog meer van je!

Hoi!

Jeetje wat een informatie! Ik wist eigenlijk niet echt dat het zo werkte. Ik zal het zeker meenemen in de training en uitproberen of ze het op die manier mss wel prettiger vind. Dankjewel!

Nou, ik heb even rondgekeken en ik vind het wel heel interessant hier Ik blijf zeker wel rondhangen om mee te lezen en ook te vragen om meer info op te doen over NH en grondwerk!

Groetjes Beau

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

in dat geval zou ik zeggen: stel je even voor in het daarvor bestemde subforum

Bladwijzers

Forum Rechten