Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: Onderhoud schapenvacht

Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    45

Onderhoud schapenvacht

Ik heb een heerlijk schaapje voor op mijn paarden. Pas gewassen met een speciaal wasmiddel voor vachten. Omdat het een oude vacht is, is de onderkant een beetje droog.
    Weet iemand wat ik hieraan kan doen? Lederolie kan niet, dat kan niet op suede (staat op de verpakking). Ik wil natuurlijk niet dat de stroefheid van de vacht verloren gaat.
    Bea
    Started!

Re: Onderhoud schapenvacht

Hm, ik was mijn schapevachten chabrak ook met lamsvachtwasmiddel ( leuk woord voor galgje) maar heb dat probleem niet.

Kan het zijn dat je het vachtje thuis op hebt laten drogen? Dan kan de temperatuur misschien te hoog zijn geweest waardoor het leer wt verdroogd.
    Het boze breekt, het kwaad verdeelt,
    maar liefde bindt en liefde heelt

Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    45

Ja, dat kan het zijn. Dom van me, niet aan gedacht. Daarvoor was het vooral ook al een oud vachtje. Hij kan nog wel gebruikt, maar ik wil voorkomen dat het karton-achtig gaat worden.
    Started!

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ik heb een schapenvacht van de IKEA en die was ik gewoon met fijnwasmiddel en dan vet ik de onderkant in met lederolie. Het leer is geen suede bij mij, bij jou wel dan? Het wordt er weer lekker soepel van, want als het te droog wordt, loop je idd het risico op scheuren.

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Wanneer leer nat is, dan moet je het steeds in beweging houden , dus regelmatig even tegen elkaar aan wrijven. Zo voorkom je dat je schaap karton wordt.

Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    45

Mijn leer is nog wel leer, maar lederolie is volgens mij niet bedoeld om direct contact met je paard te hebben. Het wordt glad.
    Zou het helpen als ik hem nog eens was? En dan vervolgens buiten te drogen hang, en ook nog af en toe wrijf?
    Bea
    Started!

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door mitzel
    Mijn leer is nog wel leer, maar lederolie is volgens mij niet bedoeld om direct contact met je paard te hebben. Het wordt glad.
    Dit snap ik niet.
    De leren kan van je schapenvacht leg je toch niet op je paard? Je legt toch de wollen kan op de vacht van je paard?
    Mijn schapenvacht (de leren kant ervan dan ) is helemaal niet glad geworden van de olie hoor. Het trekt erin en maakt het leer soepel. Misschien als je er liters overheen smeert, dat het dan glad wordt, maar gewoon een dun laagje gaat prima hoor.

Ik vet mijn zadel en hoofdstel ook altijd in met olie trouwens, en dat wordt ook niet glad...

Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    45

Hoi Marja,
    jahoor, ik leg de leren kant op mijn paard. Ik wil graag zelf op mijn schaap zijn vacht zitten. Ik heb nog een potje ledercreme gevonden, ik denk dat ik die er eens aan ga wagen.
    Bedankt voor je tips!
    Bea
    Started!

Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2008
    Leeftijd
    55

Een blok zadelzeep doet ook wonderen, zolang je je spons o.i.d. maar zo goed als kan uitknijpt, zodat je zeepoplossing gebruikt en zo min mogelijk water. Inzepen als het nog licht vochtig en dus zacht is.
    Oude keiharde hoofdstellen die al jaren op zolder lagen te verdrogen, krijg ik daar prachtig soepel mee. Die dompel ik eerst in een bak warm water en zeep ze daarna in. Werkt super!

Anke

Bladwijzers

Forum Rechten