Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 25

Topic: Luchtzuigen

Actief Forumlid Jill's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2007
    Leeftijd
    31

Luchtzuigen

Nogmaals een topic over Mischa, sorry daarvoor.
    Mischa die zuigt al zolang als ik hem ken lucht, dat komt omdat de vorige eigenaresse een week wat minder tijd voor hem had en hem dus min of meer verwaarloosde. Helaas heeft dat een duidelijk en blijvend resultaat gehad, een uit verveling luchtzuigend paard.
    Maar Mischa had het niet zo erg, hij deed het alleen nadat hij krachtvoer had gekregen. Dus als je hem na het voeren even aan het werk zette of hem afleide, dan had het geen problemen. Helaas heb ik vandaag voor het eerst gemerkt dat hij het ook doet zonder dat hij krachtvoer heeft gekregen. Hij staat 24 uur per dag op de wei met een soortgenootje dat hem de hele dag lastig valt (nog erg jong wil altijd spelen) dus echt vervelen kan hij zich niet.
    Maar omdat hij in het verleden 1x koliek heeft gehad door al die lucht in zn buik, wil ik toch voorkomen dat hij het doet.
    Iemand ideën? Een luchtzuig band, is dat een optie? Of overal schrikdraad neer plaatsen, zodat hij niet meer kan luchtzuigen aan een paaltje? (hij doet het alleen aan hekken, palen, planken ect) Eigelijk helpt dat zn probleem niet weg, maar hij kan het gewoon niet meer doen. Ik wil liever het probleem bij de wortel oplossen.

Alles is welkom,
    Groetjes, Jill

Actief Forumlid alytuiere's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2005
    Leeftijd
    38

Re: Luchtzuigen

Ik vind het nog altijd heel moeilijk om te geloven dat luchtzuigen koliek veroorzaakt, omdat de lucht in de longen terecht komt ( als jij door je mond adement komt het ook gewoon in je longen). Ik hoor het graag als iemand hier anders over denkt

Wel zie je vaak dat luchtzuigers maagproblemen hebben, want de stress die het luchtzuigen veroorzaakt heeft ook effect op de maag. Vaak zijn zuigers gevoeliger voor voedselveranderingen en voornamelijk als het om krachtvoer gaat.

Misschien eerst eens bekijken waarom het nu erger is geworden? Wat voor ruwvoer krijgt het paard? Wat voor krachtvoer? Zijn daar onlangs dingen in veranderd?
    liefs, Annelies

Trainingsdagboek
    Wie nimmer dwaalt, wordt nooit verstandig.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005

De oplossing die jij aandraagt zijn imo alleen symptoombestrijders. Je doet er verstandiger aan om eens naar de oorzaak te kijken. Zoals je zelf al aangeeft, begon het na het eten van krachtvoer. Over de noodzakelijkheid van het geven van krachtvoer is ook al heel veel geschreven (o.a. bij paardnatuurlijk.nl).
    Volgens mij is er bij luchtzuigen vaak een medische oorzaak. Het heeft iets met maagzuur te maken, maar als een paard het al heel lang doet, krijg je het nog maar moeilijk uit zijn systeem. Misschien kun je het oplossen door meer hooi te voeren ? Of bijvoorbeeld eerst hooi voeren voordat je krachtvoer geeft ?

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Paarden kunnen luchtzuigen door maagproblemen en door stress. Koliek kunnen ze er inderdaad wel vvan krijgen, maar alleen als je echt te weinig voert. Zolang er constant wat anders in de maag zit niet. De lucht zit niet in de longen, amar in de slokdarm, daarom wordt het ook wel lucht happen genoemd.

Je kan een band omdoen als je dat perse zou willen, maar realiseer je wel dat dit echt verschrikkelijk irritant is voor je paard en het doet niets aan de oorzaak, doet hij het uit maagpijn, blijft hij die hebben. Het lijkt mij slimmer om te stoppen met krachtvoer. Dit kan nl ook stress veroorzaken bij sommige paarden, of maagpijn. En verder zorgen dat hij genoeg hooi krijgt, dan krijgt hij ook geen koliek.

Aangemeld
    Nov 2005
    Leeftijd
    38

Een band kan ook schade aanrichten he. Op de manege was er een pensionklant wiens paard gewoon probeerde te zuigen met band en daardoor nare wonden op de plek van de band kreeg
    liefs, Annelies

Trainingsdagboek

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Ze krijgen altijd wonden van zo'n goedkope band! Die met dat ijzer. Toen ik nog dom en ontwetend was had mijn paard ook een band om, maar dan wel die miracle collar, die is helemaal van leer en dat zijn 2 banden. Doet niet zeer en werkt nog wel ergens. Maar nu zou ik nooit emer een band omdoen. Paard is overigens ook gestopt nu hij geen pijn meer heeft. Het is toch een teken dat er iets niet lekker zit.

Aangemeld
    Sep 2007
    Leeftijd
    31

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Firsty
    De oplossing die jij aandraagt zijn imo alleen symptoombestrijders. Je doet er verstandiger aan om eens naar de oorzaak te kijken. Zoals je zelf al aangeeft, begon het na het eten van krachtvoer. Over de noodzakelijkheid van het geven van krachtvoer is ook al heel veel geschreven (o.a. bij paardnatuurlijk.nl).
    Volgens mij is er bij luchtzuigen vaak een medische oorzaak. Het heeft iets met maagzuur te maken, maar als een paard het al heel lang doet, krijg je het nog maar moeilijk uit zijn systeem. Misschien kun je het oplossen door meer hooi te voeren ? Of bijvoorbeeld eerst hooi voeren voordat je krachtvoer geeft ?
    Dat artikel heb ik gelezen ja, ben het er volledig mee eens, maar mn paard is erg mager en ik wil m graag even een paar maandjes een extra engergie stootje geven.
    Hij staat op 24 uur per dag hooi, onbeperkt dus.

Aangemeld
    Sep 2007
    Leeftijd
    31

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Margot van lare
    Ze krijgen altijd wonden van zo'n goedkope band! Die met dat ijzer. Toen ik nog dom en ontwetend was had mijn paard ook een band om, maar dan wel die miracle collar, die is helemaal van leer en dat zijn 2 banden. Doet niet zeer en werkt nog wel ergens. Maar nu zou ik nooit emer een band omdoen. Paard is overigens ook gestopt nu hij geen pijn meer heeft. Het is toch een teken dat er iets niet lekker zit.
    Ik ben ook tegen zo'n band, daarom zoek ik nu een betere oplossing, hopelijk met hulp van jullie

Aangemeld
    Sep 2007
    Leeftijd
    31

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door alytuiere
    Ik vind het nog altijd heel moeilijk om te geloven dat luchtzuigen koliek veroorzaakt, omdat de lucht in de longen terecht komt ( als jij door je mond adement komt het ook gewoon in je longen). Ik hoor het graag als iemand hier anders over denkt

Wel zie je vaak dat luchtzuigers maagproblemen hebben, want de stress die het luchtzuigen veroorzaakt heeft ook effect op de maag. Vaak zijn zuigers gevoeliger voor voedselveranderingen en voornamelijk als het om krachtvoer gaat.

Misschien eerst eens bekijken waarom het nu erger is geworden? Wat voor ruwvoer krijgt het paard? Wat voor krachtvoer? Zijn daar onlangs dingen in veranderd?
    Alles is veranderd.
    Doordat hij door extreem slechte stalling veranderd is in een skelet staat hij nu ergens anders, andere huisvesting, 24 uur per dag op hooi (ook nieuw) hij kreeg eerst een emmer slobber per dag met vitamine poeder, dat is sinds een paar dagen veranderd in kruidenmuesli.

Aangemeld
    Sep 2007
    Leeftijd
    31

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Margot van lare
    Paarden kunnen luchtzuigen door maagproblemen en door stress. Koliek kunnen ze er inderdaad wel vvan krijgen, maar alleen als je echt te weinig voert. Zolang er constant wat anders in de maag zit niet. De lucht zit niet in de longen, amar in de slokdarm, daarom wordt het ook wel lucht happen genoemd.

Je kan een band omdoen als je dat perse zou willen, maar realiseer je wel dat dit echt verschrikkelijk irritant is voor je paard en het doet niets aan de oorzaak, doet hij het uit maagpijn, blijft hij die hebben. Het lijkt mij slimmer om te stoppen met krachtvoer. Dit kan nl ook stress veroorzaken bij sommige paarden, of maagpijn. En verder zorgen dat hij genoeg hooi krijgt, dan krijgt hij ook geen koliek.
    Maagproblemen kan!
    Kijk in mn andere topic, "paard aan de scheit" hij is namelijk ontzettend aan de diaree.
    Stress kan eventueel ook door de verhuizing, maar ik vind hem juist erg positief veranderd. Hij leeft weer helemaal op.

Ik vind het opmerkelijk dat je schrijft dat je paard dit doet na het voeren van krachtvoer.
    Dat zou wel eens kunnen duiden op maagzweren.

Ik begrijp uit je andere topic dat je paard behoorlijk overstuur is - ik gaf je daar al het advies krachtvoer te minderen. Mocht je toch wat willen bijvoeren blijf dan wat slobber bijgeven ( zonder extra vitamines, die zitten er vanzelf al voldoende in).
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Aangemeld
    Nov 2005
    Leeftijd
    38

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    Ik vind het opmerkelijk dat je schrijft dat je paard dit doet na het voeren van krachtvoer.
    of problemen met het maagzuur. Summer doet dat ook als je haar krachtvoer geeft, maar dat is tegenwoordig een automatisme voor haar.

Ik lees in je andere topic dat je maar 1x per dag naar je paard gaat. Hoe doe je dat met voeren dan? Hij krijgt al zijn hooi in een keer?
    liefs, Annelies

Trainingsdagboek

Aangemeld
    Sep 2007
    Leeftijd
    31

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door alytuiere
    of problemen met het maagzuur. Summer doet dat ook als je haar krachtvoer geeft, maar dat is tegenwoordig een automatisme voor haar.

Ik lees in je andere topic dat je maar 1x per dag naar je paard gaat. Hoe doe je dat met voeren dan? Hij krijgt al zijn hooi in een keer?

Ja, ze staan op onbeperkt hooi.

..... of problemen met het maagzuur
    en dat betekent dus in de meeste gevallen een geïrriteerde maagwand of maagzweer.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Aangemeld
    Sep 2007
    Leeftijd
    31

..... of problemen met het maagzuur
    en dat betekent dus in de meeste gevallen een geïrriteerde maagwand of maagzweer.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten